Olepo Startet 19.Juli.2018 Del på Facebook Startet 19.Juli.2018 Etter en badetur var jeg i går kveld på vei inn til hjemmehavn. Syntes båten brukte litt mer tid på å frikoble på vei inn mellom bryggene mot båsen, men den koblet ut. Når jeg nærmer meg båsen setter jeg spaken i fri for å senke farten den siste biten, men ingenting skjer... Selv med spaken en bit bakover er det ikke tegn til frikobling eller bakk. Det begynte å bli hektisk, og litt røsking i spaken hadde naturligvis ikke ønsket effekt. Rart hvor raskt 4,5-5 knop oppfattes når det er 25 meter igjen til en mur med store granittblokker og betong.. Heldigvis lite trafikk på tidspunktet, så bare å sikte rett frem. Begynte å tenke anker, men hadde ikke tid. Etter litt riving i spaken stopper motoren med en feilkode, (giraktuator). Farten synker gradvis, og med hjelp av baugpropell og mannskap klarer vi å sige inn på enn trang, grunn plass mellom utrigger til den innerste båsen og granittmuren. Tørker svetten fra pannen og sender noen gode tanker til høyere makter. Ingen skader på hverken båt, mannskap eller brygge. (Og til de som er negative til pysevisp,,,, jeg tror aldri jeg har vært så glad for å være vispoperatør!) Fortøyde båten i går og reiste hjem. I dag ble den trukket inn i egen bås ved hjelp av tau og håndkraft, og fortøyd godt. Forsøkte en kalibrering av spaken og testet uten effekt. Båten startet i fri, revers/bakk fungerer ikke og når den settes i forover er det ikke mulig å frikoble igjen. Koblet av wire fra aktuator og testet, har ikke målt slaglengde nøyaktig, men aktuator ser ut til å fungere med tilsynelatende lik slaglengde forover/bakover. Når jeg prøver å bevege wire var den litt hard fra foroverposisjon, men virker å bevege seg relativt greit frem og tilbake. Har vært i sjøen og skrudd av dekselet på drevet som sitter over vekslemekanismen, og her ser alt ut til å være på plass. Har forsøkt å justere litt på wiren i motorrommet, nå fungerer revers og frikobling fra denne, men når den settes i forover frir den ikke ut igjen, kan eventuelt forsøke å justere bak på drevet også. Det rare er at det virker som om kobling ut/inn fungerer uten motoren igang, men når motoren går vil den ikke frikoble fra forover.. En annen snodig ting er at tilten heller ikke fungerer, indikator står på -5 som normalt i nedre posisjon, men den reagerer ikke på bryter hverken opp eller ned. Merkelig at dette skal ha noen sammenheng, men tilt har fungert problemfritt inntil denne episoden. Kan jo selvfølgelig ha skjedd noe med bryter etter litt røff behandling av spaken.. Foreløpig holder jeg en knapp på feil på wire, som fortsatt er av "gammel" rød/brun utgave. Her selges det vel nå en forbedret utgave, og disse wirene er vel et kjent problem. Men det kan selvfølgelig være både feiljustering, defekt spak, aktuator og feil i selve drevet også.. Blir nok til å forsøke en justering, samt måle og bestille en ny wire i første omgang. Dersom noen har erfaringer og tips til feilsøking setter jeg stor pris på innspill, ikke den beste tiden å havarere på. Motor har for øvrig gått bare 291 timer siden 2008/09, og jeg antar et drevet har samme driftstid. Alt har fungert uten et feilslag i mitt eie frem til nå, (4. sesong). Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Har styrt litt med drev selv i år. Jeg tror du har to feil, en liten feiljustering av girwire, den strekker seg jo litt hvert år. Og mens du har dratt i spaken (i panikk), har du røket kabel fra trimbryteren og akterover. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Scand Baltic Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Trimbryteren har vel ikke noe med giringen å gjøre. Er det D4 du har? Da er det i såfall bare elektroniske signaler som går fra gass/ gir og bakover til gearaktuator. Trimmen sitter vel på en helt separat bryter. Ikke uvanlig at føleren til trimmen tuller/ ikke henger med. Husker ikke om det gjør at trimmen ikke virker i det heletatt. Har hatt DPH selv og aldri erfart at wire har strekt seg og må justeres på nytt, men byttet dog til ny type wire når dette ble anbefalt. Klarer du å dra wire inn og ut av gir manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 13 hours ago, Napoli said: Jeg tror du har to feil, en liten feiljustering av girwire, den strekker seg jo litt hvert år. Og mens du har dratt i spaken (i panikk), har du røket kabel fra trimbryteren og akterover. Håper du har rett i dette Napoli, skal forsøke å justere litt på wiren bak på drevet - ikke mer å hente i motorrommet. Men litt merkelig at dette skal skje plutselig. 1 hour ago, Scand Baltic said: Trimbryteren har vel ikke noe med giringen å gjøre. Er det D4 du har? Da er det i såfall bare elektroniske signaler som går fra gass/ gir og bakover til gearaktuator. Trimmen sitter vel på en helt separat bryter. Ikke uvanlig at føleren til trimmen tuller/ ikke henger med. Husker ikke om det gjør at trimmen ikke virker i det heletatt. Har hatt DPH selv og aldri erfart at wire har strekt seg og må justeres på nytt, men byttet dog til ny type wire når dette ble anbefalt. Klarer du å dra wire inn og ut av gir manuelt? Nei, vil ikke tro det er sammenheng mellom tilt/trim og giring, men har ikke hatt problemer med tilt før giret låste seg. Kan selfølgelig være tilfeldig, men rart at dette skal skje samtidig. Trimbryteren sitter integrert i gir/gasshåndtaket, så tanken var at litt røff behandling og slag på spaken kan ha ført til at en kabel eller kontakt har løsnet eller blitt revet av. Skal ta av håndtaket og sjekke koblingene, men må trolig borre ut en av skruene da det ikke er spor igjen i skruehodet... Tydeligvis vært hobbymekanikere i sving her tidligere. Det er en D4-300 fra 2008 ja. Usikker på om eventuell feil på trimvinkelsensor fører til at pumpe ikke starter. Er vel noen releer og sikringer her også, men fortsatt litt utrolig at dette skjer samtidig med girproblemet. Wire er mest sannsynlig ikke skiftet, og er av typen med rød/brun strømpe. Hadde faktisk planer om å bytte wiren før sjøsetting for å forebygge, men det ble dessverre ikke gjort pga tidsnød. Det var nok en tabbe jeg får straffen for nå. Har foreløpig ikke testet om jeg klarer å legge ut og inn girene manuelt ved å trekke i wire, skal sjekke det. Etter justering av wiren i motorrommet kobler revers ut og inn som den skal, men fra forover kobler den ikke ut med motor igang. Hvis motoren stoppes med nøkkelen og tenning skrues av og på igjen returnerer den til fri og motoren kan startes som normalt. Kan se ut til at det fungerer uten motor igang, men når motoren går og den settes i gir forover klarer den ikke å koble ut... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 (redigert) Kjedelig dette Olepo, og jeg føler med deg. Jeg har nemlig hatt en del å surre med også, inkl drev og akkurat det du beskriver. Jeg har nok ingen løsning, men kanskje beskrivelsen av forholdene i min ende kan sette deg på riktig spor? Ny båt i 2013, D4-300, DPH drev. Styrbord motor har alltid jobbet hardere enn babord, og jeg har kranglet mye med leverandør om dette. Høyere turbotrykk (15-20%), og høyere dieselforbruk (ca 10-12%). Styrbord motor ble byttet etter to sesonger grunnet oljelekkasje, men forskjellene var fortsatt der, selv om de ble marginalt mindre. Samtidig fikk jeg trøbbel med giringen på styrbord. Fra revers til fri var det en ganske lang forsinkelse fra jeg satte spaken i fri til propellen stoppet. Har slitt med det i 3 sesonger. Tipper motoren stoppet i 50% av tilfellene pga alarmen du nevner, og alltid i trange havner i 10 m/s vind. Startet ferien 2017 med et besøk hos Ringstad i Fredrikstad, for nå skulle dette finnes ut av. Mekanikeren oppdaget at wire var hel, men strømpa som var rundt wiren hadde røket. Byttet wire/strømpe, men det var fortsatt forsinkelse der. Dette er av den nye typen som jeg har hatt hele tiden, forresten. Jeg godtok imidlertid jobben, betalte og dro sydover. Det var kø på brygga av folk som hadde problemer med båtene sine, og de var underbemannet. Tenkte at dette går sikker fint. To dager etterpå havarerte babord motor, og måtte kastes, så ferien ble i sakte fart. Mistenker at det at maskinene ikke har spilt på lag kan ha noe med dette havariet å gjøre. Dette ble en reklamasjon. Ved opptak av båten ifjor høst, var oljen i styrbord drev helt sort og den luktet svidd. Det var to lager som nesten hadde havarert. De jeg brukte på service sendte drevet til service, og det ble plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen. De nye lagrene fra VP leveres med en film på den ene siden. Jeg fikk fortalt at dette bør fjernes for å bedre sirkulasjonen, og det ble gjort. Jeg bestilte derfor samme jobbb på babord drev av preventive hensyn. Nå funker giringen igjen hos meg perfekt på styrbord drev. Jeg gikk også ned et hakk i propellstørrelse, og beholdt samme toppfart, men ser at i marsjfart så er turbotrykk helt likt på begge maskiner, dieselforbruket er omtrent helt likt, og totalt forbruk falt fra 3.5 l/NM til 3.0 l/NM. Oppsummert: Hos meg var feilen inni drevet. Den feilen fikk jeg med på kjøpet av ny båt. Redigert 21.Juli.2018 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Olepo Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Hei dennrick, og takk for innspill + medfølelse. Ja, jeg har fulgt med på deres utfordringer med båten via trådene her på BP. Og jeg beundrer virkelig måten dere har håndtert problemene på, nesten utrolig at dere fortsatt har samme båt og ikke har konvertert til bobil. Håper forhandler/produsent har tatt ansvar slik at det økonomiske tapet er til å leve med, og selvfølgelig at dere får en lang, flott sesong med en velfungerende båt. Jeg utelukker ikke at feilen kan ligge i drevet, men ser for meg det som worst case.. Det som bekymrer meg litt er at giringen ved siste test så ut til å fungere når motor ikke gikk, men med motor igang vil den ikke koble ut etter å ha vært satt i gir fremover. Blir nok til å prøve bytte av wire og justering først, før det blir fokus på aktuator og eventuelt drev. (Oljen som ble tappet av drevet ved service så fin ut, og det har vel nå gått 10-11 timer etter oljeskift. Men det betyr natuligvis ikke at alt er ok). Viktig for meg å finne/utbedre feilen her da dette var en opplevelse jeg absolutt ikke vil gjenta. Håper derfor å finne en klar årsak. Båten gjør 4,5-5 knop på tomgang, så det kan fort bli farlig hvis den låser seg i gir i en trang havn med mye trafikk... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Lykke til, Olepo! Keep us posted. Vi kan lære av dette du nå opplever. Naboen har pensjonert seg. Da konverterte han til bobil. Var greit å dra i håndbrekket for å fortøye... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Olepo Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 (redigert) Da er det tid for en liten oppdatering. Har brukt litt tid på feilsøking og en del tid på grubling... Litt utfordring å feilsøke da jeg ikke har noe dokumentasjon. EVC systemet til VP virker noe komplisert med mange komponenter som er knyttet til hverandre. I min båt er det mange koblinger og kontakter tilknyttet systemet, samt at ledningsnettet enkelte plasser har begrenset tilgjengelighet. I utgangspunktet kan årsaken til problemene mine være feil på: kontrollspak, EVC styreenhet, ledningsnett, aktuator, wire og drev... Siden tilten også sluttet å fungere samtidig mistenkte jeg egentlig en av de tre første. Fokus hittil har derfor vært å prøve å få tilten til å fungere. (Dette ville også gjøre tilgjengeligheten til drevet bedre siden båten fortsatt ligger på sjøen). Skal ikke gå i detaljer ang feilsøkingen, men det viser seg at tiltproblemene irriterende nok er selvforskyldt. Jeg har kontrollspak med integrert tiltbryter. Når jeg skulle rekalibrere kontrollspaken brukte jeg en kalibreringsprosedyre for EVC med eget panel for tilt/trim. Dette blir feil siden mitt oppsett krever at tiltbryter aktiveres opp/ned som en del av kalibreringsprosedyren for spaken. Dermed ble ikke signalene fra bryteren "lært" av styreenheten - og tilt fungerte da naturligvis ikke. Jeg var ikke klar over dette, og visste egentlig ikke at tiltfunksjonen var en del av EVC systemet. Etter å ha utført korrekt kalibrering fungerer nå tilt som normalt, og en del av mysteriet er løst. Konkluderer da foreløpig med at kontrollspak, EVC styreenhet og ledningsnett mest sannsynlig er OK. Hovedmistenkt nå er wire fra aktuator til drev. Har tatt mål av wiren og skal bestille en ny. Er det noen som vet om det kan være mulig å bytte denne wiren mens båten ligger på vannet?? Er det risiko, (eller garanti), for vanninntrenging hvis man forsøker dette? Har grei tilgang til drev fra utsiden + badeplattformen. Vet ikke hvordan gjennomføring i transom ser ut, men wiren ligger i en "stående" gummislange fra transom som fører den opp godt over vannlinje før wiren går i en bøy mot aktuator. Hvis denne slangen sitter fast i transom, og det ikke er noen annen form for tetting ved gjennomføring bør det kanskje være mulig?? Redigert 24.Juli.2018 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 On 7/21/2018 at 10:29 PM, dennrick said: ... Ved opptak av båten ifjor høst, var oljen i styrbord drev helt sort og den luktet svidd. Det var to lager som nesten hadde havarert. De jeg brukte på service sendte drevet til service, og det ble plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen. De nye lagrene fra VP leveres med en film på den ene siden. Jeg fikk fortalt at dette bør fjernes for å bedre sirkulasjonen, og det ble gjort. Jeg bestilte derfor samme jobbb på babord drev av preventive hensyn. ... Så verkstedet anbefaler å modifisere delene de får av produsent av drevet - uten offisiell godkjenning av VP? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 9.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2018 Da har jeg etterhvert tilbragt litt for mye tid i motorrommet på Bavariaen.. Ny wire ble bestilt fra VP og omsider levert. Fordi jeg liker å gjøre det vanskelig for meg selv, og fordi det var vanskelig å få det til å klaffe med sleping, kranløft og plass på land ville jeg prøve å bytte wiren med båten på vannet. Ville ikke trekke hele wiren gjennom saltvann, så ny wire ble trukket fra innsiden og ut. Det ble litt bading, og var nødt til å demontere luftfilterboks og slanger på motoren for tilgang, men etter mye knot, såre knoker + albuer og litt frustrasjon var wiren på plass. Utført all by myself! Suksessen tok brått slutt da jeg skulle koble til wiren. Plassering/feste til aktuator og drev gir seg jo selv med festeklips/beslag på wiren. Satte drevet i fri manuelt, og aktuator var i nøytral. Fikk byens lengste ansikt da wiren ser ut til å være for lang. Selv med justering innerst på gengepartiet i begge ender ser den ut til å være 15-20mm for lang... Dobbeltsjekker plassering og måler i forhold til gammel wire, og alt ser ut til å stemme. Reiser hjem i frustrasjon og grubler videre. Aktuator ser ut til å være ca i midtposisjon i nøytral, så feilen må ligge i andre enden.. Ny runde med bading i dag, og demonterte skiftemekanismen på drevet. Det viser seg at det er brudd i armen til skiftemekanismen og at denne dermed har bøyd seg. Har ikke lagt merke til dette tidligere da alt så ut til å være på plass, (under vann). Så nå blir det ny runde med bestilling av deler. Oppfordrer alle med DPH drev til å sjekke denne armen nøye for sprekker og skader ved service på drev og før sjøsetting. Skummelt når slike ting skjer, og merkelig at det blir brudd her. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 10.August.2018 Del på Facebook Svart 10.August.2018 Oi, den var ny! Dette kommer på sjekklisten min. Kjempeflott at du deler erfaringer etter at du finner ut av ting. Dette er til stor hjelp for andre. Interessant å vite at det går greit å skifte girwire på sjøen. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.