Jump to content

Magnet-tenning


alo28

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg kan få tak i stift til magnet-tenning av type: SEM EX-1R30 (sitter på en 4,5HK Sleipner)

Hei alo28 !

Artig båt forresten - husker når den kom på markedet, en gang på 70-tallet! :wink: - Den som den gang hadde råd til en Alo 28......

 

Ta kontakt med Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert fabrikks-ingeniør fra både FM-fabrikken og Sleipner Motorfabrikk) - han vet det meste om både FM og Sleipner motorer. Han driver et lite hobby-verksted i kjellern sin og dreier deler, og lign. Han har også lagd nye tenningsmodul med rotor, stifter og fordeler, kondensator og coil for gamle magnet-motorer, hvis magnettenninga din en gang skulle bli helt ødelagt.

Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere en del av de), er meget hjelpsom og rimelig. Han selger også et instruksjons-hefte, som han har skrevet selv, for og om Sleipner-motorer. Heftet har mye god informasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer. Er en kløpper til å dreie i messing og bronse.

Lykke til!

Hilsen,

Walter

:smiley:

P.S.: Av interesse også for FM-eiere. Han lager også nye impeller-pumper (bronse-hus og gummi-impeller) - som erstatning for de gamle kjølevannspumpene av "drev-typen" (reserve-drev er jo ikke mulig å oppdrive lenger - for dyrt å produsere). Pumpen kan settes rett på plass på register-drevet på gamle FM'ere. Kun 2 bolter (samme som de gamle) - så er pumpa på plass!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vet dessverre ikke hvor du får tak i stift til magnettenningen, men måtte bare inn her og si at det er så moro å se at motorer som de jeg kjørte som guttunge tidlig i 50-årene fortsatt er i bruk.

 

Jeg har sveivet i gang (og fått meg rapp over fingrene) av mang en Marna, FM og Sleipner. Jeg vokste nemlig opp på et sted hvor det vrimlet av disse motorene i lettbåter og dorrier nede på havna, og alle gutter kjente en eller annen som hadde en far som var skipper eller bas, og da var "tjenestevei" til å få låne en båt ganske kort. Vi lærte tidlig å skjenke de motorene som ikke startet så lett. Etter å ha fått seg en dram, ble også de gjenstridige vanligvis mer samarbeidsvillige. Og de verste tok vi ut pluggene på og sprøytet smøreolje inn på sylinderveggene. Da fikk vi opp kompresjonen. Gunstig kombinasjon mellom propellstigning og turtall lærte vi etter naturmetoden mens vi kappkjørte. Og jeg plukket i stykker, reparerte og satte sammen magnetene allerede som 12-åring. Jeg tviler på at jeg kan gjøre det sånn uten videre i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...