Jump to content

Hvilken RIB 650, Zodiac, Brig, Grand, Ballistic, Tornado osv.?

twskansen

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe en RIB i 650 str. Noen som har gode råd ? 

Tenker da på båter som kan være fra 2008 og nyere. Vi er en Familie på 4 som holder til på Tjøme. Driver mest i området her men synest det kan være greit å ta f.eks en tur til Sverige og samtidig komme seg hjem igjen selv om det blåser opp litt. 

Vet jo at skrogene til Ballistic får mye skryt men de er utdeendemessig ikke de spenstigste. Ser for meg at noen av de andre også er mere enn bra nok til vårt bruk. Skal være så upolitisk å si at jeg setter pris på motor, hastighet og bra sjødyktighet.... 

Hypalon pontonger er heller ikke å forakte. 

Noen som har bra/dårlige erfaringer med noen typer båter ? 

Skansen

Har sett på Grand 580 selv. Hvilken motor har du på den? Tror jeg hadde gått for etec 150ho på den. 

Ser selv etter rib, men har ikke fått slått til på noe. Synes det er vanskelig å få tid til å prøvekjøre etc. Trenger egentlig ikke før neste år.

Likte at du sier at sjøegenskapene på Grand 580 er fine. Liker sittegruppene og planløsningen på Grand. Liker også Capelli Tempest 580. Personlig synes jeg 17 er for lite og 21 er for stort. Så ser på de mellom der.

Lingefan

hadde en Grand 650 i nabobåsen min her for noen år siden.  så veldig forseggjort og "passasjervennlig" ut der andre riber ofte er bortimot spartanske for alle andre enn føreren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde en Grand 650 med Evinrude 150 E-tec HO i 6år som familierib. Veldig fornøyd og ingen problemer overhodet med båten. Masse lagringsplass og seter. Gode sjøegenskaper og fin å kjøre både alene og med 8-10 personer. Null planinhsterskel og holdt seg i plan i veldig lav hastighet

Det er ikke en ekspedisjonsrib for lange turer med tungt utstyr i grov sjø. Det er heller ikke et fartsskrog, når jeg passerte 42-44 knop på relativt rolig sjø var det nok, men tester selvfølgelig toppfart på 50 knop en gang i mellom uten dramatikk

Kan godt hende jeg kjøper en lik en igjen til neste år

Lingefan skrev for 8 timer siden:

Har sett på Grand 580 selv. Hvilken motor har du på den? Tror jeg hadde gått for etec 150ho på den. 

Ser selv etter rib, men har ikke fått slått til på noe. Synes det er vanskelig å få tid til å prøvekjøre etc. Trenger egentlig ikke før neste år.

Likte at du sier at sjøegenskapene på Grand 580 er fine. Liker sittegruppene og planløsningen på Grand. Liker også Capelli Tempest 580. Personlig synes jeg 17 er for lite og 21 er for stort. Så ser på de mellom der.

Har en Yamaha F115 - mer enn nok til denne båten.

Takker for innspill, er det noen flere med erfaringer eller synspunkt så er jeg fortsatt lydhør. ??

Jeg liker helt klart veldig godt Grand med sine løsninger, men er litt spent på om skroget er det jeg ser etter. Men det er godt mulig det overgår meg å mine ferdigheter en høy gang.... ?

Har kjørt mye rib i 15 år. Alle mulige merker.  Her er mine favoritter: Tornado, XS og Zodiac. Motorfavoritter er yamaha, suzuki og evinrude etec. Jeg synes en lengde på 500 til 550 er mer egnet med hensyn på bensinforbruk og hengervekt. Maks fart på 35 knop holder. Så fort det blir litt bølger må du slakke av uansett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...