Ma-Jo Startet 19.Juli.2018 Del på Facebook Startet 19.Juli.2018 Hei, har noen utfordringer med lekkasje fra sjøvannskjølekretsen. Skiftet først impeller, den gamle var litt slitt. Ok dette, men etter kort tid startet det og lekke fra simmerringen i pumpa, skiftet også denne. Nytt forsøk fortsatt lekkasje, finner ikke hvor den lekker, men oppdaget at alle kjøleslangene inne til ladeluftskjøler var som ballonger, så her må noe være "tett", da er spørsmålet, må jeg begynne og demontere del for del får reingjøring eller finnes det noen gode tips til rensing med kjemikalier. Båten har drev så systemet skal være åpent til sjø via ladeluftskjøler, oljekjøler og ferskvannskjøler. Noen erfaringer og tips om dete? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Gjør det tørt under motor. Legg under avispapir. Ta en ny tur. Se deretter på papiret. Hvor på motoren lekker det? Invester i et inspeksjonsspeil. Gull verdt ved feilsøking. Pga speilet fant jeg lekkasjen på min motor på 1 minutt. Var en lekk o-ring. Fikset på minutter med litt høy temperatur pakningssilikon. (Lå i uthavn, hadde ikke riktig o-ring.) Hva mener du med "ballonger"? Slangene kan også få en "bul" inni seg. Da vil de bli tettere jo varmere de er. SystemRens anbefales. En kur tar ca 2 dager. Båten kan brukes mens det pågår. Må deretter skylles ut grundig. Så ny kjølevæske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Johannes Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Hei Ma-Jo og velkommen til baatplassen. Det kan høres ut som om rotårsaken til lekkasjene er at det er mer eller mindre tett for sjøvannet. Ville koblet sjøvannet fra blandebendet for eksos/sjøvann og kansje skjøtet på en slange som leder sjøvannet rett overbord, bare for å teste om ballong effekten forsvinner.. I så fall er det en kraftig restriksjon i blandebendet, disse har en tendens til å gro igjen. Kan naturligvis værte flere aktuelle syndere, men dette er nå et sted å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Ma-Jo Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Gjør det tørt under motor. Legg under avispapir. Ta en ny tur. Se deretter på papiret. Hvor på motoren lekker det? Invester i et inspeksjonsspeil. Gull verdt ved feilsøking. Pga speilet fant jeg lekkasjen på min motor på 1 minutt. Var en lekk o-ring. Fikset på minutter med litt høy temperatur pakningssilikon. (Lå i uthavn, hadde ikke riktig o-ring.) Hva mener du med "ballonger"? Slangene kan også få en "bul" inni seg. Da vil de bli tettere jo varmere de er. SystemRens anbefales. En kur tar ca 2 dager. Båten kan brukes mens det pågår. Må deretter skylles ut grundig. Så ny kjølevæske. Lekkasjene ser ut som kommer fra slangeklemmer, har nå montert på 2 så antar det blir bedre, men som beskrevet slangene blåses opp til ca dobbel størrelse. Antar de sprekker om jeg fortsetter å kjøre. Dette er på sjøvannssiden så tilsetning/ rens på denne siden ved å bruke båten vil spyle ut dette på kort tid. Kan eventuelt ta ut en slange etter sjøvannspumpa og lage et høyt punkt og deretter påføre systemrens som vil stå i systemet, om dette hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 (redigert) Ma-Jo skrev 1 minutt siden: Lekkasjene ser ut som kommer fra slangeklemmer, har nå montert på 2 så antar det blir bedre, men som beskrevet slangene blåses opp til ca dobbel størrelse. Antar de sprekker om jeg fortsetter å kjøre. Dette er på sjøvannssiden så tilsetning/ rens på denne siden ved å bruke båten vil spyle ut dette på kort tid. Kan eventuelt ta ut en slange etter sjøvannspumpa og lage et høyt punkt og deretter påføre systemrens som vil stå i systemet, om dette hjelper? Er ikke slangene armert? Da skulle jo dette nesten være en umulighet. Har du originale eller riktige slanger montert? Om du har originale slanger og de buler som du sier, så er noe alvorlig galt som jeg tviler på du får rettet med systemrens. Da er det beste kanskje å demontere og se etter blokaden? Redigert 20.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ma-Jo Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Johannes skrev 37 minutter siden: Hei Ma-Jo og velkommen til baatplassen. Det kan høres ut som om rotårsaken til lekkasjene er at det er mer eller mindre tett for sjøvannet. Ville koblet sjøvannet fra blandebendet for eksos/sjøvann og kansje skjøtet på en slange som leder sjøvannet rett overbord, bare for å teste om ballong effekten forsvinner.. I så fall er det en kraftig restriksjon i blandebendet, disse har en tendens til å gro igjen. Kan naturligvis værte flere aktuelle syndere, men dette er nå et sted å begynne. Det er ikke høyt trykk på slangen ut i eksosbendet, har sjekket dette, så restriksjonen ligger foran denne Sitér dette innlegget Link to post
Ma-Jo Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Kjellg skrev 1 minutt siden: Er ikke slangene armert? Da skulle jo dette nesten være en umulighet. Har du originale eller riktige slanger montert? Originale slanger, antar armeringen er sprengt? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Hadde samme problem. Måtte demontere ferskvannskjøler og renske. Den var bortimot potte tett. Måtte skifte noen av slangene etterpå fordi dei var sprengt. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
hanto1 Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Tviler du får ordnet dette med systemrens , men for all del prøv med en sterk blanding. Hadde deretter tatt av endelokk på ladeluftkjøler og videre til neste kjøler, forstår jeg det rett så buler slangene både inn og ut fra ladeluftkjøleren, så da ligger antakeligvis feilen etter denne. Sitér dette innlegget Link to post
Ma-Jo Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Når jeg kjenner på slangene er som beskrevet de 3 første ut fra pumpa oppblåst, den etter ladeluftskjøleren er også hard, etter oljekjøleren er det mindre trykk, så muligens ligger feilen i oljekjøleren? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Hvis du skal prøve SystemRens så MÅ du lage et lukket system der du bruker feks en lensepumpe til å sirkulere blandingen. Men hvis det er så tett som du sier hadde jeg nok prøvd å reversere vannstrømmen for å se om jeg kunne fått ut noen løse elementer. Aller helst på en og en komponent. Altså diverse slanger i riktig diameter, en lensepumpe oppi en 10 liters dunk (eller større) med en sterk blanding av SystemRens. Husk vernebriller og gummihansker. Du vil ikke få noe sprut i øynene eller holde dette lenge på huden. Hvis du klarer å ta en og en komponent så kan du jo lettere se om det kommer ut noe fremmedelement. Har du noen gang sett noe i sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Først og fremst så ville jeg åpnet opp kjølerne og renset mekanisk, så du får ut det meste og groveste. Om du ikke har sjøvannsfilter så aner du ikke hva som kan ligge der. Kjenner ikke denne motoren men normalt er det ikke så mye arbeid å åpne opp kjølerne. Greit om du samtidig bytter pakninger/o-ringer. Sitér dette innlegget Link to post
Ma-Jo Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Hei igjen, skal starte nå med rensing via lukket sløyfe, har litt problemer med å skaffe systemrens, er det noe annet som kan benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Oksalsyre. Sitronsyre. Biltemas radiatorrens kan sikkert brukes. Du kan også bruke oppløst maskinoppvask. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
YngveKL Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 (redigert) Butinox terrasselysner er 5-10% oksalsyre. Jotun terrassebleker er blanding av oksalsyre og sitronsyre Redigert 20.Juli.2018 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.