Ulrik ulk Startet 21.Juli.2018 Del på Facebook Startet 21.Juli.2018 (redigert) Kjøpt ny båt med dregg med kjetting som ligger i luke bak. Kunne tenkt meg å byttet ut kjetting med noen meter tungt blytau da kjetting er vanskelig å trekke utan at den dras mot kanten av båten. Ser at det selges blytau til tråling med vekt på 4 kg pr meter til tråling til en anstendig pris. Dette tauet bør jo være sterkt og tåle juling. Alternativet er hel ankerline med bly til underkant av 2000 kroner. Noen som har erfaring med slikt blytau? Båten veier litt under 1 tonn. mvh Ulrik Redigert 21.Juli.2018 av Ulrik ulk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Snodig emnetittel. Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 Ankerline med bly fungerer helt sikkert bra, men kjetting er nok best. Har sett på anker med kjetting når jeg dykker. Trenger nesten ikke anker/ dregg. Kjettingen tar alt av drag Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 (redigert) Det finnes flettet ankerline med bly i ca. 1/3 av lengden som er beregnet for manuell dropping og haling av anker. Har denne type line på reserveankeret i min båt og kan anbefale denne da man slipper å håndtere tung kjetting som kan ripe opp gelcoaten på dekkskanten. Redigert 21.Juli.2018 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2018 Del på Facebook Svart 21.Juli.2018 13 hours ago, Christian V said: Snodig emnetittel. Enig, ville vel gjort omvendt, kjetting siste meterne før dregg. Har dog ingen erfaring med blytau, men antar kjetting tåler gnaging fra skarpe steiner osv. bedre enn blytau. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Du kan jo også montere en ankerrulle. Også tau vil slite på kanten av båten, særlig hvis det er full av gjørme og sand. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Lett båt på under 1 tonn. Du klarer deg med en 12mm blyline fra Biltema. https://www.biltema.no/bat/tau/tau/ankerline-2000035779 Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Kjetting vs blytau kan vel diskuteres i det uendelige, men jeg sier meg enig med @Krimart: en ankerrulle er en enkel og billig løsning på problemet. Selv med blytau blir det gnagemerker på gelcoat og fenderlist. Dessuten blir det veldig mye lettere å hale opp dreggen med ankerrulle. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Et godt alternativ er vanlig tau, gjerne med et par meter kjetting før dreggen, og daumann. Det har vi brukt i alle år. Daumann er et lodd som man firer ned langs dreggtauet. Det hindrer rykk direkte i dreggen og man kan dra båten helt inn til land, og den går ut igjen av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Ulrik ulk skrev On 21.7.2018 at 10.42: Kjøpt ny båt med dregg med kjetting som ligger i luke bak. Kunne tenkt meg å byttet ut kjetting med noen meter tungt blytau da kjetting er vanskelig å trekke utan at den dras mot kanten av båten. Ser at det selges blytau til tråling med vekt på 4 kg pr meter til tråling til en anstendig pris. Dette tauet bør jo være sterkt og tåle juling. Alternativet er hel ankerline med bly til underkant av 2000 kroner. Noen som har erfaring med slikt blytau? Båten veier litt under 1 tonn. mvh Ulrik Tau til Tråling som du skriver er vel noe annet en ankerblyline....? Hvor kjøper du dette? Vet det brukes noe de kaller Ormtau i fiskeflåten... det er noe stivt herk...wire med tau flettet på utsiden... Er det det du tenker på ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 En får smidig 16 flettet blytau i mange størrelser, ulempen er at man må kjøpe min 100m. http://www.proaqua.no/product/flettet-blytau/ Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Det der er bunntau til garn... Samme som jeg har på garnene mine... Han skrev Tråling .. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Tror neppe trådstarter har tenkt å tråle. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Nei, men tau for Tråling... vist du leser... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 quantumduck skrev for 14 timer siden: Enig, ville vel gjort omvendt, kjetting siste meterne før dregg. Har dog ingen erfaring med blytau, men antar kjetting tåler gnaging fra skarpe steiner osv. bedre enn blytau. Enig...har alltid fått høre att man må ha kjetting de siste metrene pga just stein og annet som kan gnage på tampen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulrik ulk Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Takk for mange fine svar - har kikka litt på ankerrulle men har ikke funnet noe som passer. Hvis jeg finner noe som kan monteres så kjøper jeg det og bruker kjetting. Har daumann som jeg bruker hvis nødvendig, men det er kjettingen jeg vil ha bort nå før jeg eventuelt finner en ankerrulle. Det tråltauet jeg tenkte på er dette - https://sealine-products.no/nettbutikk/6-utstyr-til-yrkesfisker/276-blytau/ Så jeg kommer nok til å anskaffe 3-5 meter og prøve dette. Skal legge inn om det blir suksess eller fiasko ...... Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Litt off topic kanskje, men jeg 3D-printet en avtagbar rulle siden jeg ikke fant noen som passet båten :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.