Jump to content

Kjøpe en 13 år gammel D6 uten dokumentet service..?

R.O

Recommended Posts

De første generationer af D-motoren har haft en række problemer. Det erkender både Volvo og forskellige anerkendte  værksteder. Jeg havde selv tre sådanne 1-generationsmotorer. En i min Forbina og to i min Nord West. De havde ikke været godt vedligeholdt og der var en række problemer. Jeg tror, jeg må have haft dem alle sammen: Eksosbend skiftet tre gange. Aktuator, gearwire, søvandsfilter, utæt oliekøler, ødelagte startmotorer, utæt intercooler, utæt drev, tærede propeller, utæt styrecylinder, rust på motorlabber og bundkar, tæret riser, shims i drev, remhjul og mere, som jeg heldigvis ikke husker nu.

i dag har jeg en D6-370. Den har ikke det mindste rust, har hidtil kørt uden et problem og vil forhåbentlig fortsætte med det...så jeg er ikke skræmt, men jeg ville ikke købe en D6 310A-A model igen uden at have den gennemgået fra A til Z.

R.O skrev for 15 timer siden:

Må motoren løftes ut for å bytte eksosbend? I så fall ser jeg at det kan bli kostbart...

På min båt måtte den det, da det var en stor motor i forhold til båten, Marex 270 Estremo. På enkelte båter holder det å skyve motoren litt frem. På min var det ikke noe plass å skyve frem på.

Lingefan

Lingefan skrev On 23.7.2018 at 8.48:

Var ca 350-370 på 4 år. På bare en enkel D6350 2005 modell. Den båten hadde gått for få timer og var brukt for lite

Problemer og store kostnader fordi motor har gått for lite, det er interessant. Vanligvis utheves lavt timetall i annonser som et salgsargument. 

Jeg skal se på en D6330 senere i dag, 2008 mod, alle oppgraderinger gjort, og kjørt av et eldre ektepar. Alle servicer utført hos mekaniker jeg vet er flink. Motoren har gått rett under 1000 timer. Jeg tror det er et trygt kjøp, og her kan jeg fortsatt få forsikring på drev og motor 5år til (til båten er 15år). 

Det som bekymrer meg mest er fokusen jeg syntes mange har på timer. Det virker som båter med 900t + går tregt på finn.no??  Jeg bruker båten mye, hvordan blir den ev å selge om 4-6 år når timetelleten kryper mot 2000...?

Det jeg har lært det harde veien er at for lite bruk gjør at saltvann og luft får lov å tære på deler og ting og tang. Bruk en motor helst en gang i uken mens den er på sjøen og kjør den god og varm. Da unngår man at den "står seg ihjel". Taxibåter/skyssbåter går jo 4-5000 timer på få år og tåler det helt utmerket, da hyppig bruk ofte med god og varm motor og det vedlikehold den skal ha. På fritidsbåter er det andre ting enn timeantall som bør sees etter siden de brukes så sjelden. Da er det mange som hopper over servicer også. "Har jo bare gått 15 timer siden i fjor"..

Selv ser jeg etter dokumentasjon på service og oppgraderinger og hvor det er tatt. Helst bør båten være lagret tørt og varmt inne om vinteren, men det er ikke avgjørende.

Lingefan

D6 330 er en flott motor. Uten kompressor, og fortsatt med masse dreimoment. 2016 overtok jeg en D6 310med 750timer på telleren. Var aldri bekymret for timetallet. 

man får ikke tak i en lite kjørt, godt holdt 10år gammel motor som ikke har stått seg i hjel. 

100timer i året er godt over snittet. Jeg klarte ca 80 timer i sesongen med NordWest 420. 

Vedlikehold er viktig slik Lingefan skriver. 

Indre Oslofjord bruk der man putrer fremmog tilbake til middagsbukta er ikke bra for motorene. 

Men er det drev på båten ville jeg tatt en ekstra sjekk her. sjekk at gearwire og slanger  er byttet og at det ikke er noe problem med shims. 

Selv om jeg ofte bruker båten til "indre oslofjord"-bruk utenom ferieturer så lar jeg den alltid få plane og kjøres litt skikkelig på de aller fleste turer. Kjæres skikkelig driftsvarm først selvfølgelig. Alltid driftstemperatur før jeg legger den i plan eller over 11-1200rpm. Tenker det er godt for motorene å få strukket seg litt og blåst seg rene. Det er uansett bedre å "putre" seg en tur i uken enn å la den stå.

Gjør slik med en sommerbil jeg lagrer hver vinter også. Jeg har den i parkeringshus og starter den minst en gang hver måned og kjører den driftsvarm og bruker bremser og funksjoner. Dette for at den ikke skal "stå seg".

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Antall timer sier ingenting om hvordan motoren er kjørt.

Har den blitt startet og så kjørt hardt med én gang, eller fått tid til å varme seg opp? Samme når den er stoppet. Har den gått mye på lav hastighet og sotet ned? Eller har den fått blåst ut av og til? Har den noen gang kokt? - Har den hatt to tusen kaldstarter og halvtimes turer, eller 500 kaldstarter og 2-timers turer? Er motoren "akkurat litt for liten" til båten, eller har den hatt kraftressurser?

Det er ikke så ofte jeg kjøper motor, men dette er noe av det jeg prøver å avdekke.

Slik er jeg når jeg kjøper bil også (oftere enn båt). Hvordan er bilen kjørt? En langkjørt bil som har gått mye prioriteres foran en annen som har gått langt med mye småkjøring. Jeg har etter diverse erfaringer bestemt meg for kun å kjøpe biler som har godt servicehefte/ dokumentasjon. 

Det er vanskeligere med brukt båtmotor, men å avdekke tidligere bruksmønster og spørre om hva som er gjort med motoren kan jo gi pekepinn.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er stor sannsynlighet for at neste båten vår har en D4 eller D6 under dørken. Når ble disse motorene kvitt de værste barnesykdommene? Jeg ser begrepet "førstegenerasjon" brukt om de eldre motorene, når kom generasjon 2?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Lingefan skrev On ‎26‎.‎07‎.‎2018 at 11.35:

Det var kort fortalt på D6 350 2005 modell gått 250 timer (altfor lite) og sannsynligvis hatt for lite tilsyn - jeg tar det på husken:

Fant en diskusjon rundt VP motorer på et amerikansk forum, de har nok et annet forholdt til timer...

I believe they had a lot of trouble with the first engines 310hp and 350hp Overheating , head gaskets, exhaust manifolds. After al the fixes they relabeled them 330 and 370. The 330 is now the smallest hp d6. I have one and like it. I have about 9000 hrs on mine.

A fellow charter Capt up here has a D6310, 09 model. Almost 2000hrs on it pushing 13,000lbs, no issues with the motor at all. Outdrives yes, motor no. the guys that I have seen having issues up here are teh ones over propping, which will kill any motor. fellow I know that has an 07 Carolina Calssic, twin D6310's, something like 2400hrs, no issues yet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...