Jump to content

Skibsplast 660DC med 4.3 MPI høyt bensinforbruk og lav hastighet

trettiseks

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en Skibsplast 66oDC 2009 mod med bensinmotor, men jeg synes bensinforbruket er noe høyt størrelse på båten tatt i betrakting.

Båten veier ca 1800 kg med last (1600 tom) men jeg får bensinforbruk på 25 l/t ved 3000 rpm og 15 knop, ved ca 4000 rpm øker hastigheten til ca 25 knop men her er bensinforbruket 40 l/t.

Skal det være så høyt? eller er det på tide at jeg tar en gjennomgang?

Jeg vet ikke hvilket drev som sitter på eller utveksling, men propellen er en Mercury enertia, diameter 14 1/4" pitch 18 og 3 blader laget i rustfritts stål. 

Selger hadde ikke kvittering på utført service, men ved besiktelse så var det ikke Vansklig å se at motor var ivaretatt (alle filtre var nye, pluggledninger var byttet osv)

Har samme motor på en 21fot draco. Det viser målingene i instrumentet 20-25% for mye. 

Hvis du har samme type instrument (min er fra 2012) kan du se hvor mye bensin du har brukt siden sist fylling. Da kan du sjekke om målingene er reelle. 

Altså, fyll full tank, nullstill måleren og sjekk hvor mange liter det går på sammenlignet med hva måleren sier neste gang du fyller. 

Jeg tipper båten din bruker rundt 1.3liter per nautiske mil i plan. Vesentlig mer hvis båt/drev/propell er grodd

Takker for alle innspill, jeg måler fart via kartplotter, å anser disse for å være mest korrekt. Det er ikke groe på båten så dette skal ikke være til hinder.

følger opp tips om fylling og måling å ser hvordan dette går.

Jeg er ihvertfall beroliget om at dette er normalt forbruk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...