SY Rulten Startet 22.Juli.2018 Del på Facebook Startet 22.Juli.2018 Jeg hadde en utrivelig opplevelse med en kaffekjel med dobbelt bunn igår. Det var åpenbart kommet inn litt vann mellom bunnene som laget damp med så høyt trykk at kjelen eksploderte. Kjelen er av ukjent opprinnelse og kvalitet. Brannskadene jeg fikk er såpass ubehagelige så jeg kommer til å unngå dobbeltbunnede kjeler i båten heretter. Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Det skjønner jeg godt. Vann utvider seg 1700 ganger fra vann til damp! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Dobbelt bunn..? Hvordan ser du det ? Hva er poenget med det ? Vi har denne som vi bruker på åpen flamme, gass... kan ikke se at den har dobbelt bunn.. Steam som blåser ut er farlige greier.... Redigert 22.Juli.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 laminert bunn er vel mer vanlig , med alu innlegg for å fordele varmen bedre enn rustfritt stål klarer. Kan det ha sluppet mellom lagene der slik at det har kommet vann inn? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Har lagt merke til enkelte panner vi har hjemme, som er beregnet for induksjon . Vist de har vært i oppvaskmaskinen og settes på platen igjen, så bobler det av og til ut mellom bunnen og pannen utvendig ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Vannet kommer inn når kanna er kald, den varmes opp og utvider seg så sprekken lukkes før vannet har fordampet ut? Snedig ... Og skummelt selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Jeg regner med at trådstarter naturligvis ikke har hatt en tykk- bobbeltbunnet kjele på gassflamme, men kun brukt den på vanlig kokeplate. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hulda skrev 3 minutter siden: Jeg regner med at trådstarter naturligvis ikke har hatt en tykk- bobbeltbunnet kjele på gassflamme, men kun brukt den på vanlig kokeplate. Men er en slik dobbelt bunnet mindre farlig på f.eks en induksjon ovn...der går det fort, faktisk raskere en gassen... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hulda skrev On 22.7.2018 at 14.31: regner med at trådstarter naturligvis ikke har hatt en tykk- bobbeltbunnet kjele på gassflamme Jeg trodde det var nettopp på gassflamme at dobbeltbunn-kjele er en fordel. At varme ikke kan skille lagene. En svært viktig tråd, flere kan komme til skade. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Helt feil, Ingar. Metallene utvider seg forskjellig. Men jeg hadde jo trodd at selve kjelen hadde vært 'trukket' i ett stykke, eller at innerbunn hadde vært sveiset til topp/side. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hulda skrev 11 minutter siden: Metallene utvider seg forskjellig Trodde lagene likevel hadde en så sterk binding at de ikke kan "slippe taket", at det istedet ville føre til en deformering. Sitér dette innlegget Link to post
SY Rulten Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Hulda skrev for 8 timer siden: Jeg regner med at trådstarter naturligvis ikke har hatt en tykk- bobbeltbunnet kjele på gassflamme, men kun brukt den på vanlig kokeplate. Dessverre brukte jeg kjelen på gass. Det er godt mulig at det på butikken/forpakningen har vært informasjon om at den ikke skulle brukes på gass. Men jeg fikk kjelen og har ikke sett noen av delene. Og ærlig talt tenkte jeg ikke at det kunne være ett problem.bHåper at andre skal slippe min opplevelse ved å publisere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 (redigert) Jeg syns faktisk hendelsen er så alvorlig at informasjon til forhandler event produsent bør informeres... En kjele kan godt komme i hendene på en person som ikke vet noe om bruks området, vist det er begrensinger der.. Et slik skolding av kokende steam kan gi alvorlige skader.. Kan heller ikke forstå at en kjele skal ha et begrenset bruksområde ... ikke åpen flamme.. Redigert 22.Juli.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Enig i det. Kjeler skal uansett ikke eksplodere. Rekkamasjon og utbedt forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Ingar skrev for 8 timer siden: Trodde lagene likevel hadde en så sterk binding at de ikke kan "slippe taket", at det istedet ville føre til en deformering. Det er riktig. Metoden for å sammenføye ulike metaller til kjelebunner er en helt spesiell patent. Det er faktisk en sveisemetode. Lagene kan bestå av rustfritt-kobber-rustfritt. Og for de som lurer; ja, kobber er sveisbart mot rustfritt. Men for å få binding mot en så stor flate samtidig kreves en helt spesiell prosess, og det er nok ikke alle produsenter som har hatt like stor suksess. Hulda skrev for 8 timer siden: jeg hadde jo trodd at selve kjelen hadde vært 'trukket' i ett stykke, eller at innerbunn hadde vært sveiset til topp/side. Uten å si det helt sikkert tror jeg stort sett hele kjelen blir dyptrekt ut av en rondell. Ida Marie III skrev 21 minutter siden: Jeg syns faktisk hendelsen er så alvorlig at informasjon til forhandler event produsent bør informeres... En kjele kan godt komme i hendene på en person som ikke vet noe om bruks området, vist det er begrensinger der.. Et slik skolding av kokende steam kan gi alvorlige skader. Enig i det. Det er jo en grunn til at håndtering av damp er underlagt forskrift om håndtering av farlig stoff og krav til akkreditert kontrollorgan. Men hvis det er en gammel kjele kan det være dødfødt å gå på produsent. Ida Marie III skrev 21 minutter siden: Kan heller ikke forstå at en kjele skal ha et begrenset bruksområde ... ikke åpen flamme.. Enig, aldri hørt om det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Prøv å få tak i en gammel Polaris eller Høyang-Polaris kjel. Det er kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Det jeg lærte av muttern da jeg var liten, var tykkbunnede kjeler på kokeplate og tynnbunnede på åpen varme. Det hadde med varmefordeling å gjøre, samt at kjelebunner kunne slå seg. Mormoren min, som bodde på Grünerløkken, hadde kun vedfyrt komfyr for matlaging. Naturligvis skal ikke en kjele, uansett, eksplodere. Trekking og valsing av stål og metaller er ikke teknikker som ble utviklet i forrige uke. Man har kjent til det nokså lenge. Samme gjelder forskjellige materialers utvidelseskoeffisienter. Setter man en dobbeltbunnet kjele på gassflamme vel senteret av ytterbunnen varmes hurtigere enn ytteromkretsen, etc etc. Effekter en hver platesveiser eller biloppretter baler med til daglig. Mye fysikk i disse greiene. Uansett, enda en gang, kjeler skal ikke eksplodere. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Det med tynn bunnet kontra tykkbunnet har bare med at tynn bunnet er raskere på åpen flamme, og uegnet på plater pga blir oval i bunnen.. og tykkbunnet motsatt.. Men her snakkes det om dobbelt bunnet panner... Hva er poenget med det ..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Hvis du ikke skjønner det, får du heller ta noen timer å lese deg opp. Jeg gidder ikke å kverulere om temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Hulda skrev 37 minutter siden: Hvis du ikke skjønner det, får du heller ta noen timer å lese deg opp. Jeg gidder ikke å kverulere om temaet. Er det ikke bedre å ikke svare, enn å respondere på denne måten? La ikke dette forumet bli som Båtfolk på facebook. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Hva vil du i såfall at jeg skal svare Ida Marie III på, som jeg ikke allerede har utdypet? Ofte er problemet at årevis med studium skal forklares på noen linjer. Noen tar det til seg, andre leser det som djevelen leser Bibelen. Noen ganger gidder jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 (redigert) Ida Marie III skrev 1 time siden: Det med tynn bunnet kontra tykkbunnet har bare med at tynn bunnet er raskere på åpen flamme, og uegnet på plater pga blir oval i bunnen.. og tykkbunnet motsatt.. Ja hvis en kjøper RÆL . Har hatt denne siden fore århundre like flat i bunn enda ... Bodum c.jørgensen Design Redigert 23.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Det fine med en kjele med tykk bunn som har kobber laminert mellom to rustfrie plater er at man får en mye jevnere varmefordeling i bunn. Årsaken er at kobber leder varme vesentlig bedre enn rustfritt. Koker man grøt i en kjele med tynn rustfri bunn vil grøten lett svi seg enkelte steder i kjelen fordi det blir lokale varme punkter. Alle som har stekt bacon i stekepanna til et stormkjøkken har vel merket det samme. At kjeler med tykk laminert bunn ikke skal brukes på åpen flamme er nytt for meg. Jeg ville heller sagt tvert imot. Det er jo da man absolutt trenger jevn varmefordeling i bunnen. Jeg tipper at det i tilfelle relateter seg til at platene i bunnen kan delaminere på grunn av de termiske spenningene. Og der kommer det jo inn hvor vellykket sammenføyningsteknikken til produsenten er. Som Hulda nevner ble ikke teknikken for dyptrekking av kar utviklet forrige uke. Men uten å ha inngående kjennskap mener jeg det har blitt utviklet nye sveisemetoder for laminering av slike bunner. Kanskje det er en metallurg fra Polaris her inne som kan supplere litt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Big Horn Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Helt riktig Komodo. Det er på åpen flamme tykkbunnede kjeler kommer mest til sin rett. Har aldri eid en elektrisk kokeplate, og alt gjøres på gass. Aldri har det vært noe problem med kjelebunnene, så tror ikke man kan skylde på feil bruk. Tror heller det er dårlig kvalitet som er synderen igjen......... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Juli.2018 Del på Facebook Svart 23.Juli.2018 Jeg greide å ødelegge en kjele med dobbel tykk bunn med å glemme den tom på gassblusset slik ar den ble overopphetet. Det førte til delaminering. Men den doble bunnen var der satt på utvendig slik at det ikke var noen skjøter inni kjelen. Men uansett skummelt at en kjele kan eksplodere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.