Jump to content

Kan en legge båten på stranden i Kollevågen?


Avsluttet2

Recommended Posts

Var i Kollevågen på Askøy for første gang i dag og fikk lagt båten inntil bryggen ved grillhuset.

Gikk sammen med datteren min for å finne de fine strendene og fant dem etter en ti-femten minutters gange.

Da vi hadde satt oss ned og tent grillen kom en båt på 19 fot og la seg oppå stranden innenfor de gule merkene. Ikke helt etter reglene, men praktisk når en har småbarn med seg. Er dette vanlig praksis der ute siden det er så mye plass??

 

Litt lenger ute i viken, utenfor de gule bøyene er det også en sandstrand, er det ok å legge båten på denne stranden?

 

Det står skilt om at det ikke er tillatt med ankring i Kollevågen, men å kjøre båten opp på stranden som ikke er merket med de gule bøyene kan vel ikke betegnes som ankring???

 

Noen som er kjent som har synspunkter??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det er forbudt og straffbart å ferdes innenfor de gule spesialmerkene med båt. Så hold båten borte derifra!! Det er rimelig surt å måtte bidra til fylling av statskassen så snart "Kjølen" stikker baugen innom. Og det er heller ikke bra for sikkerheten for de badende. Når merkene står der, så er det en grunn til det, og det må man respektere, enten man liker det eller ikke. Båtferdsel innenfor merkene er en helsikes uskikk og helt i strid med godt sjømannskap og almindelig god folkeskik. Min mor hadde gitt meg pryl hvis jeg tok båten innenfor ... og hun har passert 60 og er ikke større en en halv agurk ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nåja, man kan jo se det litt an. Hvis man kommer med en jolle og stranden ikke er full så er det ikke noe problem. Vil man gjøre det lovlig så kan man jo ro det siste stykket. Ettersom jeg har forstått så er det kun motorisert ferdsel som er forbudt? Er det mye folk på stranden, legg jolla på svai der det er grunt nok til å stå, og vade til land. Det har aldri plaget noen.

 

Sandstrender er en undervurdert fortøyningsperle. Selv pleide jeg legge meg til på strendene(ikke med badebøyer) med snekka på 27 fot. Slipper Bruce bak, gir litt ekstra gass og klatrer opp på stranda og setter ut baugstige foran. Paraplydregg på bakken eller fortøyning til annet i baugen. Glimrende for ungene å kunne klatre ned på sandstrand, ingen umiddelbar fare for at noen slår seg eller ramler på dypt vann På natten drar jeg meg 3-4 meter ut.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Som alltid, et velformulert svar skipper :smiley:

Joda, jeg visste jo at det ikke var etter reglene.

Men er du kjent der, og kan gi et svar på om det er greit på den stranden som er utenfor de gule merkene???? Eller er det å legge båten på stranden å anse som ankring????

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står store skilt om at ankring er forbudt, så å ligge på svai akkurat her er vel like forbudt som å kjøre inn på stranden.

Ikke lett å ro en 20 fots daycruiser, men jeg kan jo ta rennefart, slå av motoren, heve den og renne inn på stranden :-)

Blir litt verre å komme ut da, men jeg svømmer gjerne forran med en taustump for å kunne legge til her :-)

 

tj

Link to post
Share on other sites

Som mange vet er Kollevågen en tildigere søppelplass, Askøy kommune har spandert store summer for at området skal bli lekkert, jeg var selv her i helgen på Lost Weekend og det var helt suverent.

 

Under sanden så ligger det en duk, det er denne duken man er redd for å lage huller i.

Hverken telt eller båter skal stikke noe som helst nedi sanden og det er derfor satt opp total forbud mot ankring. Å gå med en liten båt bort til fjæra vil vel neppe skade noen, men smitteeffekten er nok der.

 

Gratulerer med nok ett vellykket Lost Weekend, neste år tar jeg ikke med telt :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg bare sier IKKE KJØR innenfor de gule merkene heller ikke legg dere ved en sånn bøye. lå ved siden av en sånn bøye i fjor med jolla og snakket med noen som badet der, tror du ikke purken kom og jeg tror jeg aldri har sett en så forbanna politi før. Slapp greit unna uten noe bot, bare en advarsel. Gjør jegdet igjen NEI!! Anbefales ikke, man får en gei bot 1500kr eller noe sånt. da legger jeg meg heller utenfor å svømmer inn

Link to post
Share on other sites

...jeg var selv her i helgen på Lost Weekend og det var helt suverent.

<{POST_SNAPBACK}>

Var der jeg oxå, og det var fantastisk bra !

Gratulerer med nok ett vellykket Lost Weekend, neste år tar jeg ikke med telt  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg lå fortøyd ved campen, og hadde fire dager med fest ombord! :cheers:

Var neimen ikke vanskelig å fylle flybridgen med flotte damer, nei... :cool:

Makan til vellykket arrangement har jeg aldri vært med på før!

 

mvh

harBayliner (som gleder seg til LW-06 allerede!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...