Jump to content

Feilsøking av påhengsmotor!!


Sonata 7

Recommended Posts

Hei evinrude sailhorse 7,5 fra 1980 stoppet for ett par dager siden vi hadde justert forgasseskrua litt opp så den gikk bedre og litt etterpå bare stoppa den, jeg har fått høre at det muligens var fukt i forgasseren, tok den ut og renset den litt med bensin, men den ville fortsatt ikke starte. Det er gnist i begge pluggene samt komp. i blokka. Tok også og renset bensinfilteret uten hell. Derfor spørr jeg nå dere! Hva annet kan det være, jeg har lett etter et båtliv bla jeg fikk i vinter der det bla sto noe om feilsøking og forskjellige ting som kunne være problemet.

 

Jeg blir så frustrert, klarer ikke sove, må finne ut hva det er :confused: Dette er ikke morro!! :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

det var ørlite, har stilt tilbake. etter justering gikk motoren som en klokke i ca2 min

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville byttet plugger selv om det er gnist i de gamle.

 

Jeg opplevde på et nytt strømaggregat at det ikke ville starte, jeg sjekket forgasser og monterte sammen igjen. Så sjekket jeg tennpluggen og det var gnist, men jeg byttet den allikevel og aggregatet startet med en gang og ikke noe tull etterpå.

 

Billig var det også ca. 50,- kr. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forutsetter at det er 2 takter. Still luftekruen og bensinskruen helt tilbake. (ikke press men helt ned til du får motstand. ) trekk lufteskrue ut 3/4 og bensinskrue ut 1/2. Prøv å start. Dersom du ikke får tenning eller start, øk med 1/4 omdreidning parallelt på begge. Får du start trekk tilbake lufteskruen 1/4 og bensinskuren 1/12 tilbake. Får du ikke start øk bensin skruen med 1/4. Maks utsruing er 1/1/2 for begge.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har knitst på pluggene og komp. Da er det kun en justeringssak. Tørk pluggene rene og om jeg ikke huster feil skal det være 0,8 mm klaring i åpning. Skjekk det med manualen.

Overbevist at du får startet, vent med å sende motor på verksted. Det koster sansynligvis mere enn en ny bukt motor. Lykke til.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

1MM, det er det ikkke. Enten er det fra 0,4 til o, 8. Skal til Åros 3-.5. sept. Skal se på motoren din dersom du ikke har fått den til å starte, send meg en im. Om pluggen er 1mm nå. Sørg får å juste ned til 0,5. Da skal du se den starter,.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

skifta plugger i våres, pluggene var litt sota og med svart olje

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du få noe meningsfyllt ut av å "lese" plugger må du kjøre motoren hardt under belastning over et så langt tidsrom at motoren blir skikkelig varm. Slå så av motoren umiddelbart så ikke pluggene sotes ned av tomgangskjøring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hmm... kom nettopp hjem fra båten nå!

Har skifta plugger det var 1mm har både sjekket dette med de som var, med manualen og med forhandler. Prøvde også det med luftingen og bensinskruen uten hell. Da jeg skulle gå så jeg att det var en sprekk i blokka på ca 2cm, veit ikke om det er helt igjennom. Kan dette være problemet?

Link to post
Share on other sites

  1mm?!?! Det er vel ikke mulig?

Stemmer det, skal justeres til .040" = 1,016 mm

Korrekt plug = Champion L77J4 .

 

 

Da jeg skulle gå så jeg att det var en sprekk i blokka på ca 2cm

En mulig feilkilde , hvor er sprekken ? har du et bilde .

Er du heldig kan det bare være en støpefeil , hvis ikke JB weld ?? ( hvis det bare er snakk om et "lag" )

Link to post
Share on other sites

Tror nokk 1mm er ganske vanelig, nesten alle små påhengere har denne typen ivertfall tohatsu 9,9, suzuki 9,9 og 8 hk

 

 

Har ikke kamera for øyeblikket da dette er i bergen med fattern, hmm, det er liksom på toppen av blokka på høyre side og så går den nedover

Link to post
Share on other sites

hmm... kom nettopp hjem fra båten nå!

Har skifta plugger det var 1mm har både sjekket dette med de som var, med manualen og med forhandler. Prøvde også det med luftingen og bensinskruen uten hell. Da jeg skulle gå så jeg att det var en sprekk i blokka på ca 2cm, veit ikke om det er helt igjennom. Kan dette være problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sprekk i blokka ??. Det kan være årsaken. Ta en kompresjonstest.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...