Skipper Tor Startet 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2018 Kom over en artikkel i lokalavisen om en ny type selvoppblåsbar livbøye. Ser ganske så smart ut, tenker å bestille en slik. Er det noen som har en slik eller som har prøvd den? Ser man kan bestille på web: http://nord-media.no/portal/oneup/ Sitér dette innlegget Link to post
Dekksgutn Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hei, har ikke sett no om dette før, er det nytt? Kordan avis var det du så det i? Har du link? Kommentar fra moderator: Har rettet slik at linken er klikkbar. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hvorfor pådra seg enda mer utstyr som må testes og vedlikeholdes (og som kanskje likevel ikke virker når det trengs). Jeg har allerde en lang sjekkliste og prøver så godt jeg kan å bli kvitt sånne ting. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Om noen lurer så er slike "mini-vester" ikke godkjente ift plikt om å bruke flytevest. (Har tidligere vært omtalt en liten pakke man kan ha på beltet, heller ikke godkjent. Politiet skal kunne bruke kikkert for å avgjøre om man følger loven...) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Sjekk linken: kr 400 for en "ladepakke". Altså enda en ikke ubetydelig vedlikeholdsutgift . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Amerikansk James Bond greie til fantasi priser. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
hawthorne Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Kampanjen er kjørt på Indiegogo: https://igg.me/at/oneup/x/18314191 Sitér dette innlegget Link to post
Dekksgutn Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Skipper Tor skrev for 11 timer siden: Kom over en artikkel i lokalavisen om en ny type selvoppblåsbar livbøye. Ser ganske så smart ut, tenker å bestille en slik. Er det noen som har en slik eller som har prøvd den? Ser man kan bestille på web: http://nord-media.no/portal/oneup/ Takk til admin for link, men Skipper Tor du skreiv at du så artikkel i avisa, har du link til den artikkeln? Blei nu litt nysgjerrig Sjøl om det kanskje e litt James Bond ;) Er det en minivest, så er det jo som han Ingar skriv ikke noe som kan erstatte flytervesten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Å innføre enda en potensiell feilkilde på livsviktig redningsutstyr... skeptisk. Hva er problemet med redningsbøyer i fast form, utover at de tar litt plass? Ikke veier de noe særlig heller. Men i småbåter som ellers ikke ville hatt bøye ser jeg absolutt at det kan være smart, selv om de allerede skal ha vesten på ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) Pinkvin skrev 6 minutter siden: Hva er problemet med redningsbøyer i fast form, utover at de tar litt plass? Ikke veier de noe særlig heller. Sjekk video så ser du markedet de sikter seg inn på. OneUp er vel litt mindre enn en halvliters brusflaske og en tank er å få en livbøye på steder det ellers ikke ville vært en. Redigert 26.Juli.2018 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 8 hours ago, Ingar said: Om noen lurer så er slike "mini-vester" ikke godkjente ift plikt om å bruke flytevest. (Har tidligere vært omtalt en liten pakke man kan ha på beltet, heller ikke godkjent. Politiet skal kunne bruke kikkert for å avgjøre om man følger loven...) Har selv kjøpt et par automatvester som man har rundt livet (auto manual inflatable belt waist life buoy ring hoop sailing), men ser ellers ut som de man har rundt nakken, og lurer da på om de er lovlige, eller ikke. Kjøpt fra banggood.com og koster 289 kroner levert til nærmeste postkontor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dekksgutn Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Ingar skrev for 10 timer siden: Om noen lurer så er slike "mini-vester" ikke godkjente ift plikt om å bruke flytevest. (Har tidligere vært omtalt en liten pakke man kan ha på beltet, heller ikke godkjent. Politiet skal kunne bruke kikkert for å avgjøre om man følger loven...) Fant facebooksiden deres https://www.facebook.com/oneupnorge og der skriv dem at dette ikke skal erstatte flytervest, men at det skal være et supplement. Dem hadde linka til en artikkel her, vet ikke om det var den du så, Skipper Tor? https://www.altaposten.no/nyheter/2018/07/23/Denne-redningsbøyen-får-du-plass-til-i-lomma-17173329.ece ...det ser nu i alle fall ut til å være noe helt annet enn en vanlig livbøye, trur ikke jeg ville prøvd å putte en gammel bøye i fiskeveska ;) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2018 Mouche skrev On 26.7.2018 at 10.27: Har selv kjøpt et par automatvester som man har rundt livet (auto manual inflatable belt waist life buoy ring hoop sailing), men ser ellers ut som de man har rundt nakken, og lurer da på om de er lovlige, eller ikke. Mulig den kan være "godkjent", men definisjonene er vel ikke gode nok enda. Hva det vil si at man har vesten "på". Vanlige automatiske vester er jo også pakket inn. Dette er hva en politibetjent sier om saken: Sitat De siste årene har politiet lagt merke til at stadig flere bruker vester som er pakket inn i en liten veske som kan plasseres rundt midjen. – Slike vester har kommet på markedet de siste årene. Mange tror at de oppfyller kravet om å ha på seg vest når de har den i en rumpetaske rundt livet, men dette oppfyller ikke kravene. Dette gir bare falsk trygghet. Vesten må ut av vesken og tas på. Synes det går for langt når bruker kikkert til å plukke ut syndere, en form for overvåkning som ikke står i forhold til strafferammen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 I mine øyne er den eneste forskjellen mellom de "vanlige" automatvestene man har rundt nakken og den jeg linket til/bruker, at den sistnevnte er rundt livet og ikke rundt nakken. Denne ligger jo ikke i noen rumpetaske. Skulle jeg, mot formodning, få en bot så vil jeg helt klart ikke akseptere den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Har vanskelig for å tro at du hadde akseptert den boten sånn uten videre, ja.... ? Redigert 28.Juli.2018 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Hadde du? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Honduras Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Finnes det en forskrift som sier noe om fysisk utforming av vesten, eller går godkjenningen mer ut på flyte-evne, oppdrift osv. Er enig i at vesten skal ses med kikkert virker søkt som kriterium. Bruker vanlig oppblåsbar vest selv, men er interessert i disse små hvis jeg kjøper meg ei åpen tresnekke igjen. (Redigert)..Nei, med mindre det kategorisk kan slås fast at beltevesten ikke er godkjent som flytemiddel ift forskrift, ville jeg nok ikke godtatt noe forelegg nei. Disse «boblevestene» som ser ut som et helt vanlig klesplagg er vel også godkjent mener jeg. Redigert 28.Juli.2018 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Her er hva loven sier og jeg tar det for gitt at politiets folk både kjenner til denne og følger den; § 6.Krav til flyteutstyret Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard. Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret. Et krav om at det kun er godkjent hvis politiets folk kan se det med kikkert er jo bare helt latterlig. Hvem kan nekte meg å bære en flytevest under en regnjakke for eksempel? Og hvordan kan de se at en slik jakke https://www.regatta.no/fritid/flytejakke---vest/regatta-marina-vest-navy/ er/er ikke av den godkjente arten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
PiperBill Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Menn de jo ikke tilgjengelig ennå. På websiden til OneUp https://oneupsaves.com/ kan man «preorder» og hele opplegg er fortsatt er basert på crowdfunding. Skeptisk.... Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Dekksgutn Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Sendte en mail til dem bare for å grave litt, her er svaret som kom nu tidligere i dag. Hei Vurderer å bestille en oneup fra dere, men hadde noen spørsmål. 1. Om jeg bestiller nå, når kan man få den? 2. Er den sertifisert på noe vis? Har den vært testa ordntlig? 3. Det står at dere «leverer fraktfritt» i Norge, men om jeg bestiller for eks. en eller to oneup og etpar ladepakker samtidig, blir det tatt frakt på hver pakke? 4. Jeg er båtbruker, men tenker det går ann å bruke oneup også på båltur i fjæra (om noen ramler på havet). Hva er bruksområdene til oneup, kan denne erstatte flytervest? ------------------ Heisann! Først og fremst: takk for din interesse i OneUp! 1. Det første partiet bestående av 500 OneUp er bestilt for en tid tilbake av oss, som norsk eneimportør (Nord-Media AS). Dette partiet er ferdig produsert og vi har mottatt bekreftelse på at det blir skipet av gårde fra Kina i dag, 30. juli. Vi håper å ha vårt parti med OneUp i Norge og klar for utsendelse til norske kunder i slutten av august. 2. OneUp er CE-sertifisert og har MSDS-sertifikat (Material Safety Data Sheet) og den har gått gjennom testing hos blant andre spansk Røde Kors som like før oss bestilte et parti på 500 eksemplarer. Også andre aktører har hatt OneUp til testing og vurdering, her håper vi å komme med spennende nyheter om kort tid. 3. Vi har blitt gjort oppmerksomme på at dette fremgår noe uklart i vår nettbutikk, men nei – du skal ikke betale mer enn én frakt om du bestiller flere varer samtidig. Vi har lagt inn en bestilling til de som programmerer nettbutikken om å endre på dette, grunnet ferieavvikling har vi fått vite at det kan ta noen dager. Beklager dette! Vi gjør samtidig obs på at særlig ladepakkene fremstår som veldig dyre, da frakt er regnet inn i totalprisen du ser på nettsiden vår (gå inn via www.oneupnorge.no) . En ladepakke i seg selv vil ikke koste mer enn 240 kroner inkludert moms, sett bort fra frakten. Legger du inn en bestilling nå (på f.eks en OneUp og en ladepakke) så får du refundert "ekstra-frakten". Eventuelt kan du vente noen dager til vi har fått orden på dette i nettbutikken. 4. En OneUp er IKKE en erstatning for redningsvest/flytevest, vi anbefaler deg å alltid ha redningsvest/flytevest i båt, uten unntak. Men OneUp kan være et godt supplement for båtfolk, som en ekstra sikkerhet. Om en av de om bord faller over bord (og vesten ikke blåser seg opp som den skal) vil en OneUp kunne kastes til vedkommende, det samme gjelder om du kommer over en ulykke der noen har falt på havet. Den kan også være verdifullt redningsutstyr på steder der man til vanlig ikke bruker flytevest – på stranda, under fiske fra land - bålturen i fjæra du nevner er et ypperlig eksempel. Men også andre steder enn på/ved havet kan OneUp komme til nytte. På fjellturen til fiskevannet legger du den i fiskeveska, likeså om du skal på kaffetur i elva. I bunn og grunn kan OneUp være svært god å ha i mange forskjellige situasjoner. OneUp kan være en god erstatning for tradisjonelle redningsbøyer, da den har god bæreevne (holder en person på 150 kg flytende) samtidig som den i ikke-oppblåst stand er kompakt og veldig enkel å kaste langt og presist. Den veier lite, og kan kastes også av barn (kastet lengde vil selvfølgelig variere). Det er også forbundet med mindre fare å faktisk treffe den man ønsker å berge med en Oneup, kontra med en tradisjonell, tung bøye. En rekke større båter er i dag utstyrt med redningsbøyer, på små båter er dette upraktisk grunnet plassmangel. OneUp løser dette for småbåtbrukerne, og vi mener at også eiere av større båter med hell kan bytte ut eller supplere de tradisjonelle redningsbøyene med kompakte, lett håndterbare OneUp. Om du skulle lure på mer, må du bare ta kontakt! For OneUp Odd-Are, Nord-Media AS (importør) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 On 7/28/2018 at 10:35 AM, Mouche said: Her er hva loven sier og jeg tar det for gitt at politiets folk både kjenner til denne og følger den; § 6.Krav til flyteutstyret Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard. Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret. Et krav om at det kun er godkjent hvis politiets folk kan se det med kikkert er jo bare helt latterlig. Hvem kan nekte meg å bære en flytevest under en regnjakke for eksempel? Og hvordan kan de se at en slik jakke https://www.regatta.no/fritid/flytejakke---vest/regatta-marina-vest-navy/ er/er ikke av den godkjente arten? Helt enig.. Har denne vesten selv : https://www.regatta.no/fritid/flytevest/regatta-compactsafe/ Hvor står det at kravet er å kunne se vesten med kikkert? Svada...? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Ingar skrev On 28.7.2018 at 1.09: Mulig den kan være "godkjent", men definisjonene er vel ikke gode nok enda. Hva det vil si at man har vesten "på". Vanlige automatiske vester er jo også pakket inn. Dette er hva en politibetjent sier om saken: Jeg tror at Politibetjent Terje Trovum tar seg vann over hodet når han påstår at "vester som er pakket inn i en liten veske som kan plasseres rundt midjen" ikke oppfyller kravet. Har du f.eks. en Regatta vest som nevnt over så tror jeg du gjør lurt i å protestere på boten. Det kan være lurt å ha en utskrift av denne også: https://www.regatta.no/support/#godkjennelser Men det er nok ingen garanti at du ikke får bot allikevel. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Kjøp heller en slik; https://www.seasea.no/sikkerhet/øvrig-sikkerhet/livbøyer/uppblåsbar-livboj-lifesaver-ls101 I alle fall om det skal være til båt. Viktig at det er et drivanker til livbøya om det skal være til bruk på havet. Ser ut som denne Oneup er mer en "ta-med-på-stranden" greie. Selv utstyrer jeg heller båten med en oppblåsbar danboy og en rescue-sling for redning. Vi bruker jo vest.... Sitér dette innlegget Link to post
Dekksgutn Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 (redigert) Krimart skrev On 31.7.2018 at 20.23: Kjøp heller en slik; https://www.seasea.no/sikkerhet/øvrig-sikkerhet/livbøyer/uppblåsbar-livboj-lifesaver-ls101 I alle fall om det skal være til båt. Viktig at det er et drivanker til livbøya om det skal være til bruk på havet. Ser ut som denne Oneup er mer en "ta-med-på-stranden" greie. Selv utstyrer jeg heller båten med en oppblåsbar danboy og en rescue-sling for redning. Vi bruker jo vest.... Nja, jeg har en ganske liten skjærgårdsjeep, så jeg vil nu i alle fall prøve å unngå å montere altfor mye rundt omkring på båten som ikke ser spesielt bra ut - hvis jeg kan unngå og heller velge noe annet.. Sånn som den du linket inn her, Krimart. Den var både dobbelt så tung og så ganske klossete ut. Tviler på at den er særlig mobil av seg, sånn egentlig, når den skal skrues fast i skuta. Har bestilt en oneup nu, fikk mail fra dem at den skal være på tur til Norge og at dem håper å ha den i Norge i slutten av august. Litt kjipt at den ikke kommer før sesongen er på hell, men får håpe man aldri får bruk for en sånn uansett... Men got poeng at det kan være en ta med på stranda-ting, kanskje man bør ha to Eventuelt kan jeg jo bare nappe med den som skal ligge i båten når vi går i land for å grille og fiske. Den er jo ganske liten og lett. Redigert 3.August.2018 av Dekksgutn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2018 Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Fortstår da ikke poenget med en slik, alle skal jo ha på seg vest uansett i en liten båt. Hva tenker du at du skal bruke den til? Jeg mener det vil være bedre å bruke pengene på en kasteline. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.