Jump to content

Orange lampe lyser, Volvo penta D6 2007, Scand 9200

Jerikoveien

Recommended Posts

Hei.
Har en Scand 9200 2007 mod, Volvo Penta D6 350. Her er det en lampe på dashbordet som lyser orange. Den slukket før etter motoren var startet, men nå lyser den konstant. Er det noen som med sikkerhet kan si hva denne er til? Legger ved et bilde. Lampe ved siden av tenningsnøkkel.
Hadde vært kjempefint med seriøse svar.

Orange lampe Scand9200.jpg

Kan dessverre heller ikke hjelpe direkte men bare legge til at Volvo i sine standardinstrumenter opererer med at orange lys betyr noe som må sjekkes opp og fikses men som ikke er kritisk og krever stopp.

Typisk for lavt væskenivå (kjølevæske, olje osv) som absolutt bør etterfylles men som ikke er så kritisk at du må stoppe med en gang.

EVC-systemet til Volvo sender jo til enhver tid ut en rekke meldinger som kan tolkes av ulike instrumenter som f eks en varsellampe. Signalene i EVC-systemet sendes i egne kabler. På installasjoner som har dette instrumentet (se bildet), så vil meldinger fra EVC-systemet gi ulike varselindikasjoner ved feil med orange eller rødt lys. Noen har også et lite LCD-display som viser evt feilkoder direkte.

Bilderesultat for penta  instrument

Jeg anbefaler at du sjekker bak instrumentpanelet om lampen har forbindelse til øvrige Volvo-instrumenter. Så er spørsmålet om du har et display som viser EVC-koder. Disse sendes i formatet SAE J1939 og feilkodene skal stå i instruksjonsboken for motoren. Jeg vil gjette på at lampen lyser som følge av en sensorfeil et eller annet sted, mest sannsynlig forårsaket av for lav spenning i en eller annen kontakt. 

Det er en kjent sak at over tid vil mange av disse kontaktene irre/korrodere og systemet er satt opp slik at det ofte vil trigge en feilkode som følge av for lav spenning i akkurat den kretsen. Det behøver ikke bety at feilkoden som utløses er reell men at systemet tror det er noe feil pga for lav spenning i en kontakt mot en sensor. Mulig dette skapte mer forvirring men jeg har opplevd slike ting selv med mine VP-motorer.

Om dette er montert før båten forlot fabrikken bør man kunne forvente at funksjonen er beskrevet i båtens dokumentasjon/bruksanvisning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Må i så fall være grovfilteret? Finfilteret på motoren har vannsensor originalt som gir varsel via motorinstrumentene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har en vag følelse om at den kan ha noe med vann i dieselen å gjøre. Jeg ville stille spørsmålet uten å si hva jeg tenkte for å ikke gjøre det "ensporet". Etter dagens undersøkelser har jeg fått forsterket denne misstanken etter at jeg fikk tak i en gammel mekaniker som hadde jobbet på Scand boats. Han mente den var satt der (husket ikke 100 prosent) som et varsel på at det kunne være vann i grovfilteret.(det er et fåtall Scand som har denne ekstra lampa) Syns dette er litt rart, ettersom den funksjonen skal sitte i instrumentklokkene fra Volvo Penta. Dette må være noe Scand har funnet ut på egenhånd at kan være lurt.  Jeg skal gjøre et forsøk nå etterpå med skifte/tømme filteret.

Takker for seriøse svar.
Den gruppa "båtfolk på Facebook" er jo stokk umulig å få noe som helst seriøst ut av.
Kommer tilbake med resultat :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...