Jump to content

Diesel tank lekkasje på Askeladden commuter 805

Vikrem

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Askeladden commuter 805 2005 mod som jeg har fått lekkasje på diesel tanken. 

Problemet er ikke lekkasjen og tetting av den men hvordan man får ut tanken på en normal måte for å gjøre akkurat dette? 

Er ikke tilfeldigvis noen her inne som har vært med på en slik jobb og kan fortelle hvordan framgangsmåten er å få ut denne?  

For meg virker det som at båten er støpt rundt tanken ?

• 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Bjs skrev On ‎08‎.‎06‎.‎2019 at 21.38:

Hei. Fikk du noen tips ?

Hei.  

Jeg var i kontakt med askeladden og som de bekreftet så måtte jeg skjære opp rundt golvluken for å få ut diesel tanken. 

Dieseltanken ble plassert før overbygget ble satt på og tankene er for stor til å få ut igjennom luken :headbang:

Den må også ut igjennom takluken. 

Siden tanken min var full av små hull minnet om at det hadde gått husbukk i den og lakk som ei sil, så fikk jeg sveiset ny tank som var noen cm mindre for å lettere installere den igjen.   mistet ca 15l i volum men 300l er nok så mangler ikke de 15l :smiley:

Jeg byttet fra den originale syrefast tanken til aluminium tank og dermed minsket noe vekt, dog ikke så mye.

Noe som forbauset meg var den dårlige dempingen som var under tanken.  Låg kun 3 stk  3cm tykke og 10cm breie skumgummi strimler som var helt sammen presset. 

Jeg kjøpte avlastningsmatte for industri/melk rom å skar til under tanken å strammet den god nedentil samtidig som at den demper litt ved harde slag. 

Ja jeg synes det var rart at de brukte skomgummi som igjen var helt vasstrukne av diesel/vann. 

Jeg skar tull en slik matte, da de har mulighet for at eventuelt vann kan renne under og til kjølen pga små knopper på undersiden (vises på bildet) samt av den ikke trekker vann. 

Ble i allefall meget bra demping av tanken. 

Virker litt som at det er ikke ble tenkt på at ting kanskje må repareres/skiftes engang i framtiden. 

Får I alle fall ha lykke til.  

Så skal du ut med tanken er det bare å begynne å skjære, for det må du. 

Hver side må det skjæres litt samt ganske høyt bak ved setet/trinnet for bakdøren. Dette for å få vinklet tanken så den går klar av forsterkningen i skroget foran tanken. 

30096_30096_ring_master_1_.jpg.f4d89682bd279b04b0ce2f81dc16eea5.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...