jma001 Startet 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2018 (redigert) Jeg har en varmtvannberede "Isotemp Basic, 40liter" som i løpet av båtferien feiler. Det ferske vannet i varmtvannsberederen som oppvarmes av motorens interne kjølekrets (frostveske), har fått en misfarve. Dette tyder på at frostveske blandes med det "ferske" varmtvannet. Dette kan - naturlig nok, IKKE skyldes frostskade, men noe annet. Jeg velger å kalle dette "sprenging" av varmtvannberederen - siden jeg ikke er sikker på årsaken. SPØRSMÅL: 1.Må varmtvannberederen skiftes? eller 2.Kan det tenkes at (det befinner seg) noen pakninger (pakningssett) må/kan skiftes på denne berederen? (Pkt.2 som løsningsforklaring vil spare meg for den relativt store kostnad det er å kjøpe ny bereder...) Er takknemlig for tilakemelding fra noen som har kjennskap til beredere, og spesielt denne Isotemp Basic - varmtvannsberederen. Redigert 19.Juli.2018 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Du har en mistanke om at motorens kjølevæske siger inn i VV tanken din. Isåfall skal det også lekke motsatt vei når motoren står stille og du har trykksatt båtens ferskvannsystem, og dermed vv tank. Ta av lokk på motorens eksp. tank og sjekk. Stiger da kjælevæske nivået i motoren ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Det virker som du har fått lekkasje i rørsløyfa inni berederen som varmer bereder med kjølevann fra motoren. Trykktesting av sløyfa vil avdekke dette. Jeg hadde nok kjøpt ny. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 2 hours ago, mateco said: Du har en mistanke om at motorens kjølevæske siger inn i VV tanken din. Isåfall skal det også lekke motsatt vei når motoren står stille og du har trykksatt båtens ferskvannsystem, og dermed vv tank. Ta av lokk på motorens eksp. tank og sjekk. Stiger da kjælevæske nivået i motoren ? Kjøleveskenivået i ekspansjonstanken steg ikke da jeg åpnet troppa for å kontrollere nivået. Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 2 hours ago, Mix said: Det virker som du har fått lekkasje i rørsløyfa inni berederen som varmer bereder med kjølevann fra motoren. Trykktesting av sløyfa vil avdekke dette. Jeg hadde nok kjøpt ny. Årsaken til lekkasjen kan altså IKKE være ødelagte pakninger inne i berederen? I såfall er "skifte av bereder" eneste løsning? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 La ferskvannssystemet stå under trykk over noen timer/natta. Hvis nivået ikke stiger i eksp. tanken så betviler jeg lekkasje i VV tank. Misfargen av vannet kan jo komme fra en annen kilde. Hvilken fargenyanse snakker vi om? F.eks. Grønt, kan være irr i oppløsning hvis du har kobberrør i systemet og det har vært nedtappet i vinter. Penger ut av vinduet å kjøpe ny vv tank hvis årsaken er en annen til misfargingen ! Bare en tenkt tanke ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 jma001 skrev 20 minutter siden: Årsaken til lekkasjen kan altså IKKE være ødelagte pakninger inne i berederen? I såfall er "skifte av bereder" eneste løsning? Konstaterer du lekkasje i sløyfa inni tanken etter trykktesting er eneste fornuftige valg etter min mening å kjøpe ny bereder. Du kommer ikke til uten å splitte tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Først må du finne ut om misfargingen kommer av kjølevæske. Du kan jo smake på vannet, frostvæske her en søtaktig smak. Du kan sjekke vannet med en frostvæskemåler, en slik "kikkert" og se om vannet har krøpet opp på skalaen. Hvis du blir sikker på at der er kjølevæske som kommer i varmtvamm, er det nok ny tank som gjelder. Skal du trykkteste, bør det gjøres mens vannet i tanken er varmt, en liten sprekk kan bli tett når ting avkjøles. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.