Jump to content

Yamarin BR 5810 trenger ny motor. Kjøpe nytt eller brukt?


Gjertsen84

Recommended Posts

Hei,

 

Da det har seg at min Yamaha 4 takt 100HK tok fyr her i forrige uke så sitter jeg nå med en båt uten motor. Denne blir kondemnert. i den forbindelse tenkte jeg skulle høre litt her med ekspertisen om hva som er smart å gjøre videre. Båten motoren står på er en 1999/2000 Yamarin BR5810. Båten er i god stand med oppgraderte seter, hydraulisk styring og ellers i veldig god stand (puter osv). 

 

Slik jeg ser det har jeg tre valg: 

 

1. Kjøpe ny motor fra forhandler og beholde båten. Har kikket på en F115 fra Yamaha

2. Finne noe brukt og sette på for så å selge hele riggen. 

3. Selge båten uten motor. 

 

Får motoren tok kvelden så tipper jeg at båten inkl motor var verdt noe i rangen rundt 90-110k. 

 

Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon i fjor da den gamle 2-takteren ikke ville mer (uten omfattende rep/utskifting av deler). Vurderte mye av det samme som deg. Jeg likte selve båten, så jeg tok kostnaden med ny motor. Har hatt mye glede av den i etterkant. Jeg tenker mye avhenger av om du fortsatt har lyst til å beholde og bruke båten.

 

Skal du selge, tror jeg det er lite å vinne på å kjøpe brukt motor, montere den og så forsøke selge uten større tap. Båt uten motor gir evt. kjøper frihet til å velge størrelse og merke etter egen smak. Men det er vel ikke noe facitsvar på slike valg.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er jo akkurat det. Jeg er veldig fornøyd med båten i utgangspunktet. Alternativet er kanskje å høre med en forhandler om de vil ha båten uten motor i innbytte og ta ut en ny Yamarin 61CC. Men det blir mye kroner ut uten å få det helt store i retur. 

Link to post
Share on other sites

Hadde same dilemmaet i vår då min Yamaha F100 tok kvelden. Både båt, Yamarin 5150, og motor var 99 modell. Eg vurderte det slik at prisen for brukte påhengsmotorar er for høg i forhold til nypris. Femten år gamle påhengsar i den storleiken ligg vel ofte rundt 50 000? Altså omlag halv pris av ny for ein motor som kan vare i mange år, men som òg kan havarere etter kort tid. Det er sjølvsagt markedet som avgjer prisen, men eg synest prisane for brukt påhengs er unaturleg høge. Eg valde å kjøpe ny motor. Dette gjorde eg sidan eg ser for meg å behalde denne båten lenge. Hadde eg sett for meg salg dei neste åra, løner det seg vel kanskje ikkje med ei såpass stor investering på ein gamal båt? Reknar med det beste då hadde vore å selje båt utan motor? 

Redigert av Herwa123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ein og anna fornuftig prisa og relativt ny finns nok i markedet, men jamt over synes eg prisane for brukt er stive. I skrivande stund er den billegaste F150 ute til 70k, då ein 2007 modell, medan den billegaste heilt nye kostar 140k. Det er klart differansen på 70 000 er ein heil del, men då får ein altså kliss ny motor med garanti, i staden for ein 11 år gamal motor utan garanti. Om om ein reknar med 10% verditap per år (berre for å ta eit tal), burde ein F150 vore verdt ca 40 000, - etter ti år. Men markedet er ikkje heilt samd, diverre. 

 

Skilnaden då eg handla ny F100 var relativt sett lik, men mindre i kroner sjølvsagt. For meg var det betre å bruke 100k på kliss ny motor som eg kan stole på i årevis, enn å bruke 50k på ein motor som eg ikkje ville vore like trygg på. 

 

Om ein motor blir stolen, vankar det vel oftast økonomisk støtte frå eit forsikringsselskap? Det gjer kanskje at ein ikkje treng grave smerteleg djupt i lommeboka for å erstatte ein brukt motor med ein annan brukt motor? Hoppet opp til heilt ny motor kjennest kanskje enno større ut då? I TS sitt og mitt tilfelle må ein uansett grave ganske djupt i lommeboka sidan gamal motor er øydelagd og verdilaus, og då er kanskje ikkje skilnaden like stor? I alle fall ikkje psykisk? 

 

Ved nærare ettersyn, ser eg jo at TS sin motor tok fyr. Kanskje det likevel vankar støtte frå eit eventuelt forsikringsselskap? Mykje av det som gjorde det enklare for meg å ta valet om å kjøpe heilt ny motor, var frykta for å kaste vekk 50 000 på ein motor som vart øydelagd året etter. Om ein får utbetalt erstatning, slepp ein jo til ein viss grad denne frykta. 

Redigert av Kark II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer en liten utbetaling fra forsikringen ja, så jeg må ikke ut med alt selv, men må fortsatt grave litt i lommene. Men å kjøpe en 10 år gammel motor jeg ikke kjenner historikken til frister jo fint lite i utgangspunktet. Koster meg ca 50k xtra å velge ny kontra brukt. Da blir det 5 år med garantert problemfritt båthold. Kanskje kvitte seg med hele greia etter 4 år slik at en ny kjøper også får garanti i en liten periode. Lurer på om det er det mest økonomiske... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Da har jeg fått testet litt og det ble en mye bedre båt å kjøre. Mye har nok med at den motoren som tok fyr også var montert for lavt. 

 

Ser at jeg ligger med toppfart på ca 38 knop nå med 6000prm på motoren. 

 

Så nå vurderer jeg om jeg skal bytte stålpropell. Har orginal yamaha stål nå. 13"-19.

 

Har snakket med winrace og de regnet seg frem til følgende: 

image.png.d0804ef306ea51c40563093b49d1c891.png

Jeg er usikker på hvor mye jeg har å hente på å bytte ut standard stål fra yamaha med den propellen der. 

 

Noen som har noe innspill? 

Link to post
Share on other sites

De sorte stålpropellene til Yamaha er ikke dårlige, og du ligger perfekt med turtallet. Farten er vel også det man kan forvente med en 115hk på en 19"-foter. Jeg tror ikke det er så veldig mye å hente, og det spørs om det er verdt å bruke penger på propellbytte. For all del: Det er jo litt gøy å prøve noe nytt innimellom, men noen store forskjeller ville jeg ikke forventet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...