Jump to content

Strømproblemer på Fram 21 (dynamo?).


sandman1

Recommended Posts

Ærede forum!

 

Altså, så har det i den senere tid, blitt nødvendig å nappe av en av polene på batteriet når en ikke har motor igang. Har tenkt å montere en hovedstrømbryter, etterhvert... Men strømforbruket er noe høyt, selv en liten bryggesleng med noen halvlitere, og en smule passiar, gjorde at en måtte starte på sveiva. 2 sylindret diesel, type ListerPetter, har etterhvert fått teken, men avstand til tiljer gjør at det kan gå utover knoker etc. (Har nå nytt batteri, så det er mulig at nødvendig antall halvlitere som skal til før batteriet har for lav spenning er over min kapasitet...).

 

Kabling på yachten min er noe forvirrende, alle er røde, en er sort (tykk og OK, har sjekket den...). En er hvit, men under tiljene et sted, så blir den rød. Etter å ha målt meg rundtforbi, fra flybridge, til decca, radar, kjøkken, tenning, gløding etc, så har følgende utkrystallisert seg:

 

(Uautorisert) strømforbruk er ca 2,5 A, hvilket vel vil tilsi at det er i området 30W som driver og slenger rundt et sted. batteri er på 60 Ah, hvilket vil tilsi at det vel ikke skal stå på så lenge før det merkes på en tungstartet diesel (på en ca 6 timers tid, så vil det vel ha mistet 25%, tror jeg, og bunnutlading på disse billigbatteriene er vel ikke sånn helt topp).

 

Når jeg napper av kablene (3 stk) til dynamoen (som har retning mot batteriet), så forsvinner krypstrømmen setter de på plass en etter en, så viser det seg at det er på den nederste av disse problemet oppstår. Dynamo er av merke "Lucas" (som ifølge Ø. Sunde, skal ha oppfunnet mørket; dvs:"It figures...").

 

Noen som har forslag til rimelige tiltak?

 

Ett tiltak er avgjort allerede; skal ha et sånn multimeter med summer, som en eller annen her inne så varmt anbefalte.....

 

På forhånd takk

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Og en liten ting til;

Når jeg måler motstand over disse 3 pinnene som stikker ut fra dynamoen i bakkant, mot gods på motoren, så er det uendelig motstand på de to øverste (leser 1). Mens det på den nederste, når multimeteret er satt på 2000 kohm, så viser måleren 007.

 

Sånne elektrogreier skjønner jeg lite av. Ikke beveger det seg, bråker lite gjør det normalt også....

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er merket noe der (iallefall ikke så tydelig at jeg så det). Prøver å legge inn et par bilder for info/ gjenkjenning.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4663/Dynamo_1.jpg

 

og:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4663/Dynamo_2.jpg

 

På det øverste bildet, så ser det ut til at det er en bøyle, som skal holde en samlet plugg (for alle 3 kablene på plass). Jeg har ikke en slik plugg, kun 3 separate flatkontakter (eller hva det nå er de heter...).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Av et litt utydelige bilde så ser jeg at muligens den nederste stikket er mindre enn de to øverste? Tar jeg feil? Har du ladelampe på denne motoren? Hvis ikke så kan der være satt inn en motstand som sørger for litt spenning på rotoren (den roterende delen inne i generator) når motoren fyrer opp, slik at ladeprosessen starter. Andre siden av rotor er koblet til regulatoren. Ladelampe / motstand skal være koblet til tenningsnøkkelen slik at denne spenningen kuttes når tenningen slåes av- kan du få sjekket dette, om denne ledningen får spenning når du slår på tenningen? Ta ledningen av generatoren for å sjekke dette og mål med ditt nyinnkjøpte voltmeter. Still inn på DCV, måleområde 20 Volt og koble til sort ledning til batteri minus/ motorblokk og den røde til løs ledning på generator (dynamo). Du skal da ha en verdi som er det samme som du måler på batteripolene. Hvis der er spenning hele tiden uavhengig om tenningslåsen er av eller på, så vil du få en slik feil som du antyder, drar litt strøm hele tiden. Forsøk å følg denne ledningen til andre enden og vitterlig se om den er koblet på tenningslåsen. Er den rett på batterispenningen så er dette feil. En hovedbryter ville jo avhjelpe problemer med strømtrekk ved landligge, men slik skal det ikke være.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Stemmer det du sier der... Den nederste pinnen er smalere enn de to over. Skal prøve å følge opp den ledningen i retning av tenningen. Har ikke ladelampe i båten (burde kanskje hatt..).

 

Forøvrig; bøyer meg i støvet. Så i går kveld at den nederste pinnen var smalere enn de to over, men la det absolutt ikke noe som helst vekt. Kan bli en ganske grei løsning å legge den over tenningen. Skulle det ha vært neoen form for likeretting på den ledningen?

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Denne ledningen skal gå via ei ladelampe og til tenningslåsen slik at spenningen er "av" ved tennings-lås avslått. Noen form for likeretting-neida!! Lettere å se at du får "startet" ladingen med at lampa slukker. Et fastmontert voltmeter kan også være en fin hjelper med å avlese ladespeningen til batteriet. :yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...