Jump to content

Blytau istedet for kjetting siste meterne før dregg?

Ulrik ulk

Recommended Posts

Kjøpt ny båt med dregg med kjetting som ligger i luke bak. Kunne tenkt meg å byttet ut kjetting med noen meter tungt blytau da kjetting er vanskelig å trekke utan at den dras mot kanten av båten. Ser at det selges blytau til tråling med vekt på 4 kg pr meter til tråling til en anstendig pris. Dette tauet bør jo være sterkt og tåle juling. Alternativet er hel ankerline med bly til underkant av 2000 kroner. Noen som har erfaring med slikt blytau? Båten veier litt under 1 tonn.

mvh Ulrik

Redigert av Ulrik ulk (see edit history)
Ulrik ulk skrev On 21.7.2018 at 10.42:

Kjøpt ny båt med dregg med kjetting som ligger i luke bak. Kunne tenkt meg å byttet ut kjetting med noen meter tungt blytau da kjetting er vanskelig å trekke utan at den dras mot kanten av båten. Ser at det selges blytau til tråling med vekt på 4 kg pr meter til tråling til en anstendig pris. Dette tauet bør jo være sterkt og tåle juling. Alternativet er hel ankerline med bly til underkant av 2000 kroner. Noen som har erfaring med slikt blytau? Båten veier litt under 1 tonn.

mvh Ulrik

Tau til Tråling som du skriver er vel noe annet en ankerblyline....? 

Hvor kjøper du dette?  

Vet det brukes noe de kaller Ormtau i fiskeflåten... det er noe stivt herk...wire med tau flettet på utsiden... 

Er det det du tenker på ? 

quantumduck skrev for 14 timer siden:

Enig, ville vel gjort omvendt, kjetting siste meterne før dregg. Har dog ingen erfaring med blytau, men antar kjetting tåler gnaging fra skarpe steiner osv. bedre enn blytau.

Enig...har alltid fått høre att man må ha kjetting de siste metrene pga just stein og annet som kan gnage på tampen

S/Y Gunga Din

Takk for mange fine svar - har kikka litt på ankerrulle men har ikke funnet noe som passer. Hvis jeg finner noe som kan monteres så kjøper jeg det og bruker kjetting. Har daumann som jeg bruker hvis nødvendig, men det er kjettingen jeg vil ha bort nå før jeg eventuelt finner en ankerrulle. Det tråltauet jeg tenkte på er dette - https://sealine-products.no/nettbutikk/6-utstyr-til-yrkesfisker/276-blytau/ Så jeg kommer nok til å anskaffe 3-5 meter og prøve dette.

Skal legge inn om det blir suksess eller fiasko ......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...