Jump to content

3-sylindret 85 hk Yamaha fra 1997 akselererer sakte og får ikke fullt turtall


morgull

Recommended Posts

Hei! Har en 3-sylindret 85 hk Yamaha fra 1997 på en gammel 15 fots Glastron GT-150.

Motoren går veldig pent og rolig, men den akselererer litt sakte og så får den ikke maks turtall (har ikke turteller installert, men hører at den ikke går på maks).

 

Der står en 21» propell på motoren. 

Det er mulig dette er en for stor propell til båten og dette er årsaken, men er usikker..

 

Motoren starter fint og går rolig og pent gjennom hele turtallsregisteret opp til maks, men akselerasjonen er litt treg syntes jeg

 

Toppfart er 32 GPS knop. Motoren har da en ganske rolig og uanstrengt gange og det høres ut som den har mye mere å «gå på».

 

Den siste 1/4 - 1/3 delen av gasspådraget på kontrollboksen så skjer det ingen ting med fart (og det høres ut som turtallet er det samme) når man beveger gass spaken i dette området.

 

Båten er renovert for noen år siden med ny innvendig bunn, så det er ikke noe vann i skum som gjør båten tyngre.

 

Er det noe som har tips hva som er galt? Er det for stor propell, eller er det andre ting som kan være problemet her?

 

 

 

DAC10E14-1F76-44F2-906F-2D587ACDE2F3.jpeg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

med 32 knop og 21" propell og 2:1 giring så er nok turtallet ditt temmelig lavt  - har du turteller? 

 

ville gått ned til 19" , kanskje også prøvd 17" stigning. 

 

ser ut som stålprop - vet du hva slags type?   endel av disse er tunge og dra rundt pga mye grep , samt at noen av de funker bedre med høyere motormontering

 

har 80 yamaha på wesling , sliter også litt med farta men maxer nå på 34-35 med hustler 17 alu . 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for svar Ivar!

Ja, det stemmer at det er en stålpropell. 

Har ikke tilgang til båten her jeg er nå, men så vidt jeg husker er det en «Solas» propell.

Er ikke sikker på diameter på propellen, men stigningen er som sagt 21».

 

Da er det vel mest sannsynlig propellen som er problemet. Har liggende en Yamaha 17 alupropell. Skal teste med den når jeg får mulighet.

 

Yamaha instrumentet virker ikke så jeg får ikke målt turtall. 

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

 

om du leker deg litt med denne kalkulatoren så sier den at turtall blir i rett i overkant av 4000 med 32 knop, 21" og 10% slipp  - da blir det tregt  (nb husk å regn om fra knop til miles) 

Yamaha anbefaler 4500-5500 som maks turtall  - jeg foretrekker å holde meg i øvre halvdel av dette området 

 

Vil tro at med 17 tommeren så får du mer rett turtall,  bedre aks samt også mer fart

Du får melde fra hvordan det går når du får prøvd :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg bruker av og til en yamarin 5400 (18 fot) med yamaha 75 hk, den har 17 original alupropell, går 32 knop ved 5200 rpm, dette er jo lik motor som din med 10 hk mindre. 

Båten din burde vel gå en del knop fortere?  Sjekk også at gasskabel trekker forgasserstag til full gass. Du kan også prøve å pumpe på bensinslangens primerpumpe for å se om motorsn får nok bensin. Kontroller også bensinfilter.

Link to post

Enig i at båten burde gå endel fortere Mort1. Den veier ca 450 kg med motor. Yamarin’en er nok en god del tyngre.

 

Har prøvd å pumpe på bensinblæra under fart uten at det hjalp.

 

Ikke sjekket gasskabel ifh til maks utslag på forgasserstaget.

 

Er nok mest sannsynlig for stor propell som er årsaken til problemet, men skal sjekke ut dette også.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
  • 3 måneder senere...

Kommer med en liten oppdatering på denne.

Fikk testet Glastron`en med en original Yamaha 17`` propell. 

Oppnådde 36 gps knop med den propellen.

 

Har ikke fått sjekket turtall, men motoren går veldig uanstrengt. Høres allikevel ikke ut som den oppnår maks turtall.

Akselrasjonen føles også tregere enn hva jeg mener den skal være.

 

Når jeg drar gasspaken til maks så henger ikke motoren 100% med (det tar litt tid før det skjer noe) og den akselererer gradvis opp til maks fart.

 

Har hatt noen Yamaha 75/85/90 hk`er opp igjennom årene og jeg føler at denne ikke går 100% som den skal. De jeg har hatt før har hatt kvikkere respons I motoren når man gasser på.

 

Blir selvfølgelig litt synsing dette..

 

Skal få koblet opp en turteller ila vinteren. Da blir det mere reelle tall å forholde seg til.

 

Har sjekket maks utslaget på gass wire /spjeld og det når den.

 

Båten er lettdrevet og veier i underkant av 300 kg uten motor. Toppfarten på 36 knop er kanskje det man kan forvente med denne båt / motor kombinasjonen, eller burde det være mere å hente?

 

Er det andre forslag til hva som eventuelt kan være en feilkilde på motor?

 

 

 

 

298E50D1-7174-4571-9499-BFE51F1F53CF.jpeg

Redigert av morgull (see edit history)

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

når jeg tenker etter, kan minne om da 60 hesteren min mista litt kompresjon på en sylinder (pga vann på oljetanken)   - da ble den straks tregere i aksen men gikk noenlunde greit på fullt.   Så ville fått sjekket kompresjon. 

tipper den båten der burde gjort 36 med en frisk 60 hester på hekken 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått sjekket kompresjonen Ivar.

Har en Biltema kompresjonsmåler som ble brukt.

Båt står inne i lokale, så det var ikke mulig å få startet den / få driftsvarm motoren først.

Skrudde ut alle pluggene og tørnet motoren rundt med starteren i 5 sekunder med kompresjonsmåleren på hver sylinder. 

Målte først den nedre: 7,2 bar, så den midtre: 7,3 bar og så den øvre med 7,5 bar.

 

Er dette «innafor»?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...