Jerikoveien Startet 26.Juli.2018 Del på Facebook Startet 26.Juli.2018 Hei. Har en Scand 9200 2007 mod, Volvo Penta D6 350. Her er det en lampe på dashbordet som lyser orange. Den slukket før etter motoren var startet, men nå lyser den konstant. Er det noen som med sikkerhet kan si hva denne er til? Legger ved et bilde. Lampe ved siden av tenningsnøkkel. Hadde vært kjempefint med seriøse svar. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Står det ikke noe i boka til båten? -har du hatt den siden den var ny, eller kan det være noe som forrige eier har montert. Det er vel neppe en standard VP løsning Sitér dette innlegget Link to post
Jerikoveien Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 (redigert) Det har vært der siden båten var ny. Dette er en lampe som noen av Scand-modellene har. Har snakket med flere som har denne lampa på Scand, men ingen kan med sikkerhet si hva den er til. Og det står ingen ting i boka. Redigert 26.Juli.2018 av Jerikoveien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Batterispenning kanskje!! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Jerikoveien Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Har målt batterispenning og lading. Alt OK. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Oljenivå? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
doctordre Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 usually it is oil pressure. When you turn the key, the lamp goes on (there is no oil pressure) As you start, the lamp goes off in a few seconds (oil pressure is there) some engines have an sonic signal before they start. Sitér dette innlegget Link to post
Jerikoveien Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Jeg har egen måler som viser oljetrykk. Det er stabilt og fint. Det er også rikelig/passe menge olje på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Kan dessverre heller ikke hjelpe direkte men bare legge til at Volvo i sine standardinstrumenter opererer med at orange lys betyr noe som må sjekkes opp og fikses men som ikke er kritisk og krever stopp. Typisk for lavt væskenivå (kjølevæske, olje osv) som absolutt bør etterfylles men som ikke er så kritisk at du må stoppe med en gang. EVC-systemet til Volvo sender jo til enhver tid ut en rekke meldinger som kan tolkes av ulike instrumenter som f eks en varsellampe. Signalene i EVC-systemet sendes i egne kabler. På installasjoner som har dette instrumentet (se bildet), så vil meldinger fra EVC-systemet gi ulike varselindikasjoner ved feil med orange eller rødt lys. Noen har også et lite LCD-display som viser evt feilkoder direkte. Jeg anbefaler at du sjekker bak instrumentpanelet om lampen har forbindelse til øvrige Volvo-instrumenter. Så er spørsmålet om du har et display som viser EVC-koder. Disse sendes i formatet SAE J1939 og feilkodene skal stå i instruksjonsboken for motoren. Jeg vil gjette på at lampen lyser som følge av en sensorfeil et eller annet sted, mest sannsynlig forårsaket av for lav spenning i en eller annen kontakt. Det er en kjent sak at over tid vil mange av disse kontaktene irre/korrodere og systemet er satt opp slik at det ofte vil trigge en feilkode som følge av for lav spenning i akkurat den kretsen. Det behøver ikke bety at feilkoden som utløses er reell men at systemet tror det er noe feil pga for lav spenning i en kontakt mot en sensor. Mulig dette skapte mer forvirring men jeg har opplevd slike ting selv med mine VP-motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Om dette er montert før båten forlot fabrikken bør man kunne forvente at funksjonen er beskrevet i båtens dokumentasjon/bruksanvisning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jerikoveien Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Det står ingen ting om denne i papirene. Jeg har sjekket alt :( Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Sjekk Vannutskiller i bunnen av dieselfiltret sitter det en ledningsplugg der er det vannalarmen som lyser Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Må i så fall være grovfilteret? Finfilteret på motoren har vannsensor originalt som gir varsel via motorinstrumentene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jerikoveien Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Jeg har en vag følelse om at den kan ha noe med vann i dieselen å gjøre. Jeg ville stille spørsmålet uten å si hva jeg tenkte for å ikke gjøre det "ensporet". Etter dagens undersøkelser har jeg fått forsterket denne misstanken etter at jeg fikk tak i en gammel mekaniker som hadde jobbet på Scand boats. Han mente den var satt der (husket ikke 100 prosent) som et varsel på at det kunne være vann i grovfilteret.(det er et fåtall Scand som har denne ekstra lampa) Syns dette er litt rart, ettersom den funksjonen skal sitte i instrumentklokkene fra Volvo Penta. Dette må være noe Scand har funnet ut på egenhånd at kan være lurt. Jeg skal gjøre et forsøk nå etterpå med skifte/tømme filteret. Takker for seriøse svar. Den gruppa "båtfolk på Facebook" er jo stokk umulig å få noe som helst seriøst ut av. Kommer tilbake med resultat :) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Det stemmer hjelper lite med alarm på finfiltrert vannet lander i grovfiltret først veldig mange av Raccorfiltrene har alarm ,ta av pluggen så slukker lyset Sitér dette innlegget Link to post
Jerikoveien Svart 1.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2018 Skifta filter og nå er alt i orden. Indikerer "vann i dieselen". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.