FestinaLente Startet 20.Juli.2018 Del på Facebook Startet 20.Juli.2018 Har en Nidelv 730 Holiday med ad31 og dp290. Har hatt båten i 3 sesonger. 1. sesong gikk motor helt upåklagelig. Ved oppstart av sesong 2 fikk vi ikke opp turtall/fart. Fikk max. 2300 Omdr./7,5 knop. Etter å ha slippsatt, rengjort og smurt nytt bunnstoff. Var omdreininger og fart tilbake til normal ( 4000 Omdr/ 21 knop som marsjfart) Slik forble det gjennom hele sesong 2. Sesong 3: satte på slipp, rengjort og bunnstoffet i mai 18. Første tur gikk uten problem første dagen ( ca. 2 timer kjøring). Dag 2 startet bra i 20 knop, men etter at jeg slakket ned og lå i ro i noen minutter, ville den ikke over 2300 Omdr igjen, når jeg gå full gass. Dette varte i ca 1 time, så kom motor igjen sigende opp til normalt turtall. Dette vedvarte helt til vi fornøyde i hjemmehavn. Når vi har tatt båten ut etter dette så er problemet konstant. Har skiftet alle (grov og finfilter), har sjekket diesel-retur, har sjekket tank. Alt virker OK. Ikke noe problem å ruse maskin opp til max. turtall. På verksted er det ventelister til langt ut i september........Ferien er nå? NOEN SOM KAN HJELPE ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Kan høres ut som luftlekkasje mellom turbo og ladeluftkjøler Skal ha 4200 i rusning. Ville og sjekka diesel tilførsel først for luftlekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
FestinaLente Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Takk for svar. Men luftlekasje er vel et konstant og permanent problem? Her har problemet kommet og gått før det ble permanent. Diesel ér sjekket helt frem til dieselpumpe, og retur sjekket på tomgang og ved rusing. Mulig retur ser litt laber ut ??...Usikker. Leste på forum om en med tilsvarende problem som åpnet dieselpumpe og fant mye korrupsjon. Så langt så virker det som en fornuftig forklaring på symptomene. Men jeg vil svært gjerne høre andres erfaringer/forslag Sitér dette innlegget Link to post
FestinaLente Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Skulle selvfølgelig være korrusjon, ikke korrupsjon.......??? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Juli.2018 Del på Facebook Svart 20.Juli.2018 Du har skjekket at turboen er iorden eller? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
FestinaLente Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 nomen skrev for 14 timer siden: Du har skjekket at turboen er iorden eller? Nei, turbo står på lista over mistenkte, men hvordan sjekker jeg egentlig om den er ok ? Er det noen som vet hvilket turtall den begynner å "slå inn" ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Demonter og kjenn om det er slakk i turbinakselen, og sjekk at det ikke er igjenrustet på eksossiden. Er det bra, ville jeg montert et manometer på innsuget og målt ladetrykk under belastning Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.