Jump to content

Nå har vi konvertert fra Princess 460 til seilbåt, Hanse 430e

Vedvards

Recommended Posts

Seilbåt har sine fordeler helt klart...men også minus sider..

Vi reiser av og til sammen med noen som har seilbåt. Det som slår meg mest som det største minuset er hvor avskåret de er fra og oppleve den flotte skjærgården på nært hold..

Masse planlegging, hvor er det bruer, hvor er det lave lednings strekk.  De blir ofte presset langt ut i kjedelige fjorder, og går glipp av mulighetene vi har til å tråle oss innimellom trange sund holmer og skjær, som vi har i tusenvis her vest...

Skal vi ankre for natten er det dybden og innseiling som blir det store hinder. Blir ofte liggende på svai,  på åpne trekkfulle bukter, mens vi kan gjemme oss mye mer lunt inn mellom holmer og skjær. 

Kaptein Bang

Pensjonsalderen nærmer seg og vi forbereder oss på seiling i middelhavet. Skal man farte litt rundt der, blir det mye Diesel og service på to store dieselmaskiner - for en pensjonist.

Når det gjelder Princessen var dette en fantastisk båt som absolutt svarte til våre forventninger - selv om alle båter - FB - kalesjebåt eller seilbåt, snekke eller rib har alle sine fordeler og bakdeler.

Nei, vi ble ikke lei Princessen. 

Mvh

Vidar

Kjetil1 skrev On 24.7.2018 at 17.51:

Bortsett fra underveis, når ferden går sakte. Og når man endelig kommer til havn og treffer igjen de man "reiser" i lag med, like før de legger seg. Og når man ikke kan ta en morgenkaffe med de samme, for man må dra avsted til neste plass dere har planlagt og må dra før dem... :lol:

Beklager. Jeg kunne ikke la denne gå fra meg...:wflag:

Om båtlivet er å komme frem så blir det slik. Slik var vårt motorbåtliv også :smiley:

Vi seilte Norge - Skottland - Danmark - Sverige - Norge i sommer. Det å komme frem blir en helt annen greie etter 450 nm over Nordsjøen og Skagerak. Og de lange overfartene har satt spor og gitt mersmak :yesnod:

Jeg angrer definitivt ikke på konverteringen til seil - men jeg kunne seile før jeg byttet :smiley:

@Vedvards Dere har åpnet en verden av nye muligheter. Om dere tør - start å følge SV Delos på Youtube. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

De blir ofte presset langt ut i kjedelige fjorder, og går glipp av mulighetene vi har til å tråle oss innimellom trange sund holmer og skjær, som vi har i tusenvis her vest...

Har seilt litt med større båter sammen med tilsvarende motorbåter og forskjellen på dyptgående på våre 40 fotere var knappe 85 cm. Man kan jo like gjerne snu på det og snakke om alle de gangene vi har seilt over havstrekk i kuling og motorbåten har måttet bli liggende, ikke fordi de ikke hadde klart å gå over, men fordi risiko og ubehaget blir for stort.

LAKA skrev 29 minutter siden:

Har seilt litt med større båter sammen med tilsvarende motorbåter og forskjellen på dyptgående på våre 40 fotere var knappe 85 cm. Man kan jo like gjerne snu på det og snakke om alle de gangene vi har seilt over havstrekk i kuling og motorbåten har måttet bli liggende, ikke fordi de ikke hadde klart å gå over, men fordi risiko og ubehaget blir for stort.

Ja, er nok høyden på luftspenn og mindre broer som tvinger dem ut i åpent farvann.

Helt klart bedre komfort i en seilbåt i tung havsjø... men på havet har jeg jobbet hele mitt liv...så det har jeg sett nok av ?

5 hours ago, Ida Marie III said:

Seilbåt har sine fordeler helt klart...men også minus sider..

Vi reiser av og til sammen med noen som har seilbåt. Det som slår meg mest som det største minuset er hvor avskåret de er fra og oppleve den flotte skjærgården på nært hold..

Masse planlegging, hvor er det bruer, hvor er det lave lednings strekk.  De blir ofte presset langt ut i kjedelige fjorder, og går glipp av mulighetene vi har til å tråle oss innimellom trange sund holmer og skjær, som vi har i tusenvis her vest...

Skal vi ankre for natten er det dybden og innseiling som blir det store hinder. Blir ofte liggende på svai,  på åpne trekkfulle bukter, mens vi kan gjemme oss mye mer lunt inn mellom holmer og skjær. 

Samme her.

Etter at båtkompisen konverterte til seilbåt blir det til at vi går med min båt når vi skal sette teiner, fiske og gå inn i trange uthavner. Men skal du på langtur, da er nok seilbåt tingen hvis du har god tid og ikke for mye penger . . . .

Og det er da fullt mulig å gå sakte med motorbåt også  . . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dette var vel ikke en tråd om hva som er best av motorbåt eller seilbåt. Nok av de tulletrådene her og på en gruppe på FB....som ikke skal nevnes med navn.

Uansett, jeg er oppvokst med snekke, hatt motorbåt hele livet og tenkte egentlig ikke på å bytte. Båtene ble større og dyrere og kostnaden likeså. Kostnadene er ikke så forskjellig etter byttet da vi jo gikk ganske mye opp i størrelse med den båten vi har nå (46 fot). Dog, dieselkostnaden i ferien i år var vel 1500,-. og vi kjørte en del motor i begynnelsen...for det var jo rett og slett ikke så mye vind:-). Siste motorbåt vi hadde så brukte jeg 30båtpenger i ferien på diesel så dette er ganske deilig.

Hvorfor byttet vi? Vel fordi jeg opplevde at vi mistet gleden ved å være på vei.  Den gleden jeg vokste opp med med snekka tiol foreldrene mine var nesten borte. Vi kjørte sakte når vi kunne men vi skulle hele tiden frem...og bekymret oss alltid om plass. Så kom vi frem, fikk plass og tok en øl....og så tenkte jeg..hva nå? Ble en øl til....og kanskje en til...osv. Følte det ble litt innholdsløst i lengden rett og slett.

Jeg lærte å seile i marinen i forrige årtusen, som en del av offisersutdanningen. Det var morsomt og jeg har alltid hatt en kompis med seilbåt og vært med der noen ganger i sesongen. Samtidig kom vi i kontakt med noen som hadde seilt jorda rundt og en drøm om dette ble født.

Vi solgte den store motorbåten og kjøpte først en 38fots seilbåt uten baugthruster. Det var en god opplevelse og en bratt læringskurve. Uansett så fant jeg igjen gleden ved å VÆRE på havet og ikke bare i havn eller fortøyd. Denne båten stakk kun 150cm og vi kom inn på alle de samme stedene som før i uthavn. Vi slutta fort å bekymre oss om plass da det jo ikke var godt å si når eller hvor vi var framme. I tillegg så opplevde vi at seilbåtfolk er i litt større grad opptatt av å få folk inn i havnene eller på plass, så vi fikk alltid plass likevel. Vi bytta fort til båten vi har nå, en 46 fots Jeanneau som stikker 2,24cm og er 4,7m brei. Det er litt mer utfordringer i uthavn med denne men vi ligger desto mer på svai og nyter det bigtime.

Jeg har kun angret en gang på byttet og det var i sommer da vi ikke kom inn på Rammen, rett ved Rørø i Gøteborg skjærgården. Vi toucha bunn to ganger og selv om det var flere seilbåter der inne så ga vi opp.

Jeg elsker båter, ikke bare seilbåter og vi er en gjeng med venner på sjøen som er en fin miks. Det er deilig med en venn i motorbåt som kan gå inn først og sjekke forhold før vi kommer inn. Av og til går tjenesten den andre veien også. 

Langt innlegg men konklusjonen er enkel, vi er veldig glade for byttet. Det var riktig for oss men sikkert ikke for alle.

Lykke til med båten, glem det å "komme frem", men nyt å være på sjøen. 

Mix skrev 7 minutter siden:

For meg er dette en totalt håpløs diskusjon. Det finnes plusser og minuser for begge

De som har konvertert den ene eller andre veien og sier dem aldri angrer i enkelte situasjoner lyver.

Helt enig. Får håpe vi ikke tar deg i løgn.

Dette med fart er en relativ ting. Personlig har jeg det best når vi kan slå av motoren og gli av gårde i 5 knop. Bare surkling av sjøen. Eller gli en stille morgen inn mellom holmer og skjær for bare genoaen i 2 knop, helt magisk. Dyrene oppfatter oss heller ikke som truende, der vi kommer glidende, langsomt og lydløst. Så velkommen til klubben, ment på trådstarter.

TICORA skrev 1 time siden:

Hvorfor byttet vi? Vel fordi jeg opplevde at vi mistet gleden ved å være på vei.  Den gleden jeg vokste opp med med snekka tiol foreldrene mine var nesten borte. Vi kjørte sakte når vi kunne men vi skulle hele tiden frem...og bekymret oss alltid om plass. Så kom vi frem, fikk plass og tok en øl....og så tenkte jeg..hva nå? Ble en øl til....og kanskje en til...osv. Følte det ble litt innholdsløst i lengden rett og slett.

Interessant å lese. Det er akkurat disse tankene vi har også. Og det er derfor Finn.no er trålet etter aktuelle seilbåtkandidater.

Vi er bare ikke enige om størrelsen. Kona sier minst 40 fot, jeg mener 36 er i overkant.... Vi vet vel av erfaring hvem som vinner.

Ben Sin skrev 4 minutter siden:

Interessant å lese. Det er akkurat disse tankene vi har også. Og det er derfor Finn.no er trålet etter aktuelle seilbåtkandidater.

Vi er bare ikke enige om størrelsen. Kona sier minst 40 fot, jeg mener 36 er i overkant.... Vi vet vel av erfaring hvem som vinner.

Gå for 40...36 fot kan fort bli litt lite. Du tåler mere vind og blir mer stabil med 40. Lykke til:-)

Vi hadde seilbåt som vi solgte i 2004, og har hatt motorbåt siden 2005.

Jeg går gjerne tilbake til seilbåt igjen.

Hovedpoenget med det, er hele innstillingen til turen. Med seilbåt var målet å komme seg i båten og være underveis - akkurat hvor man havnet var litt mer underordnet. Nyte livet i fredfull ro. Med motorbåt er det bare for alle å holde seg fast og sitte å vente - det er et konkret mål som skal nås. Litt kjedelig med denne reisetiden, som nå mentalt er en tid mellom avreise og det å komme frem til målet, mens den samme tiden med seilbåt var selve målet. Selv klarer jeg å kose med med å tøffe av gårde i 7 knop - men resten av mannskapet har en formening om at vi skal frem til en eller annen forutbestemt plass, og vi er først i mål når vi har fortøyd.

Pengemessig tror jeg ikke det så stor forskjell over tid. Ja - det er store dieselutgifter. Men når man går løs på seilgarderoben, tau og rigg så tar man raskt igjen noen år med dieselbudsjetter på motorbåtene. Og blir man glad i å seile, så er det jo artig med ferske seil, og kanskje noen flere seil i forhold til ulike vindstyrker. Og da løper pengene veldig raskt.

Ulempen med seilbåt er dette med å stå ute i dårlig vær. Jada - det finnes bra klær. Men i motorbåt kan vi tusle av gårde i 8-9 knop, tørre og varme, og drikke kaffe på to-seteren kona og jeg. Det er ganske hyggelig, i stedet for å dele på å stå ute i regnet og være inne og varme oss. Nå kan man jo løse det med utstyr på seilbåt også - nok av autopiloter, radar og plotter på storskjerm inne osv, så kan man i stor grad oppholde seg like varmt og tørt om man kjører seilbåten for motor, eller om man holder seg i stabile vinder midtfjords. Men slikt utstyr hadde vi ikke på vår seilbåt, selvom jeg har seilbåtvenner som setter seg med kaffe og netflix mens radarbilde og plotteren vises på en 40 tommer i salongen, og autopiloten styrer angitt rute.

nordan family 27 skrev 52 minutter siden:

Pengemessig tror jeg ikke det så stor forskjell over tid. Ja - det er store dieselutgifter. Men når man går løs på seilgarderoben, tau og rigg så tar man raskt igjen noen år med dieselbudsjetter på motorbåtene. Og blir man glad i å seile, så er det jo artig med ferske seil, og kanskje noen flere seil i forhold til ulike vindstyrker. Og da løper pengene veldig raskt.

Jeg kunne kjørt 10 ganger rundt jorda i en PRincess 50 før jeg hadde vært i nærheten av det jeg har brukt av penger på seil. Eller det var før jeg regnet på det, og må korrigere til 3-5 ganger. Men det er regattaseiling. Til turseiling er seil billig. På en 50 foter kan en seile noen ganger rundt jorda med ett sett seil til 100 000 kr. Har noen eksempler på ca 50 fot, der er seilkostnaden ca 4 kr per nautisk mil. 

Gratulerer til trådstarter. Har ikke seilt båten, men hanse 430 ser ut til å være en bra båt. 

Ja man kan klare seg. Men ser jeg på mine seilvenner bruker de mer på seil enn jeg gjør på diesel. Rart med det når man først blir «bitt», så er det mye man gjerne vil ha i seilgarderoben. Og seiler man mye eller aktivt ønsker mange å ha noe annet enn «utseilte» seil. Så i mitt eget hode - som gjerne går tilbake til seilbåt - er det ikke dieselbudsjettet som er argumentet :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...