Fjordar Startet 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2018 Hei Er en erfaren fisker men kan i aller høyeste grad kalles landrabbe! Men jeg har lenge hatt lyst på å begynne med skikkelig sportsfiske og arts-fiske, og har veldig lyst på en skikkelig fiskebåt :) Har hatt en bitteliten plast sak for rundt 15 år siden, men etter det har jeg bare blitt med venner ut. Så direkte båt erfaring har jeg ikke. Men.. Jeg vet sånn cirka hva jeg VIL ha, men klarer ikke helt finne en båt som passer meg. (Og så er jeg ikke helt 100% på alle begrep heller da.) Men som sagt vil jeg har en fiskebåt (mellomstor). Det MÅ være med hardtop (tror jeg det heter), sånn som man sitter inni og styrer. (2 seter, sånn at kompisen kan sitte på siden :) ) Må være helt tett der inn sånn at man kan ha varme på. Er ikke nødvendig med soveplasser, men hvis det er et bittelite krypinn så gjør ikke det noe. Bare det ikke tar masse plass. Godt med plass på dekk til fiskeutstyr, kasser ol. er en selvfølge. Om det er noe mulighet for å sitte 4 stykk etter sidene og kanskje tilogmed et bord som kan flippes/monteres opp så er det et pluss for kona og barn (men kommer aldri bli brukt :P ) Motor ja si det. Fått alle mulige forskjellige anbefalinger med gode forklaringer.. Selv synes jeg det ser best ut med innenbordsmotor men her hører jeg det bare er utgifter utgifter utgifter på reparasjon. Men hva passer best da... Bensin/diesel inn/ute osv? Det jeg ønsker er lavt forbruk, sterk nok til å drive båten fint, å lav støy. (umulig kombo)? Den må tåla lit bølger da jeg vil ut på lit dypere vann av og til, selv om det mest nok ofte blir fjordfiske. Kanskje lett å vaske/skylle er bra? Så var det alle de andre tingene som jeg ikke engang vet at jeg vil ha ennå, og som gjør turen til det lille ekstra. Håper å dra opp mye stor fisk i denne så det må bli nye "gullet" :) Båten skal brukes til fiske 90%, og familietur 10% (hvis de er heldige) Tusen takk for eventuell hjelp med å finne drømmebåten! :) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Budsjett vil nok avgjøre mye - hvilken prisklasse tenker du? Hva med Finnmaster Pilot 7 eller Quicksilver-båtene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Noe sånn? Arvor 730 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordar Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) index skrev 55 minutter siden: Noe sånn? Arvor 730 Den der ser riktig bra ut og noe sånn cirka hva jeg hadd tenkt meg. Kanskje lit vel mye dildall med toaletter, koketopp å stort soveområde ol. men det var riktig spot on her. Takk! Flere forslag? Prisklasse er vel egentlig ikke det viktigste, men kommer nok til å kjøpe en fint brukt uansett. Ikke ny. Men sånn er jeg bare..Galskap å kjøpe nytt :P Men hva med innenbordsmotoren som denne har, men jeg blitt advart om da? Er det så mye problemer? Og er det virkelig så dyrt å fikse? Redigert 26.Juli.2018 av Fjordar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Båter med utenbordsmotor driver ofte avgårde som noen høysekker i litt vind. Du oppgir ikke om det er på grunt vann eller om det er snøre du baserer fiskeriet ditt på. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordar Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Gudrun skrev 1 minutt siden: Båter med utenbordsmotor driver ofte avgårde som noen høysekker i litt vind. Du oppgir ikke om det er på grunt vann eller om det er snøre du baserer fiskeriet ditt på. Blir mye "havfiske", altså en liten bit ut, ikke halvveis til Island, og inn mot fjorden der den skal ligge. (Skal ligge i Høgsfjorden, og fisket blir derfra ut, forbi Stavanger og mot haugesund. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Fjordar skrev 1 minutt siden: Men hva med innenbordsmotoren som denne har, men jeg blitt advart om da? Er det så mye problemer? Og er det virkelig så dyrt å fikse? Motorer krever vedlikehold uansett om de er innenbords eller utenbords. Diesel er billigere I drift, men litt dyrere I vedlikehold. Akkurat som I bil. Du bør ikke være redd for en veldholdt innenbordsmotor etter min oppfatning. Innenbords gir gjerne mer uteplass enn utenbords. Men utenbords har en roligere gange. Så det er litt smak og behag egentlig. Ikke kjøp for liten båt, den skal både føles trygg og være stor nok til folk og utstyr du skal ha med. Utstyrsnivå velger du selv, men en varmer inne I hytta er ikke dumt på kalde vinterdager. Og en slags toalettløsning er heller ikke helt feil alltid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Hvis du skal drive med artsfiske og vil ligge på samme sted hele tiden (ikke drive av), uten å ha egen styrmann, så kan du også vurdere å ha automatisert elektrisk motor i bauen som er koplet mot GPS. Da kan den holde deg på eksakt samme sted hele tiden. Kan bli utfordring å montere dersom bauen er for høy over vannflaten. Jeg har lyst på slik til min fiskebåt, men har ikke tatt meg råd ennå. Vedr påhengs mot innenbords. Jeg har begge deler (to båter). På fiskebåten har jeg påhenger. Har bare en 16 fots speedsjark og den er ypperlig til å fiske her. Raskt ut og inn, lett å inspisere propell og evt løsne fiskesnøre. Men står også litt i veien hvis jeg har fisk som har mye sideløp. Er rask å skifte hvis motor skulle gå i stykker (gammel motor). Trives med påhengsmotor på fiskebåten. Er mest stangfiske og litt stående liner. Du kan evt høre med Alvestad om hvilke båter jan anbefaler. Han deler ganske rundhåndet med erfaring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Rana 630 er båten du leter etter. Det billigste å eie over tid er en liten diesemotor med strak aksel. Forsvinnende billig i drift, utrolig lang levetid, og det eneste som har restverdi selv når den er gammel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 Komodo skrev 6 minutter siden: Rana 630 er båten du leter etter. Det billigste å eie over tid er en liten diesemotor med strak aksel. Forsvinnende billig i drift, utrolig lang levetid, og det eneste som har restverdi selv når den er gammel. +1 Hvis du heller vil legge litt mer penger i det, kan båter som Targa være aktuelle: https://www.finn.no/124256537 og https://www.finn.no/124767069 Litt mer kabin på de, men fortsatt gode fiskebåter. Targa er noe av det mest sjødyktige man kan kjøpe på motorbåtfronten og kan holde høy fart i dårlig vær. (andre båter av samme type er: Minor/Sargo, Nord Star, Kloster) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) Ja tenkte som Komodo: En Rana 630 sjark kunne kanskje vært noe... Litt kjøl og ikke så stor motor med alt det medfører... http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-brukt-rana-630-sjark Redigert 26.Juli.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OBEM Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 (redigert) Kunne dette vært noe / https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122527083 Redigert 26.Juli.2018 av OBEM Leste ikke godt nok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OBEM Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 OBEM skrev 4 minutter siden: Hvor gammel tenker du at denne båten skal være? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2018 en sånn kanskje ? http://dolmoy.no/baat/baat/vis/1 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordar Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Grand Banks jr skrev On 26.7.2018 at 15.10: Hvis du skal drive med artsfiske og vil ligge på samme sted hele tiden (ikke drive av), uten å ha egen styrmann, så kan du også vurdere å ha automatisert elektrisk motor i bauen som er koplet mot GPS. Da kan den holde deg på eksakt samme sted hele tiden. Kan bli utfordring å montere dersom bauen er for høy over vannflaten. Dette hørtes kult ut. Hva kan dette koste i deler og montering tro? Komodo skrev On 26.7.2018 at 16.29: Rana 630 er båten du leter etter. Det billigste å eie over tid er en liten diesemotor med strak aksel. Forsvinnende billig i drift, utrolig lang levetid, og det eneste som har restverdi selv når den er gammel. Leste testen på denne båten. Høres veldi bra ut! ??? simpel, men bra! men sånn som jeg forstod det så er det lenge siden denne sluttet å produseres?? Ikke for at alder har så ekstremt mye å si, men da må man stola på at selger(e) gjort alt han skal... enslagsgjest skrev On 26.7.2018 at 16.43: +1 Hvis du heller vil legge litt mer penger i det, kan båter som Targa være aktuelle: https://www.finn.no/124256537 og https://www.finn.no/124767069 Litt mer kabin på de, men fortsatt gode fiskebåter. Targa er noe av det mest sjødyktige man kan kjøpe på motorbåtfronten og kan holde høy fart i dårlig vær. (andre båter av samme type er: Minor/Sargo, Nord Star, Kloster) Likte på en måte båten i seg selv, men det er noe med den som gjør at den samtidig er veldig stygg og virker veldig «Europris»?? OBEM skrev On 26.7.2018 at 17.38: Kunne dette vært noe / https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122527083 Veldig fin båt. ?? Ser veldig stor ut da. Uten at det er noe negativt. Vil bare takke for utrolig gode forslag. Ser at dere forstår akkurat hva jeg er ute etter, men i lit ulik fasong .. kom gjerne med flere tips, og gjerne tips på «need to have” ting og tang i / på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordar Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 En annen ting jeg lurer på er den der klassifiseringen. CE kategori A-D... må jeg har noe med A for å være sikker lit lenger ute? Virker ikke som noen av nevnte båter har dette? Og er disse reglene en anbefaling eller krav? Sitér dette innlegget Link to post
Seeking Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Hei, fant dette :) KONSTRUKSJONS-KATEGORI A Havgående fartøy: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m B Fartøy til bruk utenfor kysten: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m C Fartøy til bruk langs kysten: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m D Fartøy for beskyttet farvann: Vindstyrken 4 på Beafort-skalaen med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Vedr din påstand at Rana 630 ikke produseres lengre, vel da vet du mer enn meg... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119078486 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 så sannelig... : http://www.ranaplast.no/no/products/24 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordar Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Seeking skrev On 28.7.2018 at 15.02: Hei, fant dette :) KONSTRUKSJONS-KATEGORI A Havgående fartøy: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m B Fartøy til bruk utenfor kysten: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m C Fartøy til bruk langs kysten: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m D Fartøy for beskyttet farvann: Vindstyrken 4 på Beafort-skalaen med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter Takk :) Men er det sånn at en kategori C ikke kan være ute på bølger inntil 6,8m. Eller er det bare noe produsenten setter for å sikra seg? Gudrun skrev On 28.7.2018 at 15.17: Vedr din påstand at Rana 630 ikke produseres lengre, vel da vet du mer enn meg... https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119078486 Ja se der :) mener det stod i testen at den ikke produseres lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Fjordar skrev On 28.7.2018 at 14.44: Dette hørtes kult ut. Hva kan dette koste i deler og montering tro? Kommer an på størrelsen på båten regner jeg med. Ca 20000,- for motor, og ca 10000,- for kartplotter som leverer signal og styrer motoren. Ca 2000 i batteri. Dette er antakelser. Jeg er heller ikke 100% sikker på om de egner seg godt i saltvann, pga saltet. Montering kommer helt an på hvor høy bauen er. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
OBEM Svart 12.August.2018 Link til dette innlegget Svart 12.August.2018 Ble det noe båt på deg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.