Fortego Startet 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2018 Hei, Er på båtferie, og hadde drevene noe tiltet opp (beach innstilling 13). Da jeg skulle tilte drevene ned var det ingen reaksjon fra ene drevet. Kan høre en klikkelyd som jeg regner med er releet ved hydraulikkpumpen som slår inn, men ingenting skjer. Drevet er ikke høyere tiltet opp enn at jeg kan kjøre også denne motoren, men tør ikke dra på og forsøke å legge båten i plan med ene drevet i innstilling +13. Har noen noen formening om hva som kan være galt? Går det greit å forsøke å legge båten i plan når drevet er tiltet til +13, eller vil det gi en ekstra belastning på drev/drevknute som jeg burde unngå? Er det noen mulighet for å slippe ut trykket for å få drevet helt ned og kjøre resten av ferien i innstilling -5? Tenker det er noen skruer man kan skru på slik at drevet siger ned, men vil jeg da få et problem når jeg skal bakke. veldig takknemlig for gode svar. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
SoBo Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Prøv å kryssbytt relea uansett. Ikke helt ukjent at disse jukser eller irrer i soklene. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 SoBo skrev 4 minutter siden: Prøv å kryssbytt relea uansett. Ikke helt ukjent at disse jukser eller irrer i soklene. Hva mener du? Dårlig på slikt...? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
SoBo Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det sitter vel to stk.releer på hver tiltmotor, disse er like husker jeg rett. Eller lån rele fra den tiltmotoren Som er ok. Releene er lik slike ekstralysreleer. . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Fortego Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 SoBo skrev 15 minutter siden: Det sitter vel to stk.releer på hver tiltmotor, disse er like husker jeg rett. Eller lån rele fra den tiltmotoren Som er ok. Releene er lik slike ekstralysreleer. . Drevet går hverken opp eller ned. Er det slik at det er et relé for opp og ett for ned, eller hva er årsaken til at det er to releer? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fortego Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 SoBo skrev 27 minutter siden: Det sitter vel to stk.releer på hver tiltmotor, disse er like husker jeg rett. Eller lån rele fra den tiltmotoren Som er ok. Releene er lik slike ekstralysreleer. . Sjekket hvor releene er, og de er på undersiden av kontrollpanelet på dashbordet. Den klikkelyden jeg høre er helt bak ved trimpumpa, så da tenker jeg at det ikke kan være releene? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
jeb Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Jo det er releene de klikker det er det eneste som styrer pumpa opp eller ned Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Napoli Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Prøv å sett strøm rett på trimpumpen fra batteriet. Da vil du få svar på om motoren fungerer. Dersom den fungerer da, sett drevet i en fin mellomstilling - 13 vil jeg si er for høyt. Pumpen er reversibel - så snu om på polariteten for å heve/senke. Redigert 20.Juli.2018 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Fortego Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Napoli skrev 6 minutter siden: Prøv å sett strøm rett på trimpumpen fra batteriet. Da vil du få svar på om motoren fungerer. Dersom den fungerer da, sett drevet i en fin mellomstilling - 13 vil jeg si er for høyt. Pumpen er reversibel - så snu om på polariteten for å heve/senke. Godt forslag! Skal få testet det.? Tatt bilde av delen som gir fra seg lyd: Det er den delen som det står 12v 40 A på som gir fra seg lyd. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Napoli Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Det er releet, pluggen til venstre er strøm inn. Den pluggen som er til høyre på releet går rett til trimpumpen vil jeg tro (med blå og rød ledning). Dersom du setter strøm på den, vil du se om pumpen fungerer. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Ehm - ignorer den fargeblinde her - grønn og blå Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
primusmotor Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) Ligger en hvit plast sikring oppå motoren, denne er en vanlig synder, legg feks en kraftig kabel imellom, da tror jeg nok den vil fungere igjen. Redigert 20.Juli.2018 av Soa-båtbåtbåt (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
primusmotor Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 https://baatplassen.no/i/topic/84871-power-trim-er-død-på-dpg-drev/ Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Fortego Svart 20.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Soa-båtbåtbåt skrev 41 minutter siden: Ligger en hvit plast sikring oppå motoren, denne er en vanlig synder, legg feks en kraftig kabel imellom, da tror jeg nok den vil fungere igjen. Godt tips! Fortsetter i morgen, og gir tilbakemelding? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Windy37GM Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 (redigert) På min ene motor i våres funka ikke trimmen. Skrudde løs begge releene, renset kontaktene grundig med smergel/sandpapir. Skrudde alt sammen igjen og vips: tilt ok :-) Og det klikket i releene når det ikke funket... Redigert 20.Juli.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Princess V48 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Jeg har byttet releer og min ble bedre. Fusket innimellom når motor ble varm etter bytte av releer, byttet da sikringen som det er bilde av lenger opp og har funket prikkfritt siden. Kryss bytt sikringen som endel av feilsøking også Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Heisann! Jeg hadde samme problem, og plukket tilslutt alt i småbiter. Oppsummeringen er at både sikring og reléer var underdimensjonerte. 60 A må man regne som normalt forbruk ved "endestopp". Jeg byttet både reléer og sikring (til utskjelte Biltemas 72 A automatsikring), og siden har det fungert perfekt. En annen feil jeg hadde var at motoren har en turtallsbegrenser av sentrifugaltypen. Denne hadde både en fjær og en kabelskotilkobling av den lite sjøvannsbestandige typen. Dette kan være årsaken i ditt tilfelle også, men, som tidligere foreslått, sett strøm direkte på motoren, og se hva som skjer. Går den, så er det bare å bytte relé/sikring. PS. Det kan gjerne klikke i et relé selv om det ikke virker. Det betyr at kontaktflatene er sotet, brent eller korrodert. Da kan det sågar "virke" hvis man måler det, men ikke hvis det belastes med mer strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 21.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Heisann, da er problemet ute av verden!? Det var den hvite sikringen på toppen av motoren som var problemet, akkurat slik sia-båtbåtbåt tipset om. Tusen takk for tilbakemeldinger. Dette forumet har enda en gang vist hvilken enorm kompetanse som finnes her inne! ?? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
primusmotor Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Bare hyggelig og hjelpe, neste gang er det en av oss som trenger hjelp?? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
dennrick Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 Flott ! Jeg fikk fikset en fjernkontroll her forleden takket være tips herfra Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Napoli Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Flott at det ordnet seg - og veldig bra at du meldte tilbake her hva som var feilen. Da kunne vi andre lære litt og! Kos dere videre på tur! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ozo Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 En liten tilleggskommentar: Hvis sikringen går uten noen annen feil, er det snakk om en feildimensjonering. Hvis du setter i en identisk sikring, er det et tidsspørsmål før samme problem oppstår på nytt. Du har mao. fjernet symptomet, men ikke årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
28Ghibli Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 ozo skrev On 22.7.2018 at 22.03: Hvis sikringen går uten noen annen feil, er det snakk om en feildimensjonering. Hvorfor skjer dette da med en sikring som er integrert på Volvo-motoren med tilhørende utstyr laget for å jobbe sammen? Dette skjedde med meg også i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.