twskansen Startet 22.Juli.2018 Del på Facebook Startet 22.Juli.2018 Vurdere å kjøpe en RIB i 650 str. Noen som har gode råd ? Tenker da på båter som kan være fra 2008 og nyere. Vi er en Familie på 4 som holder til på Tjøme. Driver mest i området her men synest det kan være greit å ta f.eks en tur til Sverige og samtidig komme seg hjem igjen selv om det blåser opp litt. Vet jo at skrogene til Ballistic får mye skryt men de er utdeendemessig ikke de spenstigste. Ser for meg at noen av de andre også er mere enn bra nok til vårt bruk. Skal være så upolitisk å si at jeg setter pris på motor, hastighet og bra sjødyktighet.... Hypalon pontonger er heller ikke å forakte. Noen som har bra/dårlige erfaringer med noen typer båter ? Skansen Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hadde egentlig bestemt meg for en Brig, men endte opp med en Grand 580GL i sommer - superfornøyd. Meget god byggekvalitet, uovertruffen estetikk, gode sjøegenskaper, smarte detaljer og masse stueplass. I ditt tilfelle burde 650GL være båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Har sett på Grand 580 selv. Hvilken motor har du på den? Tror jeg hadde gått for etec 150ho på den. Ser selv etter rib, men har ikke fått slått til på noe. Synes det er vanskelig å få tid til å prøvekjøre etc. Trenger egentlig ikke før neste år. Likte at du sier at sjøegenskapene på Grand 580 er fine. Liker sittegruppene og planløsningen på Grand. Liker også Capelli Tempest 580. Personlig synes jeg 17 er for lite og 21 er for stort. Så ser på de mellom der. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
twskansen Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Takker for innspill, for min del så blir disse litt for små. Setter pris på den ekstra lengden i skroget og det den gjør med hvordan båten oppfører seg i sjøen. Men skal helt klart de litt nærmere på Grand. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 hadde en Grand 650 i nabobåsen min her for noen år siden. så veldig forseggjort og "passasjervennlig" ut der andre riber ofte er bortimot spartanske for alle andre enn føreren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fleggis Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hadde en Grand 650 med Evinrude 150 E-tec HO i 6år som familierib. Veldig fornøyd og ingen problemer overhodet med båten. Masse lagringsplass og seter. Gode sjøegenskaper og fin å kjøre både alene og med 8-10 personer. Null planinhsterskel og holdt seg i plan i veldig lav hastighet Det er ikke en ekspedisjonsrib for lange turer med tungt utstyr i grov sjø. Det er heller ikke et fartsskrog, når jeg passerte 42-44 knop på relativt rolig sjø var det nok, men tester selvfølgelig toppfart på 50 knop en gang i mellom uten dramatikk Kan godt hende jeg kjøper en lik en igjen til neste år Sitér dette innlegget Link to post
twskansen Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Takker for innspill ?? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Det var en som spurte om råd på Zodiac 650 tidligere i sommer: Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Lingefan skrev for 8 timer siden: Har sett på Grand 580 selv. Hvilken motor har du på den? Tror jeg hadde gått for etec 150ho på den. Ser selv etter rib, men har ikke fått slått til på noe. Synes det er vanskelig å få tid til å prøvekjøre etc. Trenger egentlig ikke før neste år. Likte at du sier at sjøegenskapene på Grand 580 er fine. Liker sittegruppene og planløsningen på Grand. Liker også Capelli Tempest 580. Personlig synes jeg 17 er for lite og 21 er for stort. Så ser på de mellom der. Har en Yamaha F115 - mer enn nok til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Gjør den 40 med 115? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
twskansen Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Takker for innspill, er det noen flere med erfaringer eller synspunkt så er jeg fortsatt lydhør. ?? Jeg liker helt klart veldig godt Grand med sine løsninger, men er litt spent på om skroget er det jeg ser etter. Men det er godt mulig det overgår meg å mine ferdigheter en høy gang.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Cap232 Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Lingefan skrev for 8 timer siden: Gjør den 40 med 115? Iht leverandørdata skal den gjøre 38 knop. Dette stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Har kjørt mye rib i 15 år. Alle mulige merker. Her er mine favoritter: Tornado, XS og Zodiac. Motorfavoritter er yamaha, suzuki og evinrude etec. Jeg synes en lengde på 500 til 550 er mer egnet med hensyn på bensinforbruk og hengervekt. Maks fart på 35 knop holder. Så fort det blir litt bølger må du slakke av uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.