Jump to content

Sleipner SP-75 baugtruster, kan man demontere motor på sjøen?


Larss1

Recommended Posts

Det går helt fint. Motoren er isolert fra drevet. Det er brytepinne både på motor og aksling i drevet. Om du har tilgang på trykkluft bør du bruke lavt trykk og fjerne gammelt børstestøv. Puss gjerne kabelskoene og sett dem inn med batteripolfett. Sjekk at alle 4 børstene er noenlunde likt brukt.  Vurder om du skal bestille et sett med børster du kan ha lett tilgjengelig dersom det er er ulik slitasje på børstene. Har du tangampermeter kan du måle om motoren får tilstrekkelig med strøm. Det er viktig for å unngå at motoren svir. I manualen står det minste spenning som bør være ved bruk.

Link to post
Share on other sites

Takk da får jeg demontere å rengjøre å smøre. Skal samtidig sjekke status på børstene og børstefjærer, takk for tips Kaptein Nemo. 

Jeg har 30% mer kvadrat enn anbefalt i manualen (4 x 70mm2 ca. 7,0m) så det er lite spenningstap. Faktisk ble det så god futt i den etter batteriskifte at den slår seg av pga varme etter ca 10 sek kontinuerlig kjøring :giggle: Skal montere en vifte via rele slik at den får bedre lufting under gange :thumbsup:

 

Når vi nå er inne på tema, er det plugg and play å bytte til ny større motor eller er det andre gir? Tenker da på SP100:

 

Screenshot_2018-07-25-23-40-15.png.c0a2092d94a4c988aa1c191d375b22a3.png

Link to post
Share on other sites

Larss1 skrev 1 time siden:

Når vi nå er inne på tema, er det plugg and play å bytte til ny større motor eller er det andre gir?

Det er samme gearhus på SP75/SE80 og SP95/SE100 så du kan bytte motoren. Om det svarer seg prismessig vet jeg ikke. Kanskje det er like billig/dyrt å kjøpe en komplett thruster ?

Når du sjekker børster sjekk også skinnene som børstene glir på, det er ofte dem som er problemet, puss dem slik at børstene glir lett.

 

Komodo skrev 54 minutter siden:

Det er vel ikke brytepinne på SP75?

Korrekt, det er et fleksibelt gummi element som sikring. Brytepinne er det på propellere.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk ut motoren i går og det var en børste som satt fast. Jeg pusset børstene med smergelpapir 300 og satte inn skinner og børster med polfett, nå fungerer baugtrusteren:smiley:

 

Kun motor koster 20 000 kr, komplett thruster koster 26 000 kr. Det er noe dyrerer med komplett thruster men så har man også reservedeler.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tilleggsopplysning til temaet her: Jeg byttet undervannshus/girhus på min "SP-75 Ti" nå i sommer. Betalte ca 6000 så vidt jeg husker. Hadde fått kast/ujevnhet i akslingen på styrbord side med påfølgende oljelekkasje. Sleipner ville ikke selge enkeltdeler til det gamle undervannshuset, f eks simmerringer, aksling osv, så jeg byttet hele. Sikkert beste løsning alt i alt.

 

Litt annen utforming på det nye enn det gamle. Nytt var helstøpt og så vidt jeg kunne se umulig å åpne opp med mindre man hadde kraftig pressverktøy for å få ut lagre osv. Det gamle kunne åpnes og plukkes fra hverandre.

 

Nytt passet imidlertid direkte på. Enkel jobb etter at man først har løftet opp motoren. 

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 2 timer siden:

Bare en liten tilleggsopplysning til temaet her: Jeg byttet undervannshus/girhus på min "SP-75 Ti" nå i sommer. Betalte ca 6000 så vidt jeg husker. Hadde fått kast/ujevnhet i akslingen på styrbord side med påfølgende oljelekkasje. Sleipner ville ikke selge enkeltdeler til det gamle undervannshuset, f eks simmerringer, aksling osv, så jeg byttet hele. Sikkert beste løsning alt i alt.

 

Litt annen utforming på det nye enn det gamle. Nytt var helstøpt og så vidt jeg kunne se umulig å åpne opp med mindre man hadde kraftig pressverktøy for å få ut lagre osv. Det gamle kunne åpnes og plukkes fra hverandre.

 

Nytt passet imidlertid direkte på. Enkel jobb etter at man først har løftet opp motoren. 

 

Det nye er kanskje vedlikeholdsfritt også, uten ekstern oljepåfylling? 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det nok. Det er jo eneste forskjellen på gearhuset på SP75 og SE80. At Sleipner ikke vil selge pakninger og lager til et gearhus av eldre modell synes jeg nesten var litt rart. Det kan jo være at de ser for seg at resultatet ikke blir bra etter "hjemmereparasjon". Sammenstillingen av et slikt gearhus er jo ikke noe hokus pokus, men det kan jo være at de har dårlig erfaring med hjemmemekkere som ikke har fått tilfredsstillende resultat etter å ha skiftet deler selv. Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvordan du har klart å få kast i akselen?

 

Synes også det var en voldsom pris på den motoren! Skjønner jo at jeg må ta godt vare på den reservemotoren jeg har liggende i kjelleren.

Link to post
Share on other sites

Til @Komodo. Jeg fikk sannsynligvis kast i akslingen etter å ha kommet borti litt for hardt med en børste ifm vask av undervannsskroget mens den lå på sjøen. Alternativt kan det ha vært noe groe som hindret rotasjon og som ga kast i stedet for brudd i brytepinne. Uansett, resultatet var ujevn gange og oljelekkasje. Heldigvis oppdaget jeg feilen umiddelbart og skulle uansett ha båten på land akkurat da for vedlikehold.

 

Til @Larss1. Ang girolje: Thrustere i serien SE-80/-100/-130 har ikke ekstern oljetank og det er derved ikke behov for påfylling/etterfylling av olje.  Det er følgelig heller ikke noen  tappeskrue for olje i bunnen av girhuset.

 

Jeg har imidlertid beholdt giroljetilførselen fra det opprinnelige oppsettet fordi den går inn i bunnen på selve sokkelen/braketten innvendig i båten. Det betyr at det ligger olje på toppen av akslingen men det vil vel egentlig ikke renne ned i selve girhuset. Det betyr at den trolig ikke gjør verken nytte eller skade så vidt jeg kan se.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 51 minutter siden:

Til @Komodo. Jeg fikk sannsynligvis kast i akslingen etter å ha kommet borti litt for hardt med en børste ifm vask av undervannsskroget mens den lå på sjøen. Alternativt kan det ha vært noe groe som hindret rotasjon og som ga kast i stedet for brudd i brytepinne. 

 

Til @Larss1

Hmm, pussig.  De akslene er av seigherdet martensitt, du bøyer ikke dem uten videre med en børste. Det er heller ikke brytepinne på disse. Pinnen i akselen er en medbringer for propellen. 

 

HansH skrev 51 minutter siden:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Var det en slik du treengte? 

 

DSC_5666.JPG.b14b097458c056a1c6b29fa61bbf84c9.JPG

Det kan jo likne på akslingen på SP-75. Kan nok være at akslingen fortsatt var/er intakt men at tetning eller lager var defekt. Uansett, all oljen i tanken lakk ut og propellen bråket når den gikk i sjøen. Jeg hadde 4 dager på land å fikse det på, inklusive bestillingstid fra Sleipner. Da var eneste brukbare løsning å bytte undervannshuset. Har delene liggende hjemme og skal prøve å se litt nærmere på dem etter ferien for å finne ut mer nøyaktig. Husker ikke i farten om det var styrbord eller babord aksling i girhuset som var defekt. Sannsynligvis var det da en form for tetning (simmerring?) som var slått åpen og som ga mislyd og oljelekkasje.

Link to post
Share on other sites

Det var også rådet fra Sleipner og Terje hos Jarlsø Marina hvor jeg bestilte varen. Det var vel egentlig akseltetningen vi prøvde å få bestilt når jeg tenker meg om. Mitt verksted snakket med folk hos Sleipner med delene for hånden osv. Men de solgte ingen løse deler til undervannshuset på SP-75 utenom propeller og zink.

 

Uansett, nytt undervannshus funker greit og jeg har nå en Sleipner SidePower modell SP/E-75-80 som er unik. Fordelen med det hele var at jeg fikk 5-blads Q-propeller med det nye undervannshuset. Ulempen var at jeg på forhånd hadde et kjøpt komplett nytt sett med Q-propell som jeg hadde tenkt å bytte til mens båten var på land.:clap::giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Larss1 skrev On 25.7.2018 at 23.42:

Faktisk ble det så god futt i den etter batteriskifte at den slår seg av pga varme etter ca 10 sek kontinuerlig kjøring :giggle: Skal montere en vifte via rele slik at den får bedre lufting under gange :thumbsup:

 

Det tviler jeg på at er årsaken.  Har hatt SP75 i 19 år, og aldri har den blitt for varm.  Mine batterier holdt på det meste 11,5V målt på thruster etter 1 minutts kjøring.  Men jeg synes at den med årene støver mer og mer ved bruk. Det var ikke så ille før. Har mer tro på at du trenger service på motoren med fokus på rens og gode kontakter.  Nye børster er latterlig dyrt, så det har jeg foreløpig utsatt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...