Jump to content

Bygge om fra 25" til 20" stamme, yamaha 115

Petrus113456789

Recommended Posts

sammenlign deler på feks boats.net (nb: betegnelser er ulike på us og eur motorer)  

Jeg mistenker at det er mer forskjeller enn det , stamme / kjøling / giroverføring..    mistenker at det beste da muligens er om du får tak i en tilsvarende delemotor med rett stammelenge og blåst powerhead 

evt:  få på en lift slik at du får motoren i rett høyde , enkleste måten men gir jo høyere tyngdepunkt.. 

Vil tro denne burde bikke 40 med rett propell osv da min 800 kg tunge Yamarin 5940 cabin gjør 36 med samme motor (i rett lengde) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

setback kam ha både fordeler og ulemper.   Kan tillate høyere montering og at man får mer effekt av powertrimmen. 
ulemper er om motor er tung ift båten, tyngdepunkt lenger bak kan være ulempe i grov sjø

høyere tyngdepunkt; 19 sport er vel en relativt smal båt slik at det vil kunne merkes mer der enn på en større båt. 

Kanskje like greit å bare gi det et forsøk, funker det så funker det.  Funker det ikke helt som ønsket så kan du fortsatt bruke liften selv med rett stammelengde til å få ut litt mer fart 

er det 2T eller 4T , og hvilken propell og turtall får du? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

da har du alt for liten propell , ville ikke kjørt denne mer enn rett over 6000.     siden det er en XL stamme så har den sikkert vært brukt på en større og tyngre båt. Tipper du har en 15" stigning - jeg har std yamaha alu 19" på min og klarer 59-6000 rpm 

stigning på disse står oftest preget inni bosset , så propellen må av for å leses av 

det kommer jo an på motor og hva slags utveksling den har.   Ville prøvd 21" alu eller 19" stål først (stål gir oftest bedre grep + lavere turtall for en gitt stigning enn alu) 

fart i forhold til turtall høres ut til å stemme overens. å bare bytte til 19" alu burde gi deg etpar knop til.   Men deretter må det nok heving til når du skal videre opp i fart tenker jeg 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...