Nemo4T Startet 27.Juli.2018 Del på Facebook Startet 27.Juli.2018 Hei! Kan dere anbefale en fin førstegangs /fiske/båt type opp til 18 fot? Jeg har plan å bruke den mellom fjordene, 1-5 km fra kaien. Jeg har ingen erfaring. Prisen er mellom 10000-20000.- Kr (evnt. 25k) +motor -lett vekt pga. eg har ikke båtplass (eg ma bruke tilhenger) -for 2-3 personer -god stabilitet -billig i drift,vedlikehold,motor service Terhi, Suvi, Pioner? Ny, eller bruk? Hva er optimal farten for a få makrell? Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Rana 17, Rana Plast 530, Hansvik 16,5 og Hansvik 18, er gode og stødige båter, som er fine å bruke til fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Hvis 25k+motor er ca 50k til sammen, er der mye å finne på finn.no. De merkene du nevner er ok, og de som nevnes over, er ok. Der er andre også. Til ditt bruk høres det ut som, at du bør se etter en enkel båt, uten for mye putestasj osv. Unngå for gamle påhengsmotorer. Alt over 10 år er gammelt. Kan virke i mange år, men også få en feil som er uøkonomisk å fixe i morgen. Lag et søk på finn.no, og kos deg. Vær klar til å øke budsjettet ? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) Antar du mener 10-20k, og ikke 100-200k? Vil gi to helt forskjellige svar. Rana 430 er en svært stødig 14" som også er bred. Med 30 hk eller oppover er den også fenomenal til lett fiske. Jeg hadde en slik i noen år. Bør ha elektrisk tilt på motor. GH 15 er i samme klasse. GH 14 er lett, lettdrevet og enkel i vedlikehold. Litt rankere (mer vinglete), men holder en ok fart med bare 20 hk. Hvis du får tak i en Shetland 498 med 50 hk eller mer er den helt fantastisk til fiske. Største 16" jeg har sett. Meget stabil og trygg, også hvis det blåser opp. Men den er litt tung. Har måkevingeskrog så ligger dønn stabilt i sidesjø også. Nesten litt kjedelig å kjøre. Går greit med litt stor henger, men det drar jo opp prisen. Vet ikke om jeg hadde brukt den hvis jeg var avhengig av henger. Vedr motor vil jeg enten ha en godt holdt 2-takter eller en nyere (10 år maks) 4-takter. 2-takter har etter min erfaring mindre feil. Har selv en 60 hk fra 1991 som hittil bare har kostet meg nye tennplugger. Vil bytte impeller og filter snart. Null problem, vinter som sommer. Ligger ute året rundt. Hvis du vil dorge så er ikke 2-takter (utenom e-tech) noe særlig. Bråker og lukter. Da er det 4-takter som gjelder. Optimal fart ved fiske av makrell: den farten der du får snøret i riktig dybde. Avhenger av hva slags lodd, antall kroker etc du bruker. Jeg liker å fiske makrell med stang (båtstang) med 6 opphengere og 60 grams slik i bunn. Kan da ligge stille hvis jeg vil. Må dra inn med én gang det biter, ellers vikler makrellen kroksettet sammen. Er veldig effektivt og ryddig. Redigert 27.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo4T Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Tusen takk for alle svar og gode forslag! "Antar du mener 10-20k, og ikke 100-200k? Vil gi to helt forskjellige svar." 100-200k er alt for mye til meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) I tittel står det 100-200k. Derfor jeg spurte Ut fra hva du skrev i PM så vil jeg i likhet med @Vaagen anbefale en enkel båt og en nyere motor. Med eller uten styrekonsoll. For å holde budsjettet nede og ha noen som krever lite plutselige kostnader, så vil jeg anbefale å ha nyest mulig motor og gjerne gammel båt. En GH14 (de er det mange av, og man får dem rimelig nå) er lett å ta av/ på en tilhenger, er rask i vannet og ganske trygg å kjøre. Dette er lettstelte båter med lite som kan gå i stykker. De er gamle nå, men glassfiber blir ikke nevneverdig ødelagt av alder. Bare sørg for at bunnen ser hel ut (ingen åpne skader). Hvis du kombinerer en GH14 med feks en 20 hk motor, så kan du komme greit ut til fiskeplassene, selv med en til to venner ombord. GH14 er litt tank, dvs at den påvirkes lett av vektfordeling ombord. En GH 15 er mer stabil, men krever også mye mer motor for samme hastighet. En Rana 17 fisk er tyngre igjen, men går allikevel greit med 20 - 30 hk. Mye fordi den har enkelt skrog (lettere enn andre 17 fotere), men også fordi den planer ganske langt ned i hastighet. En 14 foter kan bruke en liten båthenger, men med 17 foter må du opp i dyrere båt-tilhengere. Jeg kan ingenting om nye påhengsmotorer, så anbefaling om merke må andre gjøre. Kanskje @ivar kan komme med gode innspill på driftssikre påhengsmotorer? Redigert 27.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124847736 Båt igår motor 2012 modell. Mangler bare henger. Kr 30000 -- https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124813220 Askeladden 14 med 20 hk 2002. Er en totakter. Denne er gammel, men er den godt holdt så er den god. Sannsynligvis i lang tid. Lite som kan gå galt. Men du må påregne å bytte impeller (gummipropell inni motoren), girolje, bensinfilter og tennplugger. Kan være et sjansespill hvis du ikke vet noen ting om motorer. -- https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122795597 2013 modell. 14 fot og 9,9 hk. Kr 37000. Står at den er trimmet/ bygget om til 20 hk. -- https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=124727177 2008 modell. 14 fot og 25 hk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo4T Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Jeg er glad og takknemlig for råd og tips! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Bare hyggelig å kunne hjelpe. Håper det blir til hjelp. 14 fot er den minste størrelsen jeg vil anbefale å fiske fra. I alle fall hvis det kan bli litt bølger etc. Jeg hadde en Rana 430 før (14 fot som er veldig bred) og den hadde jeg mye fiskeglede i. Men den var tung, krevde 30 hk, og var litt tung å vinsje opp og ned. Gikk helt greit, men foretrakk å ha den liggende ute. Min store 16 foter er alt for tung til at jeg hadde orket å vinsje den hver gang jeg skal bruke den. Hadde du hatt fast båtplass så hadde jeg nok anbefalt litt større, men det er mye tyngre å vinsje opp og ned en 16-18 fots båt enn 14-15 foter. Så hvis jeg skulle hatt fiskebåt på henger så hadde jeg prioritert en løsning som er så enkel i bruk at jeg orker å bruke den. Dermed en så lett båt som mulig. Tilhenger har jeg ikke nevnt ennå. Der foretrekker jeg tilhenger med tipp, samt en overdimensjonert vinsj. Vinsj får du billig på Biltema. Jeg ville byttet vinsj til deres toppmodell som har to utvekslinger. Den vil gjøre livet lettere. Evt en elektrisk vinsj (koster mer). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo4T Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Jeg ser at man må være en sjøprofessor og bare å lære, lære.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.