Jump to content

Volvo Penta temperaturmåler - MD17


Nidelv_24

Recommended Posts

Jeg har en 20 år gammel Volvo Penta MD17 - saltvannskjølt - med en temperaturmåler som jeg ikke får til å fungere. Jeg har skiftet selve meteret, giveren og termostaten, men fortsatt fungerer den ikke.

 

Problemet er at viseren på meteret vandrer fra topptemperatur til bånntemperatur. Først når motoren står på tomgang daler viseren til normal temperatur, men så snart turtallet stiger begynner viseren å vandre igjen.

 

Noen som vet hva jeg må gjøre? Går det an å sjekke om motoren går med for høy temperatur uten å stole på temperaturviseren? Hvilken temp. skal en slik maskin ha når den går med høyt turtall?

Link to post
Share on other sites

Sjekk om du har riktig driftspenning til meteret. Hvis spenningen ikke stabiliserer seg ved turtallsøkning kan du ha generatorproblemer. En ladespenning på 14,4 volt er ideelt, men sjekk først at du har en likespenning som er nogenlunde konstant og ikke varierer mye med turtallet.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Så lenge motoren er saltvannskjølt så må den aldri passere 65 grader, da saltvannet krystalliserer seg rett over denne temperaturen. Og dette løser seg ikke opp av seg selv igjen... En driftstemperatur på mellom 50 og 60 grader er ideelt. Min forrige motor, en Sabb som var saltvannskjølt, lå på 50 grader om sommeren og like over 40 om vinteren. Litt kaldt, men disse motorene har ikke termostat så eneste mulighet er å strupe inntaket. Og i følge det lokale Sabb verksted så burde man bare la den få så mye kjølevann som mulig...

 

Siden du har skiftet både måler og giver så må jo nesten feilen ligge i ledningene mellom disse da... Prøv å strekke nye, midlertidige ledninger etter monteringsanvisningen og se om det virker da. Hvis det gjør det, så er det bare å skifte ut de gamle med nye.

 

En liten ting: Det kan ikke være at du har brukt gjengetape på giveren og på den måten isolert den fra motorblokka? Prøv å måle motstanden mellom gods på giveren og motorblokka..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen og takk for svar!

Jeg har prøvd alt dere sier, uten å finne feil. Spenningen og ladingen er helt topp, ingen jordfeil.

 

Begynner å lure på om motoren går med høy temperatur likevel. Vet noen hvordan man måler tempen i en Volvo Penta MD 17?

Link to post
Share on other sites

Skaff deg et digitalt steketermometer(ca kr 120) , fest måleproben på et egnet sted på

blokka eller toppen, isoler slik at luften rundt motoren ikke forstyrrer avlesingen. Nå skulle du

få en god indikasjon på motortemperaturen. Har du mulighet til å sette proben i direkte kontakt

med kjølevannet, er det selvfølgelig det beste.

 

mvh

Ben

Redigert av Ben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Hadde det på samme måten som deg - d.v.s. jeg var hele tiden i uvisse hvilken temperatur motoren hadde.

 

Fant en billig, men nøyaktig måte å holde styring på temperaturen. Biltema termometer til 39,50 med vanntett føler i rustfri metall ble innkjøpt. Tok opp en av vannpluggene på toppen (Sabb G-modell - 10hk). Skrudde ned en 1/2" messingplugg, som jeg borret opp med et 5mm bor (diameter på sonden er 5mm). Føleren ble støpt fast med epoxy. Det hele var gjordt i løpet av en time.

 

Bilde

 

Nå har jeg kjølevannstemperatur med DESIMALER!!! :o))

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Problemet er at giverene levert med disse motorene ikke er standard kompatible med "vanlige" VDO instrument. Har hatt samme problemer som deg. Du må forsikre deg om at giver og instrument samsvarer. VDO giveren som ble levert med disse motorene får et standard VDO instrument av nyere dato til å gå i maks og deretter synke etterhvert.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat det samme med min MD11C tenkte at jeg skulle bytte impeller, det har ikke du gjordt heller ser jeg. Jeg har i tilegg borret en hel del huller i termostaten da jeg trodde at det var der feilen lå. Jeg kan nå sitte med ryggen til måleren men hører alikevel når tempmåleren er på det laveste. Da blir det en litt annen lyd i eksosen.

Kan det være vakumventilen som trøbbler?

Link to post
Share on other sites

Hei

Det du sier om ustabil temp. på saltvannkjølt motor kan også skyldes gjennomtæring mellom inngående og utgående sjøvann i manifoil. Du må åpne manifoil ved termostatside og kanskje du til og med demontere manifoil for å sjekk om du har gjennomløp mellom inn og utgående. Har du det vil for liten sirkulasjon gi stor temp. økning ved belastning, men ned mot normal temp. ved lav belastning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...