Jens_P Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 TICORA skrev for 4 timer siden: Det var riktig for oss men sikkert ikke for alle. Og der er nøkkelen til et godt båtliv, gjøre det som er riktig for deg og dine! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kenneth82 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Slik gikk det med oss Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Ikke lag problem av kostnader hos seilmakeren. Jeg har en Bavaria med rulleseil fra båten var ny i 2004, kjøpt en genaker i tillegg, 25.000. Dieselkostnad i sommer 60 liter a 15 kr. Regattaseiling er å sammenligne bilbudsjettet til Petter Solberg vs en familiebil, sikkert eksempler på folk som bruker masse penger på Formel 1 båtrace også. Turseiling og regattseiling er to forskjellige ting.. Redigert 9.August.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Gratulerer med ny båt og båttype. for de som liker det er sikkert seilbåt fantastisk. Liten kommentar til et par skribenter her, uten å nevne navn: Vi som har stor motorbåt kan også ha turen som mål. Jeg elsker muligheten til å kunne tusle på tomgang i seilbåtfart på flyen. (og der er det like stille som i en seilbåt for seil ;) ) samtidig er det deilig å ha muligheten til å legge hendlene fremover og få litt fart om man VIL. en motorbåt som KAN gå 30+ knop er ikke NØDT til å gå i 30+ knop. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) Dobbelpost. Redigert 9.August.2018 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Når det gjelder kostnader med seil: Vi kjøpte seilene i 2002. Det var storseil, rullegenoa, kutterseil (kroket på kutterstag og selvslående) og genaker. Vi har de samme seilene enda. Og de holder i mange år til. Tauverket som begynner å bli slitt er genoaskjøtene. De er også fra 2002, henger ute hele året. Men de holder en del år til. Så akkurat den slitasjebiten er ikke stor. Vi betalte vel den gangen tilsvarende kr. 80 000 for alt sammen. Hulda gjør vel kål på ca. 500 liter diesel i året. Når det gjelder seilene, vil jeg tro at de hadde greid en tur/retur Karibien, uten problem, i den standen de er nå. Vi har byttet UV-beskyttelsen på genoaen for noen år siden, SEK 6 000. Og lazyjack'en for storseilet er en skam, bør skiftes. Det som skader seilene mest, er solskinn og tæring av sømmer. Vi har ikke regattaseil, det vi bestilte var hårdvindsseil. Men unntak av gennakeren. Denne har vært meget lite benyttet, i og med at vi stort sett har mer enn 8 m/s motvind. Eller dønn vindstille. Når det gjelder å gli lydløst gjennom skjærgården, så var min henvisning ikke myntet på hva vi hører. Den var myntet på hva omgivelsene oppfatter. Og omgivelsene har både god hørsel og luktesans. Jeg er dog åpen for at en cabincruiser med apeloft kan seile gjennom skjærgården i medvind. For all del, det går sikkert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 La folk ha den båten de vil, folk på sjøen er stort sett hyggelig uansett. Vi må ikke glemme miljøaspektet her heller, seilbåt er fremtiden for fritidsbåtbruken og vesentlig mer miljøvennlig. For ikke å snakke om når EL drift blir konkurransedyktig på pris og rekkevidde. Gøy å høre fra de som har gode erfaringer med konvertering?? Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 6 hours ago, Ben Sin said: Interessant å lese. Det er akkurat disse tankene vi har også. Og det er derfor Finn.no er trålet etter aktuelle seilbåtkandidater. Vi er bare ikke enige om størrelsen. Kona sier minst 40 fot, jeg mener 36 er i overkant.... Vi vet vel av erfaring hvem som vinner. Hahaha, må bare kommentere. Jeg og mannen var der for ett år siden! Jeg ble med på visning av nåværende båt kun for å si "hva sa jeg, aaalt for liten".. Vel jeg var solgt med en gang ☺️ Dra og se på noen båter ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 TICORA skrev for 6 timer siden: Gå for 40...36 fot kan fort bli litt lite. Du tåler mere vind og blir mer stabil med 40. Lykke til:-) Går dere for 40 i stedet for 36 så kan dere like godt gå for 46 da dere uansett har brutt grensa over på "stor" seilbåt. 46 er et hav av plass. Da snakker vi virkelig om "hytte på sjøen". Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Når det gjelder kostnader med seil: Vi kjøpte seilene i 2002. Det var storseil, rullegenoa, kutterseil (kroket på kutterstag og selvslående) og genaker. Vi har de samme seilene enda. Og de holder i mange år til. Tauverket som begynner å bli slitt er genoaskjøtene. De er også fra 2002, henger ute hele året. Men de holder en del år til. Så akkurat den slitasjebiten er ikke stor. Vi betalte vel den gangen tilsvarende kr. 80 000 for alt sammen. Hulda gjør vel kål på ca. 500 liter diesel i året. Når det gjelder seilene, vil jeg tro at de hadde greid en tur/retur Karibien, uten problem, i den standen de er nå. Vi har byttet UV-beskyttelsen på genoaen for noen år siden, SEK 6 000. Og lazyjack'en for storseilet er en skam, bør skiftes. Det som skader seilene mest, er solskinn og tæring av sømmer. Vi har ikke regattaseil, det vi bestilte var hårdvindsseil. Men unntak av gennakeren. Denne har vært meget lite benyttet, i og med at vi stort sett har mer enn 8 m/s motvind. Eller dønn vindstille. Når det gjelder å gli lydløst gjennom skjærgården, så var min henvisning ikke myntet på hva vi hører. Den var myntet på hva omgivelsene oppfatter. Og omgivelsene har både god hørsel og luktesans. Jeg er dog åpen for at en cabincruiser med apeloft kan seile gjennom skjærgården i medvind. For all del, det går sikkert utmerket. Det med motvind eller vindstille, det er seilbåtens forbannelse! Så jeg har lagt om filosofien for 2019, seil dit vinden blåser meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Ida Marie III skrev for 14 timer siden: Seilbåt har sine fordeler helt klart...men også minus sider.. Vi reiser av og til sammen med noen som har seilbåt. Det som slår meg mest som det største minuset er hvor avskåret de er fra og oppleve den flotte skjærgården på nært hold.. Skal vi ankre for natten er det dybden og innseiling som blir det store hinder. Blir ofte liggende på svai, på åpne trekkfulle bukter, mens vi kan gjemme oss mye mer lunt inn mellom holmer og skjær. Hvor dypt stikker du da, Ida? Interessante påstander som jeg ikke kjenner meg igjen i. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dennrick Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 (redigert) En meget interessant tråd for en motorbåtkaptein @Vedvards Fint at du også skrev om din erfaring @TICORA Du hadde vel Bavaria motorbåt engang mener jeg å huske? Vi har vært der litt vi også at vi liker oss på A eller B, og har typisk lagt gasshåndtakene i vater så fort motorene har blitt varme. Ifjor ble det en del saktekjøring etter et motorhavari, og iår har det blitt en del saktekjøring, rett og slett pga godværet. Vi har til og med tatt oss en båttur i slow motion, bare for å være på sjøen og ikke i en havn eller på en tilfeldig øy. Dernest, på ferieturen iår hadde vi med både RIB og vannscooter (en av de på slep), og da vi i tillegg ferierte sammen med seilbåter, så var det naturlig å ligge i 6-8 knop. Litt ny opplevelse, men fint. På Koster så vi en stor seilbåt med den tyngste vannscooteren til SeaDoo på dekk, og noen dager senere lå vi fortsatt på Koster longside med en hyggelig seilbåtkaptein som også hadde scooteren på fordekket. Hans klare mening var at overgang til seilbåt ikke betydde farvel til scooter. Så bare fortsett med innlegg her om erfaringer. Veldig nyttig og interessant lesning. Slik det ser ut nå, så kan det være mulig at vi skal reise for å se på en seilbåt allerede nå til helgen. Redigert 9.August.2018 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ida Marie III Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Jeg stikker 95 cm.. Seilbåten vi reiser med stikker 1.80 .. Høyden er som sagt et langt større problem. Store planlegginger når de skal avgårde. Linje spenn og lave broer presser dem som tidligere sagt ut i kjedelige fjorder, der vi kan tråkle oss igjennom en labyrint av øyer i øyriket her vest.. PS. Jeg vet om et sted du kan teste den landsettingen på bilde.. om du tør Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Men dine seilbåtvenner kommer ihvertfall fram. Mine motorbåtvenner ville derimot ikke bli med til Orknøyene i sommer.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 9.August.2018 Link til dette innlegget Svart 9.August.2018 Du er velkommen til Sætre for en liten seiltur ved anledning @dennrick Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NilsPils Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 7 hours ago, Lanber said: Det med motvind eller vindstille, det er seilbåtens forbannelse! Så jeg har lagt om filosofien for 2019, seil dit vinden blåser meg. Men du skal vel også hjem igjen til slutt . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TICORA Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 dennrick skrev for 8 timer siden: En meget interessant tråd for en motorbåtkaptein @Vedvards Fint at du også skrev om din erfaring @TICORA Du hadde vel Bavaria motorbåt engang mener jeg å huske? Vi har vært der litt vi også at vi liker oss på A eller B, og har typisk lagt gasshåndtakene i vater så fort motorene har blitt varme. Ifjor ble det en del saktekjøring etter et motorhavari, og iår har det blitt en del saktekjøring, rett og slett pga godværet. Vi har til og med tatt oss en båttur i slow motion, bare for å være på sjøen og ikke i en havn eller på en tilfeldig øy. Dernest, på ferieturen iår hadde vi med både RIB og vannscooter (en av de på slep), og da vi i tillegg ferierte sammen med seilbåter, så var det naturlig å ligge i 6-8 knop. Litt ny opplevelse, men fint. På Koster så vi en stor seilbåt med den tyngste vannscooteren til SeaDoo på dekk, og noen dager senere lå vi fortsatt på Koster longside med en hyggelig seilbåtkaptein som også hadde scooteren på fordekket. Hans klare mening var at overgang til seilbåt ikke betydde farvel til scooter. Så bare fortsett med innlegg her om erfaringer. Veldig nyttig og interessant lesning. Slik det ser ut nå, så kan det være mulig at vi skal reise for å se på en seilbåt allerede nå til helgen. Ja, vi hadde en Bavaria 35Sport. Ikke vår beste opplevelse men det er en annen historie. Høres ut som om du møtte en venn av meg på Koster. Var det en 47 fots Hanse som heter Hansemann? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Sun Flyer skrev for 8 timer siden: Men dine seilbåtvenner kommer ihvertfall fram. Mine motorbåtvenner ville derimot ikke bli med til Orknøyene i sommer.. Ja, de kommer frem...? Ønskene og behovene er forskjellig.... Hadde forresten fruen hans med på flyen her i sommer, da vi tråklet oss igjennom mellom holmer og skjær, mens han seilte midtfjords alene... dette hadde hun aldri opplevd før ... Spørs om det gav mersmak... det vil tiden vise...??? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Går nå an å tråkle litt med seilbåt også hvis man vil... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 TICORA skrev for 18 timer siden: Ja, gjorde det. Traff sannsynligvis ikke perfekt da jeg touch nedi her og. Tok jolla bort fra Rørø senere og så at kunne komme komme inn....men måtte vite akkurat hvor jeg skulle gå. På min plotter så sto grunnene langt fra der jeg gikk på.... TICORA, har du SXK-skisser ? mine ligger i båten, men mener att de markerer 2m-kurven på flybildene. nå stikker du ju litt dypere, 2,24...... vet du sånn ca hvor du var på, og dette ikke er markert i skissen.... så tror jeg HAK er interessert o legge inn dette på skissen. ordforande.hak@sxk-v.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Ida Marie III skrev for 10 timer siden: Jeg stikker 95 cm.. Seilbåten vi reiser med stikker 1.80 .. Høyden er som sagt et langt større problem. Store planlegginger når de skal avgårde. Linje spenn og lave broer presser dem som tidligere sagt ut i kjedelige fjorder, der vi kan tråkle oss igjennom en labyrint av øyer i øyriket her vest.. Stor forskjell på øst og vest landet med broer. Mellom Oslo og Stavanger kommer jeg på Havna på Tjøme, Blindleia ved Lillesand, innseilingen til Mandal østfra, Sprangereidkanalen ved lindesnes (her strever også motorbåter over en viss størrelse). Det er i tillegg noen indre leier på sørlandet, og noen bukter. Men de føler jeg ikke er begrensende, da det er fint utenfor også. På Hvaler er det også en omvei når en kommer norfra og skal gjennom. Høyden på masta er dermed ett marginalt problem for østlandet. På vestlandet derimot er det mye broer og luftspenn. Der har jeg brukt en del tid på sjekking, og mange fjorder / sund vi ikke kommer gjennom. Der er det også mange som velger seilbåter med kort mast (lurer på om 17 meter er en standard). Her forstår jeg argumentet. Jeg er av den oppfatning at på østlandet er seilbåt klart best, men på vestlandet er jeg usikker på hva som er best av seil og motorbåt. Mest på grunn av klima (på østlandet sitter vi alltid ute i cocpiten når vi er på tur, på vestlandet blir det for kaldt, og kjelleren er ikke så hyggelig). Også litt at fjordene er kjedelige i 7 knop. De er egenlig kjedelige i 50 knop også, men da er lidelsen kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Men det skal Vestlandet ha, det mangler som regel ikke på vinden her Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Kenneth82 skrev 1 time siden: Men det skal Vestlandet ha, det mangler som regel ikke på vinden her Ja, når du først nevner det... faktisk ofte jeg hører seilere utale at det er for mye vind... ???? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 pacuare skrev for 5 timer siden: Stor forskjell på øst og vest landet med broer. Mellom Oslo og Stavanger kommer jeg på Havna på Tjøme, Blindleia ved Lillesand, innseilingen til Mandal østfra, Sprangereidkanalen ved lindesnes (her strever også motorbåter over en viss størrelse). Det er i tillegg noen indre leier på sørlandet, og noen bukter. Men de føler jeg ikke er begrensende, da det er fint utenfor også. På Hvaler er det også en omvei når en kommer norfra og skal gjennom. Høyden på masta er dermed ett marginalt problem for østlandet. På vestlandet derimot er det mye broer og luftspenn. Der har jeg brukt en del tid på sjekking, og mange fjorder / sund vi ikke kommer gjennom. Der er det også mange som velger seilbåter med kort mast (lurer på om 17 meter er en standard). Her forstår jeg argumentet. Jeg er av den oppfatning at på østlandet er seilbåt klart best, men på vestlandet er jeg usikker på hva som er best av seil og motorbåt. Mest på grunn av klima (på østlandet sitter vi alltid ute i cocpiten når vi er på tur, på vestlandet blir det for kaldt, og kjelleren er ikke så hyggelig). Også litt at fjordene er kjedelige i 7 knop. De er egenlig kjedelige i 50 knop også, men da er lidelsen kortere. Nja, De fleste "problemstedene" du nevner; f.eks blindleia, mandal østfra og mesteparten av stedene vestpå som Ida fantaserer om er helt uproblematisk hvis man velger riktig type seilbåt. Kjøper man en katamaran får man masta under 18m selv om båten har volum som en 45 fots motorbåt. Samt at man har mulig innvendig styreposisjon til transportetapper i vindstille og regn. Eller ved seilas i kulde. Det siste året har vi vært på tur i høst, juleferie, vinterferie og påskeferie. Båten funker perfekt. Hvis man ikke liker katamaran skjer noe tilsvarende om man velger en ketch med dekksalong. Etappene mellom holmer og skjær f.eks i Bømlo/Fitjarområdet der Ida M trives er mye koseligere uten motorstøy, samt mindre kjedelige ved aktiv seiling der alle får delta. Så dette er en nobrainer. Og deilig at en tur som innebærer 14 dager øyhopping + tur/retur over nordsjøen koster en slik sum i diesel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
aebi Svart 10.August.2018 Link til dette innlegget Svart 10.August.2018 Vi har i sommer hatt en drømmetur fra Ålesund til Lofoten t/r. Gått ca 1200 nautiske mil og brukt ca 1500 liter diesel. Brukte 4 uker på turen med en NB Ardea 34. Har brukt seilbåtfart det meste av tiden. Trenger ikke seilbåt for at det skal gå sakte i opplevelsesfart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.