Jump to content

Kjøpe en 13 år gammel D6 uten dokumentet service..?

R.O

Recommended Posts

Eier har selv gjort «alle» servicer på drev og motor? Det føles alltid trygt at det foreligger papirer på dokumentert service, samtidig kan dette sikkert utføres like bra (ofte bedre) av en ivrig og kompetent eier.. ..?  Eller bør jeg vente på en båt med der alt av servicer er gjort av VP perksted..? 

Kan det være et alternativ å få gjort en tilstandsvurdering av motor og drev av et autorisert VP verksted? 

Da kan sikkert tidligere eier fremvise det spesialverktøyet som trenges, kvitteringer for medgått materiell og båt/motor ser velpleiet og strøket ut. Da er det greit. På Hulda kan jeg fremvise 6 permer med kvitteringer, manualer og diverse. Samt dagbok på 560 sider, og et regneark som forteller prosesser og kostnader. Hulda ser ut som en dass til tider, men dokumentasjonen er der. 

13 år er såpass gammel at endel bulletins på motor, drev og lignende skulle vært utført, en veldig lett er jo plast/glass lokk til vannfilter inspeksjons luke, 

er eksosbend/riser skiftet? 

filtere kan du ofte se om om er nye/friske vs gamle og korroderte

drev har også endel ting som skulle vært gjort/utført. 

Har man ikke kvittos og ikke verktøy som hulda sier, kan du vel regne verdien på motor til 0 

13 år gammel motor er endel, uansett om ting er gjort på VP verksted, det er såpass at drev nok bør ha fått en refresh, evn skiftet, samme med transom, regner med det er kvelda endel aktuatorer og gir wiresett.. 

Har fler venner som har, og har hatt D6, fellesnevner er at ingen har org aktuator, wire, gir, drev (hele er skiftet hel enhet eller innmat hos alle) 

Du har jo bare hjelpemotor? :p du har jo seil! eller..... det er jo alltid motvind og motorkjøring på seilbåt? :p 

Jeg har hatt mange båter, og hatt mye motorhavari og tull desverre, det dyreste har uten tvil vært på diesel inboard, i retrospekt var det så dyrt at jeg heller bare kunne kjøpt 2 helt nye maskiner med drev, og fått 5 års garanti til 1 mill og det hadde vært bedre... :o Hvorfor det skal være så hinsides dyrt med diesel vet jeg ikke, men når deler i motoren koster 50k per stk baller det på seg

Jeg har endt med å overhale og eller skifte til nye maskiner på nesten alt jeg har hatt, bortsett fra de båtene jeg har kjøpt nye. 

De etter meg har iaf hatt problemfritt båthold ;) 

Jeg tenker bare at folk bør ha et bevisst forhold til det, du kjøper noe eldre, 13 år er så gammelt at du ikke får noen forsikringsselskaper eller andre til å stille noen form for garanti, Båten er rimeligere, fordi det er en potensiell stor kostnad der som lurker 

Dette kommer jo helt an på hvordan eier kan dokumentere hva som er gjort, til hvilket timeantall etc. Dette er uansett en forutsetning for en god magefølelse.

Hva gjelder drevet er jeg skeptisk, ut over det er det fullt mulig å servicere en D6 for det aller meste selv etter boka og er generelt kyndig om man ikke har komplikasjoner med ekstraordinære ting som krever tiltak. Utvidede servicer som f.eks. rengjøring av varmevekslere etc. bør kunne dokumenteres, det er ikke nok å bare suge inn en pøs systemrens i filterene. Dette må stå og sirkulere skikkelig, man bør ha før/etter fotos av endelokk på varmevekslere.

En del kontrollspørsmål bør du stille. F.eks. hvor mye sink har det vært igjen ved bytte, har det vært tilskrekkelig med årlig bytte?  Hvor ble delene kjøpt fra? Har det vært benyttet originale deler?

Sett deg inn i alle vedlikeholdspunkter som skulle vært oppfylt gjennom levetiden og kontrollspør alle detaljer rundt dette. Det er ting eier skal kunne svare på uten videre og uten å sjekke i papirer, spesielt prosessene rundt hvert vedlikeholdspunkt.

andersb skrev for 21 timer siden:

13 år er såpass gammel at endel bulletins på motor, drev og lignende skulle vært utført, en veldig lett er jo plast/glass lokk til vannfilter inspeksjons luke, 

er eksosbend/riser skiftet? 

filtere kan du ofte se om om er nye/friske vs gamle og korroderte

drev har også endel ting som skulle vært gjort/utført. 

Har man ikke kvittos og ikke verktøy som hulda sier, kan du vel regne verdien på motor til 0 

13 år gammel motor er endel, uansett om ting er gjort på VP verksted, det er såpass at drev nok bør ha fått en refresh, evn skiftet, samme med transom, regner med det er kvelda endel aktuatorer og gir wiresett.. 

Får be om nærmere dokumentasjon når båten skal besiktigelse etter ferien, har kun snakket kort med selger på tlf. Oppgraderinger fra VP med eksos bend og lokk var gjort, men det var ikke byttet remmer som anbefalt. Dette medførte piping når batteriet ikle var full ladet, pga belastning fra dynamo..? 

Fikk et bra inntrykk av selger på tlf, men det må selvfølgelig backes opp av dokumentasjon på gjennomført vedlikehold.. 

Litt skummelt å kjøpe 10-15 år gammel båt med stor innenbords og drev til nærmere 1mill  merker jeg. Hva blir service/verksted kost de neste 5-6 årene, og hva er restverdien på en båt med 20-års gammel drev og motor... Men her ligger vel noe av forklaringen på den enorme forskjellen på ny og brukt båt...

R.O skrev for 1 time siden:

Får be om nærmere dokumentasjon når båten skal besiktigelse etter ferien, har kun snakket kort med selger på tlf. Oppgraderinger fra VP med eksos bend og lokk var gjort, men det var ikke byttet remmer som anbefalt. Dette medførte piping når batteriet ikle var full ladet, pga belastning fra dynamo..? 

Fikk et bra inntrykk av selger på tlf, men det må selvfølgelig backes opp av dokumentasjon på gjennomført vedlikehold.. 

Litt skummelt å kjøpe 10-15 år gammel båt med stor innenbords og drev til nærmere 1mill  merker jeg. Hva blir service/verksted kost de neste 5-6 årene, og hva er restverdien på en båt med 20-års gammel drev og motor... Men her ligger vel noe av forklaringen på den enorme forskjellen på ny og brukt båt...

Sålenge du har ett forhold til det, og at det kan komme en kost er man langt på vei. regn med at du har 10% av kjøpskost i året minimum til service og ymse, er beløpet lavere ett år, blir det nok høyere ett annet, og snittet blir ikke så gærnt. Motorene i seg selv, og gir/drev er bra, men ting levert hardt liv i båt, og på 13 år må du regne med å skifte ting. 

Jeg kjøpte båt som var litt over 5 år en gang med 2 diesel og drev..... det var min første dyre lærepenge, 2 drev overhalinger, så 2 nye drev, og overhaling av maskiner x 2 på litt forskjellige tidspunkter... i praksis hadde det vært billigere å bare kjøpe helt nye motorer og drev, når noe røyk første gangen, og da hatt garanti. Kjøpte diesel for å ha lavt drivstoff budsjett... drivstoffet var en promille av driftskostnad... ;) 

Av positive ting, har ikke D6'en eller drevet noen supervanlige feil som fører til totalhavari, er de småtingene nevnt tidligere.

yanmar 6lp serien har til sammenligning kronisk feil med topp/toppakning og knekker veiv, momentet er også ivrig dreper av drev. Siklet på endel båter, men når det står henholdsvis 3, og 4! slike maskiner i båtene jeg har sett på, meeh neitakk. 

andersb skrev for 12 timer siden:

Sålenge du har ett forhold til det, og at det kan komme en kost er man langt på vei. regn med at du har 10% av kjøpskost i året minimum til service og ymse, er beløpet lavere ett år, blir det nok høyere ett annet, og snittet blir ikke så gærnt. Motorene i seg selv, og gir/drev er bra, men ting levert hardt liv i båt, og på 13 år må du regne med å skifte ting. 

Hører stadig om 10% «reglen» når det gjelder kostnad på båthold. På min 10 år gamle DC med utenbords (markedsverdi 350) ligger jeg ca. på 10% for rubb og rask. Service, opplag(inne), båtplass og forsikring. Men den 10% reglen blir vel noe enkelt. Vil tro at en 20 år gammel båt til 1 mill vil ha % messig vesentlig høyere årskostnader enn en 5år gammel båt til 2mill...? 

Jeg ser på 30 fotere rundt 7-800.000, da er vi fort på 12-14 år gamle båter, type Bavaria, Marex, Nidelv. En årlig kost for opplag og service/reparasjoner etc på rundt 70.000 er innafor - skrekken er jo som andersb skriver, ende opp med å kaste så mye penger inn i repreasjoner at man til slutt kunne ha kjøpt nytt. 

andersb skrev for 13 timer siden:

yanmar 6lp serien har til sammenligning kronisk feil med topp/toppakning og knekker veiv, momentet er også ivrig dreper av drev. Siklet på endel båter, men når det står henholdsvis 3, og 4! slike maskiner i båtene jeg har sett på, meeh neitakk. 

Hva slags båt har tre eller fire slike Yanmar motorer? 

andersb skrev 37 minutter siden:

jeg hadde vel 700'ish på 4 år, kanskje mer, @Lingefan sin marex 270 kosta vel 300-400? på 1-2 år? der hadde vel eier betalt for servicer, bare ingen utført de :o 

Hmm.. begynner å helle mot en Nidelv 24 med 23hk VP merker jeg, den vet jeg går lett 10 000 timer med bare oljeskift og ny impeller hvert 3-4 år, men da nekter kona å bli med... 

R.O skrev for 8 timer siden:

Hmm.. begynner å helle mot en Nidelv 24 med 23hk VP merker jeg, den vet jeg går lett 10 000 timer med bare oljeskift og ny impeller hvert 3-4 år, men da nekter kona å bli med... 

Tror nok det går flere D6'er enn 23 hk. varianter i lystbåter på det norske markedet.

Utfordre eieren litt på kompetansen på sjekkpunkter, servicebulletiner, delekjøp etc. så tenker jeg du kan danne deg et bilde av status. Troverdig eller ikke.  Mest sannsynlig vil f.eks. en oppegående eier som har utført servicene selv vite noe om endring av delenummer på ulike servicedeler som har foregått gjennom årene. Det har vært litt av det på D6.

andersb skrev for 9 timer siden:

jeg hadde vel 700'ish på 4 år, kanskje mer, @Lingefan sin marex 270 kosta vel 300-400? på 1-2 år? der hadde vel eier betalt for servicer, bare ingen utført de :o 

Var ca 350-370 på 4 år. På bare en enkel D6350 2005 modell. Den båten hadde gått for få timer og var brukt for lite. Kjøpte den som 7 år gammel og solgte som 11 år gammel.

Den vi har nå har to slike motorer og hatt alt vedlikehold av bra verksted. Og den har nok vært jevnlig brukt. Både båt og motor virker langt bedre holdt og nesten som ny etter sine nå 11 år. Likevel har vi jo så langt denne sesongen røket en vaier/aktuator på den ene motoren og en slitt propell så langt i år. Tilsammen har de to skadene kostet ca kr 32000 inklusive to kranløft. Skadene skjedde forskjellig tidspunkt og den måtte heises opp begge gangene. Om du setter bort ting bør du nok regne med/ta høyde for ca 30000 i ekstra uforutsette ting årlig dersom den er bra vedlikeholdt i tillegg til årlig servicer på drev og motor. 13 år gammelt betyr at ting kan (og etterhvert vil) skje. Skjer det ikke så er det jo flott, men tror nok 30.000 i årlig buffer er bra nok på de fleste for tror tross alt d6 er relativt solide motorer sånn generelt sett. De er nydelige i bruk, deilig aksellerasjon og lavt forbruk. Fin dur.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Sitat

Har en D6 350 med DPH fra 2006 jeg kjøpte den i 2015 motoren var da kjørt litt over 400t. Ale oppgraderinger som Volvo har anbefalt var da utført på motoren uten at det fantes noen form for dokumentasjon på verken det eller serviser på motoren. Men oppgraderingene er jo enkle å sjekke kanskje med unntak av skims i drev.

Motoren har gått som en klokke siden jeg overtok den og her nå runnet 750t det eneste jeg har skiftet med unntak av rene service ting er releene til tilten.

Hadde ikke hat noen bekymringer med å kjøpe en motor som eieren selv har hatt service på de fleste eiere er vel langt mer nidkjær når det kommer til vedlikehold en de fleste verksteder.

Bårdp skrev On 23.7.2018 at 9.43:

Har en D6 350 med DPH fra 2006 jeg kjøpte den i 2015 motoren var da kjørt litt over 400t. Ale oppgraderinger som Volvo har anbefalt var da utført på motoren uten at det fantes noen form for dokumentasjon på verken det eller serviser på motoren. Men oppgraderingene er jo enkle å sjekke kanskje med unntak av skims i drev.

Motoren har gått som en klokke siden jeg overtok den og her nå runnet 750t det eneste jeg har skiftet med unntak av rene service ting er releene til tilten.

Hadde ikke hat noen bekymringer med å kjøpe en motor som eieren selv har hatt service på de fleste eiere er vel langt mer nidkjær når det kommer til vedlikehold en de fleste verksteder.

God å høre noen positive erfaringer også,. Ettter å testet litt KAD motorer fikk jeg nå testet en D4 260, det var noe helt annet, antar D6 da vil oppleve vell så bra. 

Jeg har nå kommet over noen D6/D4 motorer dere bare deler av oggraderinen er gjort. F.eks nytt lokk på sjøvannsfilteret, men eksosbendet er ikke byttet, dog har en nylig dokumentert at bendet er sjekket for rust.. Hvor byttes ikke bare dette, kan ikke være en stor kostnad..? Eller er hyppig sjekk vell så bra..? 

Det er ikke alle båter som trenger å bytte eksosbendet. Det kommer an på om bendet står med vann i eller ikke når motoren er slått av. 

Inspeksjon bør være tilstrekkelig om båten er konstruert slik som beskrevet over. Korrosjon på syrefast stål kan være vanskelig å oppdage. Kan se ok ut uten å være det. 

Så står det vann i bendet og det ikke er byttet så har du et prutningsargument tenker jeg ?

D6 går roligere enn D4. Ellers veldig likt. Flotte motorer synes jeg. Har hatt D6/D4 fra 2004 til 2016 i 4 ulike båter. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Lingefan skrev On ‎23‎.‎07‎.‎2018 at 8.48:

Var ca 350-370 på 4 år. På bare en enkel D6350 2005 modell. Den båten hadde gått for få timer og var brukt for lite. Kjøpte den som 7 år gammel og solgte som 11 år gammel.

Den vi har nå har to slike motorer og hatt alt vedlikehold av bra verksted. Og den har nok vært jevnlig brukt. Både båt og motor virker langt bedre holdt og nesten som ny etter sine nå 11 år. Likevel har vi jo så langt denne sesongen røket en vaier/aktuator på den ene motoren og en slitt propell så langt i år. Tilsammen har de to skadene kostet ca kr 32000 inklusive to kranløft. Skadene skjedde forskjellig tidspunkt og den måtte heises opp begge gangene. Om du setter bort ting bør du nok regne med/ta høyde for ca 30000 i ekstra uforutsette ting årlig dersom den er bra vedlikeholdt i tillegg til årlig servicer på drev og motor. 13 år gammelt betyr at ting kan (og etterhvert vil) skje. Skjer det ikke så er det jo flott, men tror nok 30.000 i årlig buffer er bra nok på de fleste for tror tross alt d6 er relativt solide motorer sånn generelt sett. De er nydelige i bruk, deilig aksellerasjon og lavt forbruk. Fin dur.

Hva koster så mye på en D6,  Dette er vel prisen for ny motor med drev..?  Noen forskjell på D6 fra 2005 til 2006...?

Det var kort fortalt på D6 350 2005 modell gått 250 timer (altfor lite) og sannsynligvis hatt for lite tilsyn - jeg tar det på husken:

Motor:

Løfte ut og bytte eksosbend

Bytte av svinghjul som var noe rustent pga for sent bytte av sjøvannslokk (ikke vann i motorrommet, men trolig litt sprut ved hard belastning)

Bytte av starter

Bytte av reimer og løpehjul

Husker ikke ale smådetaljer, men va sikkert noe smått her og der også.

Alt gjort hos anerkjent Volvo Penta verksted.

Året etter kom etterhvert bytte av turbo, ble ikke i orden, ut med motor med vann på sylinder 1 og 6, sliping av topp og bytte av toppakning. Ble gjort hos anerkjent Volvo Penta verksted.

Drev:

overhaling av drevtopp med bytte av shims etc

bytte av trimsylindre og styresylindre

kjørt på fiskesnøre som skar seg inn gjennom pakningene og skar hele drevet til slutt og byttet drev til nytt året etter

byttet 3 batterier to ganger, andre gang pga for mye ståing på verksted uten at de ladet opp etc

Byttet aktuator og girvaier

++

Var en del tull med den båten de 4 årene og ca 350 timene vi hadde den kan man si...

Om man skal ha en 25-27 fots båt er det tullete å måtte bruke såpass på vedlikehold. Men på en skikkelig grom båt på over 40 fot kan det være mer forsvarlig/innenfor. Vi turte å kjøpe båt med slike motorer igjen, men da en som er mint condition og superbra vedlikeholdt. Vi tenker at man ikke kan ha så uflaks to ganger.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

andersb skrev On 21.7.2018 at 10.30:

Jeg tenker bare at folk bør ha et bevisst forhold til det, du kjøper noe eldre, 13 år er så gammelt at du ikke får noen forsikringsselskaper eller andre til å stille noen form for garanti, Båten er rimeligere, fordi det er en potensiell stor kostnad der som lurker 

Det er ikke riktig det du sier vedr.. forsikring. Gjensidige har 15 år som grense for motorforsikring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...