Jump to content

Har folk sluttet å hilse?

Sommerkroppen

Recommended Posts

Jeg prøver å hilse til styrbord og babord når det er mulig, og har også opplevd at enkelte helt klart ser at man vinker (de ser deg i hvitøyet fra 15 meters avstand), men de vil/kan/gidder/orker ikke hilse tilbake. Har lurt litt på hvorfor, men har ikke orket å engasjere meg nevneverdig. Vil de ikke hilse så skal de få slippe.

De som bare stirrer stivt rett fram er vel de samme som ennå ikke har oppdaget at de lager bølger som plager andre og heller ikke får med seg evt vikepliktssituasjoner...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Pleide å hilse på folk flest før.

De siste årene er Mandalselva blitt rene E39 mht trafikk på sommeren, så nå slenger jeg opp armen når jeg kan.

Fortrinnsvis til de mer saktegående. De virker å ha bedre tid.

Underlig nok er det folk på de riktig store luksusbaljene som også pleier å hilse uanmeldt. Type 50+ fot.

Har beveget meg mellom Arendal og Gamle Hellesund i sommer. Mitt inntrykk er at de fleste hilser tilbake. Jeg går sakte, type maks 9 knop, så folk ser meg jo godt.

Det har vært et par ganger jeg ikke hilser, og det har vært når jeg møter hekksjøgeneraler. Både pga en stille protest, og dels fordi jeg gjør meg klar til å svinge inn i bølgene.

Samt et par ganger der hendene er opptatt, med å holde en jentunge eller med å trykke på plotteren. 

Ellers hilser "alt" fra kajakker (nikk) til de flybridgebrune med båter dobbelt lengde av min. 

Den kategorien som hilser minst virker til å være daycruisere og landstedsbåter. Men mange av dem hilser også. Har lurt på om det er hytteboere som er lei av å hilse. (Er jo tett trafikk i overnevnte områder om sommeren.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har stusset på det samme selv. Er ikke mange som hilser tilbake. De som hilser tilbake er etter min erfaring ofte de med større båter og utenlandske båter.  Opplevde for noen uker siden et eldre par i en stor snekkeaktig båt som demonstrativt snudde hodet vekk når jeg hilste.  Var flere som hilste tilbake når jeg hadde en 23 foter enn nå når jeg har en større båt merkelig nok.

Jeg hilser på de jeg kjenner, og hilser tilbake når noen hilser på meg. Man trenger da ikke hilse på alle man ser?

Merker at jeg hilste mer før da jeg ikke var så ofte på sjøen. Nå er jeg på sjøen hver dag året rundt og har fått et mer avslappet forhold til dette med å hilse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

¨Jeg hilser i alle fall når jeg finner det naturlig, altså når det er en viss nærhet mellom båtene. For det meste er det de litt eldre som hilser tilbake, de som vet litt om skikk og bruk til sjøs og som liker å holde denne koselige tradisjonen vedlike.

Men jeg har inntrykk av at det er færre som hilser tilbake nå enn bare for et par-tre år siden. Er det fordi det er kommet flere nye båtfolk til som ikke vet om tradisjonen?

Både flybridgebåter og seilbåter hilser tilbake, men jeg har også opplevd folk som bare stirrer dumt tilbake på deg og ikke viser antydning til å hilse.

Jeg har vokst opp med at man hilser på sjøen. At færre hilser nå er vel en naturlig utvikling i forhold til antall båter på sjøen i juli i forhold til hvordan det var på 70 og 80 tallet. 

For meg er det naturlig å hilse når man passerer nærme i lav fart, og gjerne når blikket møtes. De siste åra har det vært så mange som ikke hilser tilbake, noen stirrer bare tilbake med et tomt blikk, derfor har jeg blitt litt mer avmålt i hilsefrekvensen. 

Tror Ida Marie III er inne på noe her. Mer naturlig å hilse de gangene man treffer på noen i et trangt sund, øyekontakt, osv., enn de gangene fjorden renner over av båter.

Selv hilser jeg når folk kommer så nær at man kan rope til dem, og selvfølgelig hvis andre hilser først hvis det skulle være litt avstand. Skal man hilse til absolutt alle får man jo knapt tid til annet nå i fellesferien:lol:

1 hour ago, Komodo said:

For meg er det naturlig å hilse når man passerer nærme i lav fart, og gjerne når blikket møtes. De siste åra har det vært så mange som ikke hilser tilbake, noen stirrer bare tilbake med et tomt blikk, derfor har jeg blitt litt mer avmålt i hilsefrekvensen. 

Det er vel sånn det har blitt for meg også. Eksempel: Vi kjørte gjennom Havstenssund i går, og da hilser jeg på smått og stort. Man passerer tett på, og i lav fart. Ellers hilser jeg på de aller fleste seilbåter, da det for meg er et slags «Alt OK?», og spesielt hvis det seiles i mye bølger og vind - da hilser jeg alltid som en slags avsjekk. Motorbåter hilser jeg på når jeg føler det naturlig og hvis de hilser først. Disse er i overtall blant de som ikke hilser tilbake, så da blir også jeg meg «gnien» på hilsingen min.

De som kommer bakfra og passerer i plan eller halvplan på 10-20 meters avstand (det er skremmende mange av disse) hilser jeg ikke på. De får lett hoderisting i stedet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 40 minutter siden:

...

De som kommer bakfra og passerer i plan eller halvplan på 10-20 meters avstand (det er skremmende mange av disse) hilser jeg ikke på. De får lett hoderisting i stedet.

Hadde en sånn for et par uker siden, på vei sørover i Alverstraumen nord for Bergen. Vi i 17 fots Dromedille, møtende ca 40 fots seilbåt, tenker vi hadde 12-15 meter mellom oss. Da kommer det en kar bakfra i noe med størrelsesorden ca 35 fot, som ikke har tid å holde 5 knop de siste 300 meterene. Han passerer mellom oss og seilbåten omtrent når han kommer opp i plan, altså på ca 4-5 meters avstand. 

Jeg anser meg selv som å være av den rolige og vennlige sorten, og hilser som oftest på båter som passerer i passe avstand, og hilser alltid tilbake uansett, men dette tilfellet resulterte i at langfingeren ble heist høyt og synlig, til ungenes store forskrekkelse:eek:, hvorpå passerende fører hilser høflig tilbake...

Må innrømme at jeg skjemmes litt av egen reaksjon, men var nok litt vippet av pinnen (bokstavelig talt) av situasjonen, og ble ganske fort litt lattermild av tullingens høflige tilbakemelding, på tross av et par ferske blåmerker og lettskremte unger:giggle:

33 minutes ago, Kaptein Blåtann said:

Må innrømme at jeg skjemmes litt av egen reaksjon, men var nok litt vippet av pinnen (bokstavelig talt) av situasjonen,

Med mindre du har VHF i Dromedillen var det vel ikke så mange andre måter å gjøre det på? Mulig det blir tatt litt ille opp umiddelbart, men så kan man håpe det synker inn. I såfall blir jo sjøen litt hyggeligere og tryggere for alle :)

Jeg har vært noen år uten båt, men er tilbake nå. Jeg har lagt merke til det samme. 

Jeg hilser på alle, dersom det ikke er tett med båter. 

For meg som gammel sjøulk er hilsing noe mer enn bare «hei på deg og god sommer».

Det at jeg hilser betyr at jeg har sett deg, og jeg har tatt en vurdering på om du trenger hjelp. Jeg vil gjerne at du hilser tilbake. Da bekrefter du nemlig to ting. Du bekrefter at du  ikke trenger hjelp, og du bekrefter at du har vurdert meg til at jeg ikke trenger hjelp. 

Dette dreier seg faktisk om sikkerhet. Når man har problemer på sjøen så er det ikke alltid man har tid til å se opp, snakke i VHF, veive med armene eller ringe Tjøme Radio i telefonen. Noen ganger er det den båten som kommer rett forbi som kan hjelpe der og da. Problemer i båt kan komme selv om det er sommer, sol, flatt vann og 23 grader i vannet. 

Ved å hilse anerkjenner du at båtlivet er farlig, og at du bryr deg om andre. Ved å ikke hilse signaliserer du at .....

Mulig jeg legger mer i det enn andre, men slik ser nå jeg på saken. 

God sommer!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...