Jump to content

Kad 300 (DPG) drev. Tilt sluttet å fungere.


Fortego

Recommended Posts

Hei, 

Er på båtferie, og hadde drevene noe tiltet opp (beach innstilling 13). Da jeg skulle tilte drevene ned var det ingen reaksjon fra ene drevet. Kan høre en klikkelyd som jeg regner med er releet ved hydraulikkpumpen som slår inn, men ingenting skjer. 

 

Drevet er ikke høyere tiltet opp enn at jeg kan kjøre også denne motoren, men tør ikke dra på og forsøke å legge båten i plan med ene drevet i innstilling +13. 

 

Har noen noen formening om hva som kan være galt?

 

Går det greit å forsøke å legge båten i plan når drevet er tiltet til +13, eller vil det gi en ekstra belastning på drev/drevknute som jeg burde unngå?

 

Er det noen mulighet for å slippe ut trykket for å få drevet helt ned og kjøre resten av ferien i innstilling -5?

 

Tenker det er noen skruer man kan skru på slik at drevet siger ned, men vil jeg da få et problem når jeg skal bakke.

 

veldig takknemlig for gode svar.

 

 

Link to post
SoBo skrev 15 minutter siden:

Det sitter vel to stk.releer på hver tiltmotor,  disse er like husker jeg rett. Eller lån rele fra den tiltmotoren

Som er ok. Releene er lik slike ekstralysreleer.

 

Drevet går hverken opp eller ned. Er det slik at det er et relé for opp og ett for ned, eller hva er årsaken til at det er to releer? 

Link to post
SoBo skrev 27 minutter siden:

Det sitter vel to stk.releer på hver tiltmotor,  disse er like husker jeg rett. Eller lån rele fra den tiltmotoren

Som er ok. Releene er lik slike ekstralysreleer.

 

Sjekket hvor releene er, og de er på undersiden av kontrollpanelet på dashbordet. Den klikkelyden jeg høre er helt bak ved trimpumpa, så da tenker jeg at det ikke kan være releene?

Link to post

Prøv å sett strøm rett på trimpumpen fra batteriet. Da vil du få svar på om motoren fungerer. 

Dersom den fungerer da, sett drevet i en fin mellomstilling - 13 vil jeg si er for høyt.

Pumpen er reversibel - så snu om på polariteten for å heve/senke.

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 6 minutter siden:

Prøv å sett strøm rett på trimpumpen fra batteriet. Da vil du få svar på om motoren fungerer. 

Dersom den fungerer da, sett drevet i en fin mellomstilling - 13 vil jeg si er for høyt.

Pumpen er reversibel - så snu om på polariteten for å heve/senke.

Godt forslag! Skal få testet det.? Tatt bilde av delen som gir fra seg lyd:7EC95B6F-C896-4110-96CB-7CF7CFDE969D.jpeg.8e1325bc4285b86e0a1b1f02b7cbddd4.jpeg

 

Det er den delen som det står 12v 40 A på som gir fra seg lyd.

Link to post

Det er releet, pluggen til venstre er strøm inn. Den pluggen som er til høyre på releet går rett til trimpumpen vil jeg tro (med blå og rød ledning). Dersom du setter strøm på den, vil du se om pumpen fungerer.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Ligger en hvit plast sikring oppå motoren, denne er en vanlig synder, legg feks en kraftig kabel imellom, da tror jeg nok den vil fungere igjen.

sikring.JPG

Redigert av Soa-båtbåtbåt (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

På min ene motor i våres funka ikke trimmen. Skrudde løs begge releene, renset kontaktene grundig med smergel/sandpapir. Skrudde alt sammen igjen og vips: tilt ok :-)

 

Og det klikket i releene når det ikke funket...

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Heisann!

Jeg hadde samme problem, og plukket tilslutt alt i småbiter.

Oppsummeringen er at både sikring og reléer var underdimensjonerte. 60 A må man regne som normalt forbruk ved "endestopp".

Jeg byttet både reléer og sikring (til utskjelte Biltemas 72 A automatsikring), og siden har det fungert perfekt.

En annen feil jeg hadde var at motoren har en turtallsbegrenser av sentrifugaltypen. Denne hadde både en fjær og en kabelskotilkobling av den lite sjøvannsbestandige typen. Dette kan være årsaken i ditt tilfelle også, men, som tidligere foreslått, sett strøm direkte på motoren, og se hva som skjer. Går den, så er det bare å bytte relé/sikring.

PS. Det kan gjerne klikke i et relé selv om det ikke virker. Det betyr at kontaktflatene er sotet, brent eller korrodert. Da kan det sågar "virke" hvis man måler det, men ikke hvis det belastes med mer strøm.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...