Jump to content

Tabbekvoten fylles

Grand Banks jr

Recommended Posts

Vi byttet gutter med min svoger og svigerinne i dag. Mine gutter (9 og 11) ville være hos tante og onkel (og yngste fetter) på hytta, mens mine to nevøer på 18 hoppet på med oss for de ville være med på båttur.

Vi skulle ta siste etappe på et par timer hjem til hjemmehavnen med vår 26" halvplaner fra forrige årtusen.

Det var meldt 13 sekundmeter og det blåste ganske friskt. Deler av turen utaskjærs. Dønningene reiser seg noen steder, og når bauen skjærer inn i dem så kjenner man at det ligger litt tyngde bak. Jeg liker det.

Litt annerledes blir det med to tenåringsgutter i båten. De fant fram den trådløse JVC høyttaleren sin og spilte musikk for alle oss i familiebåten, og alle som var i noen hundre meters avstand for oss. (Følte i alle fall jeg. )

Utrolig hvor høyt de små bærbare Bluetooth høyttalerne kan spille nå!

Jeg liker best å gå uten musikk og høre på bølgeskvulp og gamle tresjekter dunke forbi. Kan av og til ta meg selv i å irritere meg over båter som kommer forbi med full guffe og spille party-musikk. Det bare passer ikke inn i måten jeg er opplært til å nye skjærgården.

Men nå var jeg en slik kaptein...

Kulturkrasj!

"Denne har du vel hørt før onkel?", sa den ene og satte på "Rai rai rai. Det går likar no", "Forelska i lærern" og den ene norske "klassikeren" etter den andre. Litt små-harry. Selvfølgelig iblandet diverse Kaptein Sabeltann. (18-åringene har jo vokst opp med det, og det gir dem skikkelig sommerfølelse. )

De la seg godt til rette opp på akterkabinen og nøt solen. Det blåste friskt. Kanskje 13 sekundmeter, men jeg er ikke så flink til å si hvor mye det blåser. Har motor under dørken jeg. Bølger er viktigere for meg enn vinden. Selv kjørte vi medvinds i 8 knop. Ombord var det godt og varmt, og greit luftig.

Sommerfølelsen flørtet nå med nevøene mine, og jeg unnet dem det. Kulturkrasj får bare være.

Jeg moret meg over at denne musikken fenger 18-åringene, og vi satte kursen mot Grimstad sentrum for is-stopp før siste etappe.

Jeg fendret klar, la frem tau foran og bak, halte inn jolla og la den tett på. Ingen fare for å slå bort i andre, og ingen fare for tau i propellen. Planen var å ligge longside på styrbord side. Pleier å være plenty av plass,  selv i fellesferien, og uansett et stopp på bare 5 minutter.

Har gjort dette "tusen" ganger før. Gjør det med senkede skuldre og hvilepuls. Blåste friskt, men min båt er snill i vind også. Har pysevisp hvis jeg feilberegner, men liker best å klare meg uten. Tar det som en øvelse hver gang.

Vi glir inn i bryggeanlegget og jeg ser jeg må innerst. Er plass til meg der. Der er det smalt. Kan ikke få båten på tvers der engang. Så det blir å bakke ut igjen når vi skal ut. Er null problem det. Men nå skal jeg legge til brygga: Glir inn i 3,2 knop (min tomgangsfart) og har god kontroll.

Hvilepuls.

Ungdommene sitter nå på dekket og spiller musikk for hele kaia. Skikkelig kulturkrasj for meg. Jeg hadde bedt dem skru ned musikken, men det hørte de ikke... :giggle:

Jeg føler jeg har HELE kaias oppmerksomhet. Altså flau. Ikke på noen måte nervøs. Men tenker at "Ja ja. De får kose seg. Det er den ene båtturen med onkel i år." De bor langt unna her til vanlig. Dette er Sørlands-uken deres.

Vi glir inn, jeg kommer i fin vinkel inn. Snidder en båt som ligger longsside på min styrbord, jeg vrir rumpa inn, bakker. Beregner plass til jolla også. Båten siger fint inn og treffer med samtlige tre fendere nesten samtidig. Som forventet.

Siget er stoppet.

Kona vet hva hun skal gjøre: Hun hopper ut og setter kurs for butikken for å kjøpe is.

Jeg skal ordne resten. Jeg hopper vant ut av båten og tar tak i akter tau for å fortøye akter først. Vinden presser uansett bauen inn. 

Føler meg litt konge. Gutta boys på dekket kommer ikke fra en båtfamilie, og her har de fått demonstrert en som har kontroll på båten sin. 

Så står jeg der da - med tauet i hånden - og skal til å binde rundt planken man må binde i. Er ingen bryggepuller. Selve bryggekanten er "pulleren". 

Litt forvirret ser jeg at båten nå glir fremover. "FREMOVER?", tenkte jeg.

"Uvant med strøm i den veien..."

Så gikk det opp for meg. Båten må stå i gir fremover. Jeg må ha kommet ett hakk for langt frem da jeg slo den ut av bakk og til fri. 

Første gang ever!

I brøkdelen av et sekund flommet det mange tanker gjennom hodet...

"Kan jeg holde den igjen?"

Nei  åpenbart ikke. Klarer knapt å holde igjen den 16" lille fiskebåten min med 60 hk påhengs på tomgang. Denne veier mye mer, har større propell og større motor.

"Kan jeg tjore den fast i brygga?"

Kanskje jeg rekker det... - Så ser jeg hvor langt den har kommet. Og hvor godt sig den har mot en liten 15 fots påhengsbåt. OG jeg har fremdeles baugstigen nede. 

Jeg ser så vidt den andre båten over bauen min, og vet at denne er jeg fryktelig nære. Nærmere enn jeg liker. Mye nærmere...

Jeg ser for meg i sakte film hvordan båten min kan kjøre baustigen inn i motor og skrogsiden, skrape opp den andre båten og til slutt presse den inn i brygga og ned. 

Ser overskriften i avisen: "Liten båt for 4 rent i senk av førerløs lokal halvplaner." Og jeg ser for meg bildene. 

I tillegg til at mitt rykte som god båtfører vil være ruinert for alltid i familien.

Rekker å kjenne meg som idiot før impulsen slår inn: Jeg hiver tauet ombord i båten. Vil ikke risikere å få det i propellen. Jeg hopper ombord og stuper over spisebordet i cockpit og glir delvis over ryggen på førerstolen. Griper tak i gass- / girhendel og hiver den i revers. 

Kommer til meg selv omtrent akkurat der. Kjenner jeg ligger oppå spisebordet og begynner å lure på om det virkelig tåler min vekt...

Uansett, takk for at jeg har et gir som reagerer umiddelbart, og ikke er så tregt som en annen båt jeg prøvekjørte før jeg valgte denne.

Svartrøyken står ut bakenden, motoren jobber kjapt og hardt. Båten bremser HARDT. Kan umulig være sunt for gir, aksling og fester. Men siget stopper og båten legger seg stille. Jeg reduserer hastigheten til tomgang og bakker båten kanskje 40 cm og legger den i ro - igjen. 

Forvisser meg 3 ganger om at den nå står i fri. Virkelig i fri. Jobber meg ned fra spisebordet (ikke så enkelt som det høres ut som), og hopper ut på brygga igjen. 

Ser den sorte røyken legge seg bak båten. 

Ikke hvilepuls denne gangen. 

Nå ligger i alle fall båten stille!

Ser foran bauen. Er kanskje en halvmeter mellom baugstigen og den andre båten. Så jeg var noen små cm i fra full smell og et par feriebudsjett i fiks av annen manns eiendom.

Den ene ungdommen lener seg over bauen. Musikken spiller fremdeles høyt nok til at hele havna titter mot oss. Kulturkrasj. 

Han snur seg mot meg og sier (ganske høyt, for å snakke over musikken), "Oi, du var skikkelig nære den båten!"

Han aner ikke HVOR nære på det var. 

Med lettelse konstaterer jeg at jeg ikke ser noen kjente på kaia (min by dette her), og jeg fester båten godt. 

Jeg har æren i behold, men oppdaget (igjen) at jeg er bare et menneske og det skal bare et øyeblikk med uoppmerksomhet til for å renne andre folks eiendom og kanskje personer i senk.

Det var denne feriens båttabbe, og den skjedde i dag. 

Hva er din tabbe?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Med en så god historie, fremstår ikke dette som noen tabbe. Mer som en liten filleting, man lærer av?

Har greid meg fint uten noen tabber hittil i år, bortsett fra at propellen fikk tak i tampen av jolle tauet igår.

Kjente en svak vibrasjon, og forstod at noe var galt.

En rask kikk på jolla bekreftet mistanken.

På med badebukse for 3. gang og ut i det 23 grader kalde vannet.

Kunne dra tauet løs med hendene, og var raskt igang igjen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Bra det da! Godt observert før noe mer galt skjedde :thumbsup:

Jolletauet i propellen er noe av det jeg frykter mest. Spesielt når jeg fremdeles har synketau på jolla. ( Fulgte slepetau med jolla, og det synker kjapt ned til propelldybde. Oppdaget det da vi sjøsatt jolla til ferien. Skal få tak i flytetau, og ha strekkavlaster på. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Nåja, vi har vel alle fylt på tabbekvoten i ny og ne... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...