Jump to content

"Standardfeil" på Yamaha....


Helge

Recommended Posts

...rammet også meg. Min gamle Yamaha 40 (2-takt) gikk ujevnt på lave turtall og jeg trodde det skyldtes dårlige tennplugger eller feiljustert forgasser, rusk i forgasser eller annet. Det viste seg at det sannsynligvis ikke var noen av delene.

 

Ingar har fortalt om et problem på en del eldre Yamahamotorer før og nå har også jeg blitt offer for denne svakheten selv om jeg ikke kan huske at Ingar nevnte noe om symptomet med ujevn tomgang. Veivhuset er blitt utett i bunnen slik at sjøvann kommer inn i veivhuset pga undertrykk i veivhuset. Det meste av vannet kommer tydeligvis inn i den nederste av sylindrene og der er tennpluggen nå svært "ren". På min motor ga dette tydelig utslag i ujevn gange på tomgang/lave turtall. Nå må jeg få skiftet pakning/simmerring :headbang:

 

Det eneste som antydningsvis er litt morsomt med dette med dette (nei det er ikke morsomt likevel!) er at store deler av "Yamaha-menigheten" her på baatplassen nettopp har hylt i kor i en annen tråd om at Yamaha er det eneste saliggjørende motorfabrikatet som om Yamaha er så mye mer problemfri enn andre motorer :lol: . Vel... jeg hadde noen småproblemer med min Yamaha 5 Hk og har nå problemer med min Yamaha 40 Hk så jeg er definitivt IKKE med i Yamahamenigheten. Men jeg har kanskje vært litt uheldig med Yamaha og selv om min Yamaha 5 var ganske ny når jeg hadde den er jo denne 40 hesteren gammel.

 

Men fra fleip til alvor og det spørsmålet jeg egentlig ville stille: Er dette med utett veivhus på Yamaha en rep-jobb som andre verksted enn Yamaha merkeverksted lett kan fikse? Båt/motor befinner seg både en del mil og en fergereise unna nærmeste Yamahaforhandler, men det er blant annet Johnson-, Honda- og Tohatsuforhandlere bare 2-3 mil unna.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke spesifikt til 2-syl 40-hesteren , men dette er en grei jobb på de 3-sylindrete motorene. En kamerat av meg gjorde samme operasjon i sommer på en 88mod 60 Yamaha, og gjorde alt arbeidet selv. Arbeidet besto der av å pelle av dekselet øverst på stammen sånn at man kommer til de 8 boltene som holder powerhead'en fast i stammen. (NB viktig å huske på å ta løs girsjalteren, ellers blir det ekstraarbeid med på få den på plass igjen) Tetningsringene satt i en klave som sitter på utsiden av veivhuset, sånn at de er en smal sak å få ut med powerhead ute.

Det som kan skape problemer her er bolter som sitter fast.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk Ivar og Skipper_Worse. Da høres det straks mindre motløst ut samt også fristende å gå løs på oppgaven selv :yesnod: Har mekket ganske mye på bil opp gjennom årene og litt på påhengsmotor så jeg aner at dette kan gå veldig bra :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...