Jump to content

På jakt etter ny båt, flybridge, 40-45 fot, forslag?

Båtfru

Recommended Posts

Worry II skrev for 3 timer siden:

Jeg ble nyskjerrig nå, Komodo. Hva ønsker du deg som neste hovedskip ?

For syv år siden var vi centimeter fra å kjøpe en Vaagen 39. Oppgitt halvfabrikatprosjekt som stod i en hage på åttende året. Handelen ble veltet av noe skepis samt at vi hadde demontert all innredningen ute i vår båt, så vi fikk ikke solgt den fort nok. Har i ettertid angret som en hund på at vi ikke slo til. Vi har heller ikke funnet noen annen båt som tilfredsstiller våre ønsker som den. 

Key Freak skrev for 2 timer siden:

Han venter på at jeg skal legge min ut for salg, hehe... ?

St Cruiz er flotte båter, ingen tvil!  Tilfredsstiller også de fleste ønsker, men er jo noe mindre enn Vaagen  :smiley:

Kark II skrev On 25.7.2018 at 4.31:

Det er vel Fairline 43/45 ein får med tre lugarar? 4 om ein tel med mannskapslugaren i hekken. Denne har mannskapslugar, men dinette i staden for den tredje lugaren "inne".

https://www.finn.no/117090014

Denne annonsa er utløpt, men her har du ein 43/45 med lugar med køyesenger i staden for dinetteløysinga. 

https://www.finn.no/115786076

Vi har vært og sett på 43/45, men den gikk rett foran nesa på oss. Har skrevet til den nederste linken du henviser til, men fikk aldri noe svar :( Den er jo veldig fin løsningsmessig for oss. 

Christian_V skrev On 25.7.2018 at 9.00:

Siste der, 12,5 tonn og drev, det vil vel kunne gi litt kostnader? I den størrelsen tror jeg ville gått for aksling.

Det la jeg ikke merke til, men ønsker aksling denne gangen! :)

Key Freak skrev On 25.7.2018 at 10.11:

Helt riktig, jeg skrev feil. Mente 43/45.

Søren at du skrev feil, håpa jeg skulle finne en 41/43 med riktig antall lugarer jeg nå ;) 

Komodo skrev On 25.7.2018 at 10.56:

Ha ha, ja det er jo tabu :giggle:  Vi bor på Asmaløy og har båten der. Har fram til i år hatt båtplass i Fredrikstad også, men har kun hatt den i opplag der. Utfordringen vår er at vi ikke får plass til større båt enn det vi har nå, da må vi få båtplass et annet sted. En annen utfordring er at jeg er litt alene i familien om å ønske å bytte båt... 

For dere som bor på Spjærøy er jo Sand Marina et naturlig sted, men dere har vel full oversikt over alle muligheter regner jeg med :smiley:

Hehe. For meg er det helt krise ? Hvem er det som bor på Hvaler og har båten i Fredrikstad lissom? Er jo helt bak mål. Sand eller Dypedal er drømmen, gåavstand til begge steder. Ligger dere ved Listranda?

Bjørn Løvjomås skrev On 25.7.2018 at 12.20:

Det har du helt rett i. Jeg har vørt heldig og har hatt lite tull. Det er store båter med mye kraft. De har også ganske moderne linjer i forhold til alder.  Sammenlignet med fairline 43/45 fra 90/91 ca. 

Det som jeg også liker å trekke frem er en vanvittig stor flybridge. Den er faktisk større på 440 en storesøster på 480.

Veldig pene båter. Helt enig at den er mer moderne. Rart at det er så stor forskjell egentlig. Hvilken modell har du? Stor flybridge er jo et stort pluss. Hvordan er størrelsen på akterdekket?

Komodo skrev On 25.7.2018 at 14.29:

For syv år siden var vi centimeter fra å kjøpe en Vaagen 39. Oppgitt halvfabrikatprosjekt som stod i en hage på åttende året. Handelen ble veltet av noe skepis samt at vi hadde demontert all innredningen ute i vår båt, så vi fikk ikke solgt den fort nok. Har i ettertid angret som en hund på at vi ikke slo til. Vi har heller ikke funnet noen annen båt som tilfredsstiller våre ønsker som den. 

St Cruiz er flotte båter, ingen tvil!  Tilfredsstiller også de fleste ønsker, men er jo noe mindre enn Vaagen  :smiley:

Vaagen har ikke jeg hørt om før ?

Båtfru skrev 1 time siden:

Det la jeg ikke merke til, men ønsker aksling denne gangen! :)

Det er vel strak aksel på den?

Hehe. For meg er det helt krise ? Hvem er det som bor på Hvaler og har båten i Fredrikstad lissom? Er jo helt bak mål.

:lol:

Ligger dere ved Listranda?

Jepp. Men skal vi ha større båt må vi til Sand :smiley:

Vaagen har ikke jeg hørt om før ?

Ta en titt på den :yesnod:

Lå i uthavn her forleden kveld, og det kom inn tre 45ish fotere som skulle legge til ved en fjellknaus. Han ene hadde motorlyd som bråket noe helt j&vlig, han nr 2 kunne vi ikke høre i det hele tatt, mens han tredje hadde en typisk og akseptabel støyproduksjon. Disse tre brukte over en halvtime på å fortøye, så idyllen var brutt så lenge det sto på. Jeg ville i hvertfall tatt støynivå med i vurderingen, må jo bety mye for de som oppholder seg ombord så vel som for omgivelsene.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia skrev 1 time siden:

Disse tre brukte over en halvtime på å fortøye, så idyllen var brutt så lenge det sto på.

Har mange ganger stusset på hvorfor enkelte må la motoren stå og gå på tomgang mens de baler med fortøyningene. Det er en totalt unødvendig støyforurensning. Det samme gjelder de som "må" starte opp motoren 10 minutter før de kaster loss. Hva kommer det av? Har de så lite tillit til motoren sin at de må kjøre den varm før de tør å knyte opp hyssingene? Eller har de en fetish for motordur?  Det er nok ikke bare pinnebåtfolket som setter pris på fred og ro ute i naturen. 

Nå var vel poenget støykomforen om bord ved valg av båt. Har selv eksospotter inline og derettet eksostøvler. Men sitter jeg på flybridge bråker det forferdelig fra hekken, og etter noen timer er man ganske lei av bråket. Så poenget om å tenke på støynivået om bord er et godt poeng. 

Hos meg kan se virke som eksosstøvlene suger vannet utbav pottene over en viss fart (ca 8 knop) - støyen er unødvendig, men jeg har ikke gått løs på det ennå. 

Har hatt flere seilbåter, og har nå en FB båt. Og hadde det vært meg som fikk trumpet igjennom, ikke utenkelig vi hadde hatt seilbåt. Men det kan skje. Uansett, jeg tror at såkalte bråkebåter er eldre. La oss ikke ta fra andre som ikke har råd/vil bruke penger på en nyere båt. Heller glede oss over hva båtlivet gir oss. 

Ha en flott sommer alle

Vi sees!

baatsman skrev for 3 timer siden:

Har hatt flere seilbåter, og har nå en FB båt. Og hadde det vært meg som fikk trumpet igjennom, ikke utenkelig vi hadde hatt seilbåt.

Hm javel, hva har dette med saken å gjøre, får man lov å bruke mer tid på tillegging om man har seilbåt ? Kan man starte motor før man tar tampene da eller ? Fint om du opplyser oss uinnvidde i spillets regler.

Båtfru skrev for 16 timer siden:

Hvilken modell har du? Stor flybridge er jo et stort pluss. Hvordan er størrelsen på akterdekket?

Båten min er 94 modell. Tror det er en av de første med den nye stilen. 

Jeg synes akterdekket er ganske stort.  Båten er jo 4.20 bred. Vi har vært 8 mann til bords bak der .

Endelig ble det Bobåt

Mix skrev for 11 timer siden:

Så fælt, stakkars deg. Det må ha vært en forferdelig opplevelse.

Mix skrev for 10 timer siden:

Ikke sant. At du ikke tar kontakt med vedkommende og forteller hvordan ting skal gjøres. De setter sikkert pris på opplæring fra en spesialist på området.

Mix skrev for 5 timer siden:

Fint om du opplyser oss uinnvidde i spillets regler.

Hvorfor all denne sarkasmen Mix? 

baatsman skrev for 8 timer siden:

Uansett, jeg tror at såkalte bråkebåter er eldre.

Mulig jeg har misforstått, men er det ikke slik at de båtene som lager så mye støy har eksosen ut over vannet?  det er vel ikke så mye forskjell på støyen fra en TAMD 60A, og en TAMD 63P? Hvis man går til innkjøp av en slik gammel bråkebøtte bør det vel kunne være mulig å gjøre noe med eksosen for å redusere støyen?

nordan family 27 skrev for 10 timer siden:

Nå var vel poenget støykomforen om bord ved valg av båt.

Ja, det var jo poenget. Men det skader jo heller ikke at omgivelsene blir skånet :smiley:

nordan family 27 skrev for 10 timer siden:

Har selv eksospotter inline og derettet eksostøvler. Men sitter jeg på flybridge bråker det forferdelig fra hekken, og etter noen timer er man ganske lei av bråket. 

...

Hos meg kan se virke som eksosstøvlene suger vannet utbav pottene over en viss fart (ca 8 knop) - støyen er unødvendig, men jeg har ikke gått løs på det ennå. 

Er dette i alle hastigheter? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...