DamienJammer Startet 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2018 (redigert) Hei. Er en relativt ny båteier og har kjøpt ny-gammel båt med en Johnson OceanRunner 90 hk fra 1997. Motoren har fått alle vanlige servicer (har jeg blitt fortalt, men servicehefte har uteblitt). Båten har så langt gått som ei klokke. Den har fast tank på 70 liter. I dag opplevde jeg derimot at den stoppet midt utpå fjorden. Den skurret i ett minutt ca før den døde. Fant etterhvert ut at den ikke fikk bensin, og ved å pumpe på blæra kom den igang igjen. Måtte fortsette å pumpe blæra (ble fort slapp og motoren begynte å hangle igjen) for å komme meg i havn. Noen tips til hva det kan være og hvor jeg begynner? Tett vannutskillingsfilter? Bensinpumpen (skjønte at det evt var dyrt)? Har allerede snakket med verksted, men grunnet mye pågang tar en stund før de kan se på den. Jo mer jeg kan avklare i forkant, jo bedre. /Damien Redigert 25.Juli.2018 av DamienJammer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 kan være flere ting med bensintilførsel, og du har jo vært borti 2 av dem. Disse pumpene på konvensjonelle totaktere er normalt ikke så veldig avanserte eller dyre , det er membranpumper som opereres av under/overtrykk fra veivhuset. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DamienJammer Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Ok, takk for svar. Jeg fikk antatt pris 8-10.000 for skift av bensinpumpe. Høres det riktig ut? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Mulige årsaker som er lette å feilsøke: - lufting av tank er tett - tett filter i tank - bensinslange som ligger i klem Lett måte å teste på: Kjøp enn billig / lån en liten bensintank med slange og "blærepumpe" på. Kople den på motoren og prøv å starte fra den. Hvis den går bra da kan du eliminere alle feil i motoren og kun konsentrere deg om bensinslange og tank. Hvis motoren ikke går med ny liten tank, så sitter årsaken i motoren. Kan være alt fra tett filter til luftlekkasje og defekt pumpe. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 8-10 lapper for å bytte bensinpumpe hørtes litt heftig ut , men nå har jeg ikke skrudd på johnson/evinrude. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Hei. En fordel å forandre tittelen på tråden (ref. forumreglene), så unngår du at tråden blir stengt Ellers heller jeg også mot bensinfilter/vannutskiller og/eller bensinpumpa. Bensinpumpene er, som ivar skriver, ganske enkle saker. Skulle det f.eks. komme hull på en av membranene er det bare å bytte disse, det gamle «pumpehuset» beholder du videre. Membranene pleier ikke koste skorta, ga vel en 50-lapp for et par til en 15-hester jeg fikset opp. Det kan også være rusk i forgasseren, eller du har sikkert flere forgassere? I bunnen av hver gasser er det en dreneringsskrue til flottørkammeret. Tapper du ut litt der og sjekker renheten av det som kommer ut kan du få en pekepinn på om du bør sjekke forgasserne nærmere. Har motoren blitt lagret en stund uten å drenere flottørkammeret kan gammel morro i form av levret totaktsolje og bensin lagres der, og så virvles dette opp under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 pumpa koster oppimot $500 på boats.net ser jeg , ser ut som at olja blandes in der og da blir det muligens litt mer leamikk. https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1997/bj90eleua/fuel-bracket-amp-components Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DamienJammer Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Grand Banks jr skrev 48 minutter siden: Mulige årsaker som er lette å feilsøke: - lufting av tank er tett - tett filter i tank - bensinslange som ligger i klem Lett måte å teste på: Kjøp enn billig / lån en liten bensintank med slange og "blærepumpe" på. Kople den på motoren og prøv å starte fra den. Hvis den går bra da kan du eliminere alle feil i motoren og kun konsentrere deg om bensinslange og tank. Hvis motoren ikke går med ny liten tank, så sitter årsaken i motoren. Kan være alt fra tett filter til luftlekkasje og defekt pumpe. Takk! Bra forslag. Jeg sjekker om jeg får lånt en liten bensintank. Sitér dette innlegget Link to post
DamienJammer Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Takk for gode innspill og forslag! (Tittel på innlegget herved endret til noe jeg håper er mer i henhold til regelverket.) Og det stemmer at oljen blandes i pumpen. Jeg sjekker dette litt videre ref alle forslag som har kommet til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mini mellom Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Hei Fant du ut hva som var feilen? Jeg har samme problemet, men har prøvd å bytte bensin pumpe uten at det ble bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Hadde en Johnson 70hp som plutselig stoppet. Den gangen var det en dårlig pakning på oljetanken som gjorde at regnvann rant inn i oljetanken. Tømte og renset tanken, fyllte på ny olje og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
Mini mellom Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Tror jeg har funnet problemet til dette mysterium. Se på bilde av bensinpumpe, med blå ring rundt. (Engine Crankcase Pulse fitting) Er det noen som kan forklare meg litt enkelt hvordan dette fungere? Skal denne få tilsett luft for å få bensin pumpe til å virke? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 det blir vekselvis over- og undertrykk i veivhuset , dette driver membranene i pumpa slik at den pumper bensin og olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mini mellom Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 (redigert) oki, takk for forklaring. Men da lurer jeg på om dette (se bilde) kan være en tilbakeslagsventil som kun skal gi luft en vei? Jeg klarer å blåse luft i begge retninger nå.. Denne står på blokka, og har slage forbinnelse fra bensin pumpa til det punkte jeg referert til for bilde lenger opp.. Redigert 15.September.2019 av Mini mellom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Mini mellom skrev 47 minutter siden: Men da lurer jeg på om dette (se bilde) kan være en tilbakeslagsventil som kun skal gi luft en vei? Jeg klarer å blåse luft i begge retninger nå.. Denne står på blokka, og har slage forbinnelse fra bensin pumpa til det punkte jeg referert til for bilde lenger opp.. høres normalt ut , ikke noe ventil der. Vet ikke hvordan det blir på pumpa di, men på andre pumper så vil motoren suge inn bensin i veivhuset om det blir hull i membranen i pumpa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mini mellom Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Pumpa er helt ny, så bør ikke være noe problem der.. noen tips til hva jeg må gjøre videre? Sitér dette innlegget Link to post
ToreKn Svart 15.September.2019 Link til dette innlegget Svart 15.September.2019 Den ventilen på bilde er en "Pulse limiter" Se tekst på bilde Sitér dette innlegget Link to post
Lang Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Hei , fant denne tråden i dag og lurer på om dere fant fasiten? Jeg har samme problem på min 115 hk ocean pro. Starter lett, går litt før den dør. Må då pumpe på belgen litt. Da starter den igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Jeg har hatt 115 Oceanrunner i mange år, det jeg anbefaler å gjøre er å bytte ut bensinpumpen til ombyggingspumpen til denne motoren. Du ender da opp med en enkel bensinpumpe uten vro å alle problemene den kan forårsake når motor blir opp i åra. Du plugger da bare oljeslangen ved å plugge den med en M8 bolt i slangen med klemme å blander olje rett i bensinen, kjørte min motor slik i mange år. Du finner pumpen på ebay for ca 1100kr,(samme pumpe her til lands 9000kr) den passer på de orginale festene, monteres på få minutter, monteringanvisning medfølger...søk på ebay "EVINRUDE JOHNSON REPLACE VRO fuel pump kit 60 degree 90 115 V4 with vapor tank" En ting disse motorene er følsom for er att blæra er 100% tett, dvs enveis, ta av blære å prøv å blås gjenom den fra begge ender, det minste svik fra tett side fører til dårlig gange, kjøp kvalitetsblære til denne motorn. Hvis motor er urørt på flere år er det også en fordel å dra etter skruene rundt forgassene, de vil med årene løsne litt å kan dermed forårsske falskluft, ikke uvanlig att M6 boltene rundt forgasserne kan strammes 1/2-1 runde uten å dra de for hardt. Samme med lavfarts justeringen, det sitter en torx fuel skrue på hver forgasser, sitter bak luftboksen, en på hver forgasser, disse vil røre litt på seg med årene å komme ut av stilling, skru de helt inn uten å dra hardt i bunnen, grunninnstilling 6 runder ut, "henger" den litt ved fullt pådrag fra stillestående er den for mager, skru da ut 1/4 omd i gangen til motor svarer umiddelbart på gasspådrag, dette er bensinskruer å ikke luft justering, blir dermed fetere/mer bensin jo lengre ut de stilles, min 115 gikk best på 6,5 runder ut, dette kan variere litt. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 Lang skrev for 5 timer siden: Hei , fant denne tråden i dag og lurer på om dere fant fasiten? Jeg har samme problem på min 115 hk ocean pro. Starter lett, går litt før den dør. Må då pumpe på belgen litt. Da starter den igjen.. Hadde samme syptomer på en Johnson 1995. Min rotårsak var at et forgasser-spjeld ikke lukket seg skikkelig. Da gikk den fint på medium og høye turtall, men stoppet på lavere turtall (med mindre jeg pumpet på blæra litt innimellom). Blæra var også slapp etter litt rolig kjøring, måtte alltid pumpe på blæra før jeg ankom områder havner etc. Forsvant etter å justere litt på det ene spjeldet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.November.2019 Link til dette innlegget Svart 4.November.2019 (redigert) Vær obs på att Johnson gikk fra 90gr motor til 60gr i 1995-96, de er ikke like. Bare så det er nevnt. Hvis blæra må pumpes på etter oppstart så lekker den sannsynligvis, bensinen går i retur. Under bilde av tidligere nevnt ombyggings bensinpumpe, øvre bildet montert i orginalfestene. Redigert 4.November.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand-Baltic Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Hei Her var det mange med samme problem, men har ikke fått helt svar på hva som egentlig er feilen som oppstår. Har en 90HK Johnson 2001 mod. Den gikk og har gått som en kule, helt til jeg skulle starte opp etter ca 14 dager uten å ha vært i bruk. Ingen bensin ble pumpet til forgasserne var årsak. Motoren gikk når jeg brukte blæra. Demonterte pumpen og fant den ene membranen dårlig. Kjøpte helt ny vro pumpe på e-bay etter mye surfing på youtube og studering av manual. Kina vare men kliss lik den originale. Motoren startet momentant, og jeg brukte den i 2 timer. Neste tur!!!. motoren fikk ikke bensin, og pumpen virket ikke lengre. Når jeg koblet av slangene som går til hver side til forgasserne, spyttet pumpen bensin de 2 første sekundene for så å dø. Etter å ha lest erfaringer i dette forumet har jeg min egen konklusjon, som kan være feil da, men har lyst til å dele med dere: Vakuumet og trykket som driver pumpen er for dårlig, pga. motoren er mange år pakninger i motor slitasje etc. (Spesielt tetningen på veiva) Når jeg setter på en slange å suger med munnen får jeg vro pumpen til å virke. Det er en konklusjon på dette forumet å kjøpe ny bensinpumpe, et kitt der vro kobles ut for så og sette inn en enklere pumpe. Det tror jeg på fordi den er sikkert mye lettere å drive enn en vro pumpe. å vips problemet er løst. ( Vil nevne å påstå hva egentlig limiteren som tidligere nevnt gjør. I manualen står det bare at den ikke må være tilsmusset for da vil motoren ikke få olje å bensin å det er riktig. Men det den gjør er å stenge/ lukke ved en ev. en feiltenning om et uønsket trykk skulle oppstå i veihuset. Det vil ødelegge bensinpumpen. Demonterer du den så er det bare å blåse luft gjennom begge veier lett. Tar du trykkluft å blåser fra den siden du gjenger i veivhuset stenger ventilen. Rett og slett en overtrykksventil. Jeg prøvekjørte motoren med vakuumslangen av (Den som er montert på limiteren) og er jaggu overasket over svakt vakuum som pumpes frem og tilbake.(Vakuum trykk) Mener det er for svakt til å drive en vro pumpe. Jeg kommer nå til å koble bort vro pumpen og koble til en elektrisk pumpe å prøve det før jeg kjøper en ny vakuumpumpe. Håpet å finne en rimelig en med trykkføler. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Scand-Baltic skrev for 3 timer siden: Etter å ha lest erfaringer i dette forumet har jeg min egen konklusjon, som kan være feil da, men har lyst til å dele med dere: Vakuumet og trykket som driver pumpen er for dårlig, pga. motoren er mange år pakninger i motor slitasje etc. (Spesielt tetningen på veiva) dersom pakninger/veivtetninger er så dårlig at man mister veivhuskompresjon, så vil nok det også ledsages av flere andre problemer - feks at motor går magert pga falskluft, trekkes inn vann på nederste sylindre osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Scand-Baltic Svart 17.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2020 Enig i det at det visse farer med dårlig veivhuskompresjon hvis pakningene er dårlige. Men Motoren går klokkerent og jeg mener det skulle være merkbart om simmeringene hadde vært dårlig. Men lurer jo på hvorfor det fungerer med et ombyggnings kit der en setter inn en enklere pumpe som bare pumper bensin og saken er løst. Vil det da si at VRO pumpen er mye tyngre å drive? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.