Jump to content

Forlengning av badeplattform - anbefalinger av firmaer på Østlandet som gjør slikt?

Merlis

Recommended Posts

Vi har en Scand Baltic 1987 modell og er hittil veldig fornøyd med båten! :thumbsup:
Men vi ser etter litt bruk at vi synes badeplattformen er i minste laget. Derfor kunne vi tenkt oss å oppgradere denne til en litt større plattform. 

Er det noen her inne som kjenner til noen som lager / støper badeplattformer på Østlandet og hva man kan forvente at slikt koster? 

Jeg har ikke veldig lyst til å gjøre dette selv da jeg har null erfaring på dette området. Plattformen må sikkert forsterkes under ved forlengning, og da må man jobbe under vannlinjen, noe jeg ikke har lyst til uten å ha greie på slikt. Kunne derfor tenkt meg å eventuelt sette bort jobben.

Det er sikkert noen som har gjort dette på Scand Baltic før, og jeg setter veldig stor pris på bilder for inspirasjon samt info rundt dette :cheers:

Hei @Merlis

Ser du ikke har fått noen svar ennå, så jeg prøver meg med et tips :smiley:

Vi har en gammel Viksund i omtrent samme kategori, og badeplattformen var mye lik den som er på Baltic. I likhet med deg ønsket vi oss en større badeplattform. Jeg tror løsningen på disse båtene er å rive vekk hele dritten og få på en større, ikke forlenge den eksisterende. 

Jeg endte med å lage en ny plattform av syrefaste rør og plate. Det ble mye jobb,  men den plattformen har vi virkelig hatt mye glede av. Du finner også en egen tråd om prosjektet her på forumet. 

Et annet alternativ er å lage en plattform av glassfiber. Du finner også en eminent tråd om det hvis du googler "rem baatplassen badeplatting jeg har en ide" . 

Vel, dette var tips til måter å gjøre det på. Tips på firmaer som gjør dette har jeg ikke, men først må du jo finne ut hva du vil ha  :wink:

Jeg er selv igang med å støpe plattform, etter REM metoden. Med kjerne av divinycell, som blir innstøpt i glassfiber og polyester.

Er penger ikke et tema, kan du nok sette det bort å få en strøken plattform. Men er man litt opptatt av økonomi, gjør du dette mange ggr rimeligere selv. I tillegg får du nok ikke denne investeringen igjen når du skal selge en eldre baltic. (solgte selv en ganske fin Baltic i fjor, så vet litt om det..)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Takk for svar og tips alle sammen! 

Komodo; Jeg leste din DIY om badeplattformen din, den ble jo kjempe bra! :yesnod: :thumbsup:
Jeg har aldri jobbet med hverken rør eller glassfiber før, så problemet mitt er engsteligheten for at det kommer til å være det samme som å "kaste penger ut av vinduet" om jeg skal forsøke meg på dette selv. Jeg kan forsåvidt skru og snekre helt gjennomsnittlig, men et slikt prosjekt vet jeg ikke om jeg "tør" å sette i gang med selv :confused:

petterb: Jeg synes egentlig det så ut som en god løsning for å få en forlenget plattform, men er dette noe du har laget selv, eller får man kjøpt slike "påbygg" som dette noe sted? Hvordan blir dette med støttene som er på den originale badeplattformen, vil de måtte forsterkes for å tåle de ekstra 45cm med badelystne mennesker på eller holder det med originale støtter under den originale plattformen? :thumbsup:

Gew77: Jeg leste litt på REM metoden, men her må jeg nok se mine begrensinger i forhold til kunnskap. Jeg kan så lite om det at jeg ikke helt skjønner hvordan man støper det opp engang med tanke på hva former man kan bruke osv for støpingen. Jeg skal lese gjennom hele REM metoden i helgen for å se om jeg blir noe klokere, men tror nok dessverre dette er for langt utenfor mitt kunnskapsområde til at jeg tør å prøve..

Skjønner at å sette bort denne jobben ville blitt kostbart, så det er et spørsmål om det er verdt det eller ikke :yesnod:  
Som du er inne på ser jeg nok ikke for meg at dette er noe man får igjen for ved salg, men vi tenker å ha båten i noen år, så det er verdt noen båtpenger for meg. 

Jeg skal bli pappa for første gang i løpet av kommende uke, og jeg ser for meg at en stor badeplattform ville falt i god smak både hos mor og kommende sønn (når han blir noen år eldre) :thumbsup: Men jeg får lese litt mer rundt dette og se om jeg tør å forsøke meg. 

Tusen takk til dere for tips og forslag til hvordan det kan gjøres. 

Merlis skrev 1 time siden:

Gew77: Jeg leste litt på REM metoden, men her må jeg nok se mine begrensinger i forhold til kunnskap. Jeg kan så lite om det at jeg ikke helt skjønner hvordan man støper det opp engang med tanke på hva former man kan bruke osv for støpingen. Jeg skal lese gjennom hele REM metoden i helgen for å se om jeg blir noe klokere, men tror nok dessverre dette er for langt utenfor mitt kunnskapsområde til at jeg tør å prøve..

Skjønner at å sette bort denne jobben ville blitt kostbart, så det er et spørsmål om det er verdt det eller ikke :yesnod:  
Som du er inne på ser jeg nok ikke for meg at dette er noe man får igjen for ved salg, men vi tenker å ha båten i noen år, så det er verdt noen båtpenger for meg. 

Jeg har heller ikke noe særlig erfaring på dette, men har lest meg opp mye her inne, spesielt på trådene til @Komodo og @REM på bakgrunn av dette tar jeg sjansen:)

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

petterb skrev 1 time siden:

Min er noe jeg får laget på et lokalt verksted her. 

Orginale støtter under beholdes og så følger det med 4 ekstra støtter til forlengeren. 

Er dette noe du har noen mål på? Er det lov til å spørre hva du måtte gi for den og hvilket verksted som laget den? :thumbsup:

Gew77 skrev 24 minutter siden:

Jeg har heller ikke noe særlig erfaring på dette, men har lest meg opp mye her inne, spesielt på trådene til @Komodo og @REM på bakgrunn av dette tar jeg sjansen:)

Tenkte å lese gjennom det i helgen selv for å se om jeg kan bli noe klokere :lol:  
Det som er negativt med båten min er at den er sort i akterspeilet. Denne fargen er fra 1987 og er ikke like sort som den en gang var selvom den er veldig pen til å være så gammel. Men vil tro det kan være vanskelig å få en "solbleket" sortfarge på en ny badeplattform. Alternativet hadde vært å gjort hele hekken hvit i tilsvarende farge som resten av båten dersom det skulle bli en støpt versjon av plattform. 

Scand Baltic skrev On 21.7.2018 at 10.27:

Selger ikke Agder båt slike sett?

Det kan hende at Agder båt selger slike sett, jeg kan undersøke med dem :thumbsup:

Clint72 skrev On 21.7.2018 at 10.40:

Vuderer å forlenge badeplattform, og disse ser unektelig veldig bra ut http://www.badeplattformer.no/. Noen som har erfaringer herfra?

Jeg har også vært inne og tittet på sidene til badeplattformer.no. Det hadde vært interessant og visst om noen har erfaringer med dette firmaet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...