Jump to content

Nå har vi konvertert fra Princess 460 til seilbåt, Hanse 430e

Vedvards

Recommended Posts

Sun Flyer skrev 1 time siden:

Jatakk, begge deler. ;)

.

Sånn omtrent. Dette var årets sommertur for oss ?3F720873-1F83-4464-90E7-878D47736A39.png.a091443752434a44fc440cb835fd2bec.png 

jeg undrs over fordommene over andres båtliv som kommer til uttrykk her. Det er trist å lese

jeg tenker at hva slags båt handler om interesse og livsfase. Når Rassy sr (han som eide Halberg Rassy før sønnen overtok) har seilt jorda rundt og mer enn de fleste. Nå har han motorbåt. Det gjør jo ikke han til mindre båtmann det ?. Noen er komfortable med å rusle rundt i skjærgård. Andre drar ut og koser seg på havet med mye vær. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 44 minutter siden:

.

Sånn omtrent. Dette var årets sommertur for oss  

jeg undrs over fordommene over andres båtliv som kommer til uttrykk her. Det er trist å lese

jeg tenker at hva slags båt handler om interesse og livsfase. Når Rassy sr (han som eide Halberg Rassy før sønnen overtok) har seilt jorda rundt og mer enn de fleste. Nå har han motorbåt. Det gjør jo ikke han til mindre båtmann det ?. Noen er komfortable med å rusle rundt i skjærgård. Andre drar ut og koser seg på havet med mye vær. 

Helt enig, alt har sin sjarm. Elsker å være på sjøen, både med motor og seil. Denne tråden er dessverre blitt like dum som alle andre tråder om samme emne.

Idag har mine to sønner og jeg kjørt 40 mil, sett på seilbåt og harryhandlet. Teslaen jeg hadde lånt ble fulladet ila tiden det tok å få en burger ut av Burger King litt syd for Strømstad:confused:

Vi har hatt motorbåt siden 2006 da vi begynte med en Skipsplast 605 med en 115 HK Suzuki. Vi har oppgradert og nedgradert litt underveis, men den vi har nå har vi hatt siden 2013.

Ser at smilet er litt på lur hos begge gutta etter dagen idag, samtidig som jeg kjenner at jeg får helt vondt i magen av å selge båten vi har nå som vi har blitt veldig glade i og der det bor mange minner.

Hvordan vi skal klare å ta en slik beslutning vet ingen av oss.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Mulig det forsøkes på fleip av noen her, men det kommer litt dårlig fram. Som Bitteliten skriver kommer det i denne tråden fram en del fordommer, og det overrasker meg litt.

Jeg får en litt "båtfolk på facebookfølelse", noe jeg trodde vi var mer skånet for her. ?

Man kan ikke kategorisk si at det ene er bedre enn det andre, og at det ene eller andre er harry. Når det f.eks. gjelder lengden på turene, føler jeg for min del at de fleste vanlige seilbåtfolk ikke tar lengre turer, eller strekk enn det vi praktiserer i sommerferien, da vi kun traff to norske seilbåter i f.eks Polen, og den ene lå der fast.

Nei folkens, det er hva hver enkelt liker for seg og sitt båtliv som er det riktige, og vær snille å ikke dra ned standarden på forumet til å bli et dem og ossforum??

Fortsatt god båtsommer med og uten seil

Godt sagt.

Mitt inntrykk er at mange av de som kommenterer om det å seile og hvor likt det kan bli med motorbåt er motorbåtfolk som kanskje ikke har hatt seilbåt? Jeg tøffer også mye rundt i 6-7 knop, og vi har normalt 8-9 knop som marsjfart.

Men det kan ikke sammenlignes med å seile - det er et helt annet "state-of-mind". Og det er nettopp denne forskjellen som gjør at jeg gjerne går tilbake til seilbåt igjen. Det ER en annen opplevelse når man drives frem av vinden og motoren er skrudd av. Det anbefales å prøve det.

Men det er så klart en del "ulemper" (hvis man først ønsker å se det på den måten) også - og de er jo grundig påpekt i denne tråden.

Dennrik: gamle gode minner forsvinner ikke om båten man har vært glad i selges. Ny båt gir nye muligheter og nye minner. Jeg har vært glad i alle mine båter, men når en ny ligger i båsen går savnet fort over, i hvertfall så lenge man kan bytte seg "opp". Men kanskje er det en ide å leie seilbåt en uke først, slik at dere får kjent litt på følelsen? 

Ellers er jeg enig i kommentarene over om at folk må få velge den båttypen de føler for. Min glød for båtlivet var like stor da jeg hadde motorbåter som nå, men skulle allikevel ønsket at jeg tidligere hadde skjønt at seil ga meg mere. Om et tiår eller to ser jeg for meg at jeg atter eier motorbåt. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...