Jump to content

Demontering av varmeveksler på Volvo Penta Tamd 31

heggem90

Recommended Posts

Hei
Har slitt lenge med at motoren koker, etter bare et par minutter.
Har byttet impeller,givere, termostat og har også overhalet impellerhuset. (byttet simring, pakninger osv) Men problemet er der fortsatt. Fant igjen noen biter av den gamle impelleren i slangen som går inn til impellerhuset.

Da er vel neste steg å rengjøre varmeveksleren? 
Jeg har sett på nettet, men sikkert ikke god nok til å finne. Men er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Evt har tegninger?
Noen deler som burde byttes når jeg først skrur den av?
Noe jeg bør gjøre før og underveis?

Har null erfaring med dette, så håper noen kan hjelpe til litt.

Sjekk temperatur på kjølevannet inn på eksosen,dette skal være varmere en inn på sjøpumpa dette for å ta bort varme fra motoren. Om det er temperatur forskjell er mest sannsynlig sjøkjølinga i orden. Mulig det er oljekjøler som er først etter pumpa.

Hadde lignende problem, der var det akslingen i ferskvannspumpa som knakk

Da kan du starte med å demontere oljekjøleren, ligger under varmeveksleren. Hvis de ikke har vært renset noen gang så er det vel vert jobben. Oljekjøleren er første stoppested, så hvis du har impellerdeler på avveie så er det her du finner de igjen. Detter er bare å skru av og skru sammen igjen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...