Jump to content

Nå har vi konvertert fra Princess 460 til seilbåt, Hanse 430e

Vedvards

Recommended Posts

pacuare skrev for 10 timer siden:

På vestlandet derimot er det mye broer og luftspenn. Der har jeg brukt en del tid på sjekking, og mange fjorder / sund vi ikke kommer gjennom. Der er det også mange som velger seilbåter med kort mast (lurer på om 17 meter er en standard).

Det er mange luftspenn og broer i mitt nærområde som har 20 meter sikker seilingshøyde, så jeg kommer i alle fall til veldig mange steder rundt Bømlo/Fitjar.

I tillegg er det en del luftspenn som er fjernet de siste årene...

Men det er stort sett høyde som kan være begrensning. Er sjelden jeg opplever at dybde er noe problem (Båten er 2,05 dyp).

På tur er det flott med seilbåt, men når vi hadde motorbåt ble den brukt mer til ren transport høst/vinter.

Det blir ikke seilbåten brukt til! 

Redigert av alidal (see edit history)

Takk for tilbudet @Framtia :smiley:

@TICORA Ja, det stemmer. Det var en flott båt som het "Hansemann" ja:thumbsup:

Sonderingen begynner for alvor imorgen med en avtale imorgen for visning av en båt som ligger i Sverige. Det blir langtur med bil, og sønnene mine syntes det var passende for anledningen at jeg fikk låne en Tesla... Eldstemann er ute på tur nå og har plugget den inn i en supercharger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

aebi skrev 1 time siden:

Vi har i sommer hatt en drømmetur fra Ålesund til Lofoten t/r. Gått ca 1200 nautiske mil og brukt ca 1500 liter diesel. Brukte 4 uker på turen med en NB Ardea 34. Har brukt seilbåtfart det meste av tiden. Trenger ikke seilbåt for at det skal gå sakte i opplevelsesfart.

Det er vel en av mytene blant motorbåtfolk at hvis de kjører i 6-7 knop så er det akkurat like idyllisk som å seile. :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Det er vel en av mytene blant motorbåtfolk at hvis de kjører i 6-7 knop så er det akkurat like idyllisk som å seile. :)

Er det seilere overbeviser seg selv om hver kveld før de sovner? Mens de vet at man KAN komme fram fortere...

Jeg er ikke helt der at jeg slipper fortøyninger i hjemmehavn for å dra til, ja... der jeg ender opp...

Beklager at jeg kanskje drar trådstarters tråd avsted, men det er en del seilere som tror de er Guds gave til havet og mener alle som foretrekker motor er Judas...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Guest Avmønstret#

Vokste opp i snekker i 6-7 knop, og har hatt snekke selv, og har vært passasjer i ting som går fort. Snekke liket jeg veldig godt. Fint tempo, lav puls og god tid men noen begrensninger ifht sjødyktighet, dvs mest mtp komfort i bølger osv. Fart har aldri vært viktig for meg på sjøen, annet enn når jeg seiler selvsagt, liker at det går unna for seil, men ikke nødvendigvis mot ett konkret mål. 

Seiling er noe helt annet, og det er ikke så lett å forstå uten å ha prøvd. «Alle» har vært med i motorbåt og har vel forsåvidt fått med seg prinsippet. Men det er faktisk to helt forskjellige ting, helt forskjellige. Og en seilbåt for motor blir en motorbåt. Og mange seilere kjenner seg nok i gjenn i at det å gå for motor, særlig over litt lange strekk, er noe av det kjedeligste og verste som er. Ikke fordi en går for motor nødvendigvis men fordi en ikke får brukt båten til å seile. Om jeg hadde gått snekka samme strekket så kunne det vert en fin tur som bare det. For motor i en seilbåt er bare kjedelig, syns jeg da. 

Og det må jo være en ærlig sak... folk med ulike båter har ulike erfaringer, preferanser og også en bevisstehet ifht hva de foretrekker, eller ville vel alle kjøpt og brukt samme type båt....

—-

Din tolkning,, bibelsitater og religiøse henvisninger.... sterke nedlatende yttringer om andre båtfolk, dvs konkret seilere. Ser ikke at det hører hjemme noe sted. Resepektløst og pinlig. Og akkurat denne tråden viser vel med all tydelighet at folk ikke er i båser, noen går fra motorbåt til seilbåt og noen går andre veien. Det du skriver splitter og prøver å skape grupper og båser som ikke finnes. 

Sun Flyer skrev for 13 timer siden:

Det kan man ikke si så bastant. Jeg går stort sett i 7- 8 knop, og koser meg med det. Hvorvidt folk synes det ene er mer idyllisk enn det andre er da hver enkeltes vurdering, og ikke noe som kan kalles en myte.?

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Det oppleves ganske behagelig. Motorene høres nesten ikke. Å i medvind prøver jeg å tilpasse farten til vinden. Da blir det helt stille på flybridge. Meget behagelig kontra å gå i motvind. Såpass at jeg nesten velger rute slik som seilere gjør. Prøver å få meg medvind. 

Forøvrig kjenner jeg som @Vedvards en lyst til å prøve meg på seilbåt. Må bare bli voksen og litt mer erfaren før jeg prøver meg på det livet.

Endelig ble det Bobåt

hanto1 skrev 14 minutter siden:

Hvis man ikke skal noe sted og man har ubegrenset tid til rådighet er seil uovertruffent.

Skal man derimot et sted og man ikke har ubegrenset tid så må man ofte gå for motor og da er motorbåt uendelig mye bedre.

Nå ræler du fælt. Det er jo bare å se på bittelitens sommertur i år i forhold til tidligere år. Hver sommer blir jeg overrasket over de korte turene motorbåtfolket velger. 

Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Hører ikke en lyd fra Yanmarene på flyen, når vi går sakte i 7 til 8 knop...

Rart, for jeg hører dem en kilometer unna når jeg seiler.... ;)

Sun Flyer skrev 2 minutter siden:

Det er jo bare å se på bittelitens sommertur i år i forhold til tidligere år. Hver sommer blir jeg overrasket over de korte turene motorbåtfolket velger. 

Du glemmer en ting her, for noen er det skjærgården som teller, bading på stranden, grille, fiske, sette teiner og garn etc. etc. Noen gir fullstendig beng i langtur og finner det lite interessant og rett og slett kjedelig. Folk er forskjellige.

Sun Flyer skrev 12 minutter siden:

Nå ræler du fælt. Det er jo bare å se på bittelitens sommertur i år i forhold til tidligere år. Hver sommer blir jeg overrasket over de korte turene motorbåtfolket velger. 

Rart, for jeg hører dem en kilometer unna når jeg seiler.... ;)

Er nok blafringen i seilet,  og alt som raser i dørken inne når baljen krenger du hører...??

Mix skrev 1 time siden:

Du glemmer en ting her, for noen er det skjærgården som teller, bading på stranden, grille, fiske, sette teiner og garn etc. etc. Noen gir fullstendig beng i langtur og finner det lite interessant og rett og slett kjedelig. Folk er forskjellige.

Jatakk, begge deler. ;)

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Er nok blafringen i seilet,  og alt som raser i dørken inne når baljen krenger du hører...??

"Baljen" min krenger mindre enn din.

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Og pløye "blåmyra" i dagevis bare for å slurpe innpå kjipt billig engelsk kjemi øl... står jeg lett over...

Og skal en først over, så er det motorbåt som gjelder... få det overstått...

I forhold til å ligge med dritings, harry motorbåtfolk i bakkasund vil jeg si at et dykk i historien på orkenøyene og i nord-skottland er ganske befriende.

Du måtte ha ventet på været i to dager på før du kunne gått i år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...