Jump to content

Reving av seil


jonna

Recommended Posts

Jeg bruker dette systemet, det fungerer utmerket.

 

http://www.harken.com/rigtips/reefing.php

 

Kan lages til på litt forskjellige måter, men det som er viktig er at blokken bak på bommen får skikkelig feste, og at revelinen ikke har mulighet til å skjære seg i blokkene.

Jeg har montert to blokker slik at jeg har mulighet til å ta 1 og 2 rev.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

"Single line" rev har en tendens til å bli veldig tunge å dra i når båten (og dermed seilene) er store.

 

Noen riggfabrikanter (feks. Selden) har spesielle bommer med "leamikk" inni for å gjøre revingen lettere, men ny bom koster jo endel...

 

Min personlige erfaring er at når man trenger revinga som mest så har man ofte:

 

a) ventet for lenge med å reve, slik at det blåser mer en det som behagelig er...

 

b) uerfarent mannskap som ikke så lett kan jonglere med fall og reveliner mellom avlastere, wincher o.a.

 

c) et revesystemet som fungerte fint ved brygga, men som går i "knip" ved hard belastning.

 

Anbefaler derfor et opplegg som ikke krever winch, tydelig markering (farge) på reveliner, og at du TESTER det under kontrollerte former...

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt en drøy uke alene nå med min 33 foter i vindstyrker oppmot 16 sekundmeter.

 

På båten min er alle fall osv. ført bak til hyttetaket, men i utgangspunktet må man fram på dekk for å hekte på revemaljene når man skal reve. Revelina er bak på hyttetaket også, men allikevel må man fram for å hekte på maljen. Jeg løste problemt med å bruke lina til spinakerbomnedhalet. Den er det hurtigkobling på, så da er det bare å sette den i det nederste revet før avgang, så er det bare å slakke storseilfallet litt, dra til "bomnedhal" til seilet er omtrent ved revekroken, også stramme revelina som går på akterliket. Den løsningen ser ut til å fungere veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...