Vedvards Startet 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2018 Hei Vi har nå gått fra fra Princess 460 til Hanse 430e. Litt mer å holde styr på i en seilbåt og utfordrende da vi aldri har seilt før Vi tar det pent og tar seil for seil. Sikkert flere her som har gjort det samme Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Gratulerer! Vi konverterte tidligere i år - og har ikke angret ett sekund. Nyt stillheten og roen på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Gratulerer så mye:) Fra nå av blir båtlivet aldri kjedelig :) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 (redigert) Velkommen over på Den Gode Siden, vekk fra The Dark Side. ? Redigert 24.Juli.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Velkommen til det gode liv! Og gratulerer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjetil1 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 quantumduck skrev for 3 timer siden: Gratulerer så mye:) Fra nå av blir båtlivet aldri kjedelig :) Bortsett fra underveis, når ferden går sakte. Og når man endelig kommer til havn og treffer igjen de man "reiser" i lag med, like før de legger seg. Og når man ikke kan ta en morgenkaffe med de samme, for man må dra avsted til neste plass dere har planlagt og må dra før dem... Beklager. Jeg kunne ikke la denne gå fra meg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Guest Thostr Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 33 minutes ago, Kjetil1 said: Bortsett fra underveis, når ferden går sakte. Og når man endelig kommer til havn og treffer igjen de man "reiser" i lag med, like før de legger seg. Og når man ikke kan ta en morgenkaffe med de samme, for man må dra avsted til neste plass dere har planlagt og må dra før dem... Beklager. Jeg kunne ikke la denne gå fra meg... "Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land." Odd Børretzen Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Thostr skrev for 2 timer siden: "Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land." Odd Børretzen Enig. Har konvertert den andre veien. Angrer som fan den. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 3 hours ago, Thostr said: "Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land." Odd Børretzen Dette er seiling i min verden... turen er målet. Når man er fortøyd er er man litt "skuffet". Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Vi konverterte i fjor vinter, ikke angret et sekund! (Eller: jeg har vokst opp med seilbåt, så etter noen år med motorbåter som voksen var det fantastisk å få opp seil igjen). Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Maika Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Seil og svai...fins det finere ord? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Alt til sin tid, et godt valg Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Eika Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Jeg begynte med motorbåt, konverterte til seilbåt en liten periode, så tilbake til motorbåt. aldri mer seil Det går sakte, og når man først har fått "litt" fart på balja, så er det umulig og sette fra seg noe på bordet som står med 30graders helling (med mindre man kjøper catte da) eneste fordelen med seil, er at det ikke er vindavgift ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 13 hours ago, Kjetil1 said: .... Og når man ikke kan ta en morgenkaffe med de samme, for man må dra avsted til neste plass dere har planlagt og må dra før dem... Cluet med seilbåt er å ikke planlegge hvilken havn man skal til, men å velge havn etter vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Cluet for et lykkelig båtliv er vel å velge båt etter bruk. Ønsker man å transportere seg fra havn til havn så er motorbåt ypperlig til det, forutsatt at ikke distansen er så stor at drivstoffutgifter eller tankkapasitet er et problem. Etter mange lykkelige år i motorbåt konverterte vi for snart tre år siden, og har ikke angret en dag. Vi har måttet legge om bruksmønsteret fra å kunne planlegge til å ta alt som det kommer i forhold til vær og ikke minst vind, men det har ikke vært noe savn. Dersom man ønsker å få mest mulig seilglede i tillegg til alt det andre fine med seilbåtlivet, så kan jeg anbefale å gjøre som vi gjorde: Ta et seilkurs for å lære å gjøre ting riktig fra starten av (i motsetning til å "ta seil for seil"). Og når man har lært seg å seile sånn noenlunde på egen hånd, bli med som mannskap på regatta en sesong eller to! Da lærer man virkelig å bruke en seilbåt riktig, både i forhold til seiltrim, seilvalg, seilhåndtering (også spinnaker/gennaker) i alle vinder og forhold, og manøvrering i trengsel. Risikoen med det er at det går som det gjorde med oss - vi ble bitt av regattabasillen og seiler nå regatta med egen båt. Og da koster det fort både tid og penger... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Indy skrev 13 minutter siden: . Og da koster det fort både tid og penger... Og det er vel hele poenget med enhver hobby... :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 15 hours ago, Kjetil1 said: Bortsett fra underveis, når ferden går sakte. Og når man endelig kommer til havn og treffer igjen de man "reiser" i lag med, like før de legger seg. Og når man ikke kan ta en morgenkaffe med de samme, for man må dra avsted til neste plass dere har planlagt og må dra før dem... Beklager. Jeg kunne ikke la denne gå fra meg... Hvis du syns du seiler for sakte og foretrekker å sitte på rumpen uten å gjøre noe med det så er det helt greit så lenge du ikke kjeder deg eller plages av at vennene seiler fra deg. I motsatt fall er det som sagt nok å gjøre i en seilbåt for å få den til å gå fortere. Hva kan du gjøre i en motorbåt for å få den til å gå fortere, som samtidig er litt mentalt utfordrende? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Velkommen i konvertittforeningen ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Om dere ikke har erfaring fra seiling fra før så kan det være lurt å melde seg inn i den lokale seilforeningen, og ta kontakt med Tur og hav gruppa. De kjenner til tilgjengelige kurs, samt seilere med kjennskap med sammenlignbare båter. Ta med en ombord noen kvelder, så sparer dere mye prøv og feil. Dere kjenner jo kysten, havner osv, så det er det tekniske rundt seilhåndtering i forskjellige vindstyrker det er greit å trene på. Sitér dette innlegget Link to post
pram Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Gratulerer, seil for seil er en god start Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Se også: "båt til lyst" Sitér dette innlegget Link to post
Dekksgutn Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Grønngylt skrev On 25.7.2018 at 1.56: eneste fordelen med seil, er at det ikke er vindavgift ennå. Det kommer vel snart ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Bang Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Har akkurat lest hentetråden din fra 2014. Hva skjedde med Princessen. Ble dere lei? Sitér dette innlegget Kaptein Bang - YouTube Link to post
dennrick Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Men siden vi i motorbåten lurer på det samme, kan du (TS) skrive litt mer om hvorfor, og erfaringene etterpå? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.