Smiley Startet 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2018 Gjelder som nevnt i tittelen en Evinrude 135 DI -06 (eller -05). Jeg har i et par år lagt merke til at jeg får små oljeringer etter at jeg har lagt til brygga. I dag hadde jeg av luffilterboksen, og så større mengder olje rundt hele injectorsystemet. Når jeg teststartet motoren så jeg hvor oljen kommer fra: 2 av 6 av de små, gjennomsiktige slangene som sender 2-taktsoljen til injectorene hadde lekkasje, og sprutet små mengder olje. Lekkasjene var helt i enden ved distributoren/oljemanifolden. I endene mot blokka så ser det ut til at slangene bare er tredd inn på nipler. I enden ved manifolden derimot er de festet inn i denne sammen med en mansjett (support tube). Noen som vet hvordan denne enden løsnes festes? Kan det bare være å dra den ut / trykke den på plass? Jeg har funnet delene på diverse nettsider, og disse slangene leveres visst som "metervare". Er det noen som har tips om noen som kan ha disse delene (slange + muligens mansjetten) på lager, og kan skaffe raskt? Delene er nr. 6 og nr. 9 på skissa under. Har funnet hos Ravns Garage, men der ser det ut til at jeg må forvente en ukes tid før de får delene inn...... Så et muligens dumt spørsmål til slutt: løper jeg risiko for motorhavari om jeg fortsetter å bruke motoren med lekkasjene? Det har som nevnt lekket i et par år, men nå som jeg vet om det......... :-( Delene skal selvfølgelig erstattes så kjapt som over hodet mulig, men det er jo ferie og jeg vil være på vannet mens jeg venter.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 LØST!! Fikk kontakt med herremannen som jeg kjøpte motoren av i 2014, og som da hadde totaloverhalt den. Hen forklarte meg hvordan slangene kunne løsnes, og anbefalte Ravn`s som beste og raskeste til å skaffe delene. Han ba meg også om å sjekke om lekkasjen kunne skyldes at slangene kunne ha glidd litt ut av oljefordeleren. Med friskt mot dro jeg ned til båten for å sjekke, men det var fortsatt ikke tvil om at to av slangene hadde sprekk. Men.... med ny kunnskap om hvordan å demontere, så tok jeg ut slangetappene, kuttet av 2 cm (viste seg å være plenty med slakk), og satte alt på plass igjen. Potte tett!! ....og resten av freien er reddet!! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.