Merlis Startet 19.Juli.2018 Del på Facebook Startet 19.Juli.2018 Hei! Jeg har blitt eier av en Scand Baltic 29 og er veldig fornøyd med båten så langt. Har vært skuteløs i noen år nå, så det er utrolig deilig å være tilbake på sjøen! Men jeg ser etter en del bruk av båten og noen lengre turer at den konstant bruker mer diesel fra babord tank. Forrige eier opplyste meg om dette ved kjøp, men tenkte at det nesten ikke var merkbart. Etter en del bruk fylte jeg opp begge tankene slik at jeg kunne se mer reelt hvor stor forskjellen egentlig var. Nå har nesten ikke måleren flyttet på seg på styrbord tank, men på babord tank er den halvfull. Er det ikke litt merkelig at det ikke er noen slange/rør mellom de to tankene i bunnen slik at disse kan "samarbeide", eller er det noe jeg ikke skjønner? Når den bruker vesentlig mer på den ene tanken gjør det også at båten legger seg skjevt i vannet når vi ligger i havner osv. Jeg har dieselkraner som jeg kan åpne/lukke på begge sider, men det er litt tungvint å måtte åpne dørken og endre på dette flere ganger under en langtur for at forbruket skal bli nogenlunde likt på tankene. Setter stor pris på alle tilbakemeldinger rundt dette. Om noen har vært borte i dette tidligere og har noen tips er det suverent Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Er de da sammenkoblet når kranene fra begge tankene er åpnet? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 er det 1 eller 2 maskiner? Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 De er ikke sammenkoblet, men i følge forrige eier skal motoren suge diesel fra begge tankene, og da skulle man tro at den sugde ca samme mengde fra begge? Men det er ingen annen sammentilkobling mellom tankene enn at begge tankene går med dieselslanger inn til motoren. Det er kun 1 maskin i båten vår. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 (redigert) Låter som att det trots allt skulle finnas en transferledning mellan tankarna. Den bör Du isf stänga. Kolla även var returledningen från insprutningspumpen går. Man kan tänka sig att motorn tar diesel från den ena tanken men returen går till den andra. Större delen av bränslet går i retur till tank. Redigert 19.Juli.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Scand Baltic har vel bare en motor ? Jeg tipper at returen fra motoren går til Babord tank, og derfor denne ubalansen. Neste spørsmål blir jo hvordan du kan bøte på det.... Hvis det er der utfordringen ligger, går det kanskje ann å balansere returen til begge tanker ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Takk for svar! Jeg skal sjekke neste gang jeg skal ut i båten de punktene dere sier her. Forrige eier kjente båten veldig godt, men han nevnte ikke noe om noen form for "samarbeid" mellom tankene annet enn at man kunne stenge tilførsel og retur på begge tanker. Jeg har lagt ved et bilde her (det er ikke fra min båt, men fra en som ligger på finn.no), opplegget er helt identisk som på min båt. Dette virker som de eneste koblingene som går fra hver sin tank og direkte inn til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Hei samme problem på gamlebåten min og strupet ene ventil halvveis igjen på den tanken som tømmer seg raskt og da blir det greit nok. Tror det er ganske vanlig problem. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Smurfen skrev 6 minutter siden: Hei samme problem på gamlebåten min og strupet ene ventil halvveis igjen på den tanken som tømmer seg raskt og da blir det greit nok. Tror det er ganske vanlig problem. Takk for info! mener du at du halvveis lukker den ene ventilen/krana til den tanken som bruker mest? Men vil motoren da få nok diesel? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 (redigert) motoren tar det den vil ha fra den åpne ventilen)e) trenger ikke ha begge tanker åpne for å få diesel en tank er mere enn nok Du kan og velge hvilken side du vil ha returen til så vidt jeg skjønte så har du åpent til begge sider burde det jo komme likt til begge sider kanske litt trimming iblandt alt er ikke som teorien Redigert 19.Juli.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Brigg Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Med det opplegget kan du vel styre både hvor dieselen tas fra og hvor returen går ved bruk av stengekranene. Om babord tank har lavest nivå kan du ta fra styrbord og kjøre retur til babord, så vil nivåene i tankene utligne seg. Men blir litt styr å passe på. En risiko med dette systemet er dersom retur går til motsatt tank av der dieselen tas fra vil returen etterhvert fylle denne tanken og dieselen vil til slutt renne ut av tankluftingen. Det burde være en utligning mellom tankene montert i bunn av tankene. Merkelig om dette ikke finnes. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Smurfen Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Motor klarer seg fint med drivstoff fra kun en tank. Så kan godt stenge en tank til nivå er rett og så prøve deg litt frem ved å lukke en ventil halvveis. Ofte går retur tilbake i kun en tank og det må bli feil etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Takk for gode svar! Det jeg var mest redd for var å forsøke å stenge retur og tilførsel halvveis på babord tank som nå bruker mest diesel. Jeg trodde dette kunne medføre luft i systemet eller at motor ikke ville få nok diesel. Men i prinsippet bør den jo da kunne suge nok diesel fra styrbord tank som den i dag nesten ikke bruker diesel fra. Alle kranene er i dag åpne slik som på bildet ovenfor, så det er merkelig at den bruker så mye mer fra den ene tanken. Jeg har full forståelse for at det godt skal la seg gjøre med et slikt system å bruke helt identisk mengde fra begge tanker, men at det skal avvike så mye som det gjør nå om dagen hadde jeg ikke sett for meg at nesten var mulig. Begge tankene er på 250 liter (hver tank) så totalt 500 liter. Sist jeg fylte diesel fylte jeg ca 200 liter på babord tank og 40-50 liter på styrbord tank. Dette gir en meget skjev belastning i båten. Jeg vet jeg kan stenge kranene (både retur og tilførsel) på den tanken den bruker mest fra, men sist var det mest for å teste ut hvor stor forskjellen var. Derfor gjorde jeg ingenting før babord tank nesten var tom. Men nå har jeg litt å se etter neste gang jeg skal ut i båten Da kan jeg teste noen forskjellige varianter. Så lenge det ikke er fare for at motor får for lite diesel eller at det blir luft i systemet er det bare å prøve seg frem Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 la all returen gå til den tanken som det gikk mye diesel fra så har du et utgangspunkt om det jevner seg ut uansett så skulle ikke sjevheten blitt så stor hvis ikke den ene tilførslen er trangere (filter)etc. ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 LALUNA II skrev 11 minutter siden: la all returen gå til den tanken som det gikk mye diesel fra så har du et utgangspunkt om det jevner seg ut uansett så skulle ikke sjevheten blitt så stor hvis ikke den ene tilførslen er trangere (filter)etc. ;-) Det kan jeg teste ut Forsøker å kjøre all retur til den tanken som bruker mest neste gang jeg skal bruke båten. Nei, det er merkelig synes jeg også at skjevheten blir så stor som den er her. Tenkte muligens å få en mekaniker til å se på det i høst eller vinter når båten er på land dersom det ikke hjelper å stenge returen på den ene tanken for å kjøre all retur til den tanken som bruker mest. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 (redigert) Kan årsaken være forskjellig nivå i tankene og at båten da ligger skjevt, medfører ulikt trykk/undertrykk ved motoren grunnet hevertprinsippet og dermed aldri blir likt nivå i tankene? Da kan de trolig bare utjevnes ved sammenkobling i bunn. Hvis tankene ikke ligger lavere enn motoren. Redigert 19.Juli.2018 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Men når begge tankene er fulle og båten ligger rett i sjøen bruker den fortsatt nesten kun diesel fra babord tank. Det er det som er så merkelig. For jeg er enig i at det høres logisk ut som du sier med hevertprinsippet, men det er jo rart at det aldri er styrbord tank som bruker mer også. Jeg synes det er veldig rart at det ikke er en sammenkobling av tankene i bunnen på hver tank. Da ville alltid over tid mengden vært den samme i hver tank. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Ser fordelen med ikke sammen koblede tanker da kan en bruke fra en tank i tilfelle det havner rusk i en tank berget meg et par ganger i Laluna 2 Da jeg var ute i dårlig vær og filter tettet seg, byttet tank tømte filter og kunne forsette turen uten å begynne med tanksjau ;-) Måtte som regel trimme litt da vanntank var i en siden og hadde bare returen til ene tanken ...hører og med til historien at fylte begge tankene startet tur så var det en bak meg som sa det lå diesel i vannet bak meg UPS!!! kjørte fra feil tank da jeg skulle byttet til den som hadde returen så det blåste ut litt i luftingen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Merlis Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Det kan nok være en fordel i litt ruskete vær at man har to tanker Dersom det skulle være noe "rusk" i den ene, så kan man koble over på den andre etter tømt filter. Det er nok fort gjort å glemme seg litt bort med returen ja! hehe Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Det er ikke uvanlig at båter med to tanker, vanligvis på styrbord/babord side, blir tappet ned forskjellig. Som regel kommer dette av at dieselrør/ slange fra tanken på den ene siden har betydelig kortere vei til dieselpumpa og dermed mindre motstand. Den nærmeste tanken vil da bli tappet ned raskere enn den som har lengre vei. Ved stor belastning på motoren vil "skjevuttaket" være størst. Tidligere var det vanlig å koble dieseltankene sammen med slange i bunnen av begge tanker, men jeg mener at dette nå er ulovlig av sikkerhetsgrunner, blant annet i henhold til EU-regler og CE-forskriftene. Skjer det noe galt med den ene tanken, skjer det med begge, og muligheten for å "isolere bort " den ødelagte tanken er borte. Den greieste måten å kompensere uttaket mellom tankene er som flere har nevnt å strupe krana til den tanken som tømmes raskest og la alt annet stå åpent som det skal (returkraner, m.m.). Her er det bare å prøve seg fram! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Hadde tilsvarande problem tidlegare, men i anna båttype. Eg løyste det enkelt ved å måle opp og bytte til nøyaktig like lange slanger til begge tanker. Overskytande slange til den tanken som trong kortast slange sikra eg i ein kveil ved tanktilkoblinga. Ser kanskje ikkje proff ut. Eg vurderte å forsøke ulike dimmensjoner eller innsnevring, men valgte enklaste løysing. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Merlis Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Phoebe: Takk for info rundt dette! Det høres jo egentlig veldig logisk ut at den tanken som er nærmest / har kortest vei er den som blir tømt først. Dette skal jeg sjekke opp neste gang jeg er i båten. Det kan godt hende at det har kommet noen bestemmelser rundt at det ikke lengre er lov til å sammenkoble tanker av sikkerhetsmessige årsaker dersom noe skulle skje med den ene tanken. Jeg prøver meg litt frem med å strupe kranen til tanken som bruker mest og ser hvordan det vil fungere da Sjeldenutpå: Kanskje dette får bli høst/vinterprosjektet i år og bytte slanger slik at de har den samme veien å gå. Jeg tester å strupe kranen for å se om dette kan hjelpe og at jeg finner en balansegang jeg kan "leve med", men dersom jeg ikke får dette til å fungere, så bytter jeg nok slangene selv. Takk for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Kanskje du har litt dårlig lufting på den ene tanken? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Begge tilførsels kranene skal være helt åpne ca kvart stenging på retur kran til den ene tanken,når du finner balangsepunktet kan kranene bli i posisjonen,som flere har nevnt er årsaken ulik lengde på slangene returen tar letteste vei helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
pax2k Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Hei. Har selv en Scand Classic 25 og opplevde det samme denne uken. Vært på tur i båten en liten uke og tanken på babord side var ca 1/4-full. Styrebord side var helt full. Fylte opp i går, da gikk det 10 liter på den ene tanken og 50 på den andre. Har samme opplegg for å styre tanker det suges/returneres til. Får skru litt på disse og se om jeg finner et balansepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.