Jump to content

Dårlige vindusviskere


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Vindusviskerne i Trudelutt både visker dårlig og er bråkete. Motorene er av den mindre kompaktmodellen, (ikke Bosh typen), og armene er spinkle og smale (4mm) med hull for ganske tynn aksling. Se bildet under. Selve pusserbladet (som jeg ikke har bilde av) er den rette typen uten fjæring,  slik som det imidlertid er på bilviskerblader (se bildet under).

 

Tenkte derfor jeg kunne bruke viskerblad fra bil, burde kunne finne rett lengde, men finner ingen som passer. Åpningen der armen skal inn er 6mm, og jeg finner heller ingen adapter som passer.

 

Er det noen som har vært borti poblemet og har en løsning? Vil helst slippe å kjøpe 3 nye dyre Boshmotorer med armer og blader.

 

Lars H

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vindusviskerne i Trudelutt både visker dårlig og er bråkete. Motorene er av den mindre kompaktmodellen, (ikke Bosh typen), og armene er spinkle og smale (4mm) med hull for ganske tynn aksling. Se bildet under. Selve pusserbladet (som jeg ikke har bilde av) er den rette typen uten fjæring,  slik som det imidlertid er på bilviskerblader (se bildet under).

 

Tenkte derfor jeg kunne bruke viskerblad fra bil, burde kunne finne rett lengde, men finner ingen som passer. Åpningen der armen skal inn er 6mm, og jeg finner heller ingen adapter som passer.

 

Er det noen som har vært borti poblemet og har en løsning? Vil helst slippe å kjøpe 3 nye dyre Boshmotorer med armer og blader.

 

Lars H

 

Bilde

Jeg modifiserte festene mellom arm og blad. Kjøpte tre nye viskere i dag på 40 cm hos Thosrov Bilrekvisita til den nette sum av 79,- / stk. Får ikke tatt bilde av dette nå, men bruker rett og slett en liten gjenomgående bolt , mutter og skiver. Funker fint, bortsett fra at tidligere kjøpte viskerblader til kr 25,- i en herværende båtutstyrsbutikk var bare dr...! Bare filler etter et par uker. Man får det man betaler for!

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Har du kikket innenfor veteranbilverdenen?

 

Man skal nemlig ikke så langt tilbake før frontvinduene på bilene var flate, eller bare krummet en vei.....

 

Viskerbladene til min 63 mod Rover 95 kunne nok passe både i størrelse og kanskje også i feste, men der finnes sikkert mange  -  også med rustfrie metalldetaljer  -  som kunne gjøre jobben.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mange av dere som bruker dette middelet, men det gjør i hvertfall underverker.

Middelet heter Rain-x, er på en gul flaske, ca 500ml og selges på mange bilrekvisita forretninger og bensinstasjoner.

Bilde

Middelet påføres myvaskede vinduer og poleres vekk etter tørk. Påfør 2 ganger for optimalt resultat. for å få bort rester skyll med ferskvann.

Fra og med nå blir alt vann skylt bort, og man slipper til og med hvite vinduer etter en sjøsprøyt.

Flaska koster en snau hundrelapp, men varer til mange behandlinger som igjen varer optil et par måneder.

 

Anbefales på det sterkeste!!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror faktisk jeg skal forsøke Rain-x. Prøvte noe lignende en gang, og det var slettes ikke så ille. Men på bil var det ikke like bra. I mørke med billys imot fikk jeg skinn i glasset. Den jobben å få det vekk. Har noen forsøkt rain-x på bilvinduet?

 

Vinduene i Saga27'en er helt plane, så egentlig skulle originalbladene være OK hadde de bare vært av god kvalitet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd Rain-X (eller i alle fall noe lignende) på bilen med godt resultat. Kjørte en gang i mørke i skikkelig styrtregn og bare for å prøve slo jeg av viskerene og så like godt. Hørte regnet slo i vinduet men så det ikke!!!! Virker best i stor fart da vannet perler seg og vinden blåser det bort.

 

I båt har jeg hatt bra suksess med vanlig bil/båt bonevoks. Båtviskere har jo lett for å virke rimelig dårlig og perleeffekten i bonevoks hjelper ganske bra. Når jeg kommer på det tar jeg gjerne en bonurunde på frontvinduene før jeg skal over litt ruskete strekk der jeg kan regne med overvann/sprut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som viskarane dine er same som  på VW boble frå 60-70 talet. Dei hadde flat frontrute. Eg brukar denne typen i båten og dei funkar greit. Dei er ikkje rustfrie, så eg må på jakt av og til. Med litt flaks har eg funne "nye" brukte hos bilhoggaren, men det blir nok vanskeleg etter kvart.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Bruker noe som heter Rain Repeller. Flasken ligner mye på Rain-X. Er kjempefornøyd. Selv med noe slitte pusserblader klarer pusserne å dra vekk de dråpene som ikke rennert bort av seg selv.

 

Puss vinduene godt på forhånd og foreta 2 behandlinger. Det er så effektivt at det virker nesten magisk. Prøvde også på bilen, men syntes jeg fikk litt trafikkfilm som var generende ved kjøring i mørket.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mange av dere som bruker dette middelet, men det gjør i hvertfall underverker.

Middelet heter Rain-x, er på en gul flaske, ca 500ml og selges på mange bilrekvisita forretninger og bensinstasjoner.

Også Redningsselskapet bruker visstnok Rain-X med godt resultat. På Fritidsbåtskipper-kurset jeg går har vi bl.a. hatt en fordragsholder som til daglig jobber på Redningsskøyte. Han fortalte at de brukte dette midlet, og ga det varme anbefalinger.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for gode råd. :wink:

 

Da blir det å få tak i stoffet. Blir hjemme kommende helg, men til himmelspretten skal det være klart. Kanskje det blir stillere også på en "glatt" rute?

Neste jobb blir å åpne pussermotorene og se om det kan hjelpe med litt mer fett for å dempe skrikingen og hviningen derfra!

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet tilsvarende stoff på bilen, anbefales ikke. I området utenfor viskerne var det bortimot umuligt å få rutene rene etter et par måneder.

Derimot på båten er det absolutt å anbefale. MEN for all del ikke prøv stoffet på innsiden for å holde duggen vekke, blir hundre ganger verre................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet tilsvarende stoff på bilen, anbefales ikke. I området utenfor viskerne var det bortimot umuligt å få rutene rene etter et par måneder.

Derimot på båten er det absolutt å anbefale. MEN for all del ikke prøv stoffet på innsiden for å holde duggen vekke, blir hundre ganger verre................

Takk vor begge rådene. For å hindre dugg på innsiden av bilrutene fantes det tidligere (finnes fremdeles) noe som het "duggklut". Det var en myk klut som var innsatt med et eller annet såpestoff. Når det var kommet litt dugg, var det bare å gni over og duggen var borte.

 

Kluten min ble en gang så møkkete (røyker i bilen så det blir gult belegg på vinduer og over alt) at jeg vasket den. Den virket selvfølgelig ikke da, ikke før jeg satte den inn med "båtfolkets venn", Zalo. Bingo!

 

Har ikke fått tak i (laget) slik klut til båten, men der tar jeg bare noen dråper Zalo på fingertuppene og gnir over vinduene i duggen. Så jevner jeg bare ut med en nesten tørr oppvaskklut, og dermed nix mer dugg på den overfarten.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg løste viskerproblemet engang ved å demontere hele visker mekanismen til en Audi. Her tok jeg motoren og plasserte den i en pen kasse i det ene hjørne, og ut fra denne gikk det en alu stang som først gikk bort til den ene akselgjennomføringen, og så med en ny stang bort til den andre akselen. På utsiden kunne jeg da velge og vrake i passende bil armer. Resultatet var viskere med 2 hastigheter, jevn, lik bevegelse som på biler, justerbart viskerfelt, nesten lydløs og med perfekt selvparkering. Helt som på bil. Det funker sikkert ennå..

Link to post
Share on other sites

Husk å smøre viskearmsakslingen med kjedeolje. Mye av hylingen kommer ofte

fra denne. Pers forslag om å demontere et viskeranlegg fra en bil, er glitrende.

Som han sier, du kan velge å vrake i alle typer viskerblader. Og selve viskermotoren

tåler høyst sannsynlig mer enn tilsvarende for båt. Eventuellt kan du bruke den typen

som sitter på bakvinduet. Jeg bruker forresten brille nul-dug både på innsiden av

frontvinduene og på visiret til hjelmen. Fungerer utmerket begge steder.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Kan Rain Ex virke like bra som substitutt for vindusvisker på sotede plexiglassruter mon tro?

 

Vær forsiktig med Rain-X på Plexiglass!!!!

I så fall bør du teste ut på et lite områdeførst.

Men jeg vet Rain-X har stoff som er beregnet på PlexiGlass også, men det gjelder bare å få tak i det.

Link to post
Share on other sites

Men jeg vet Rain-X har stoff som er beregnet på PlexiGlass også

Står en link nederst her.

Ang viskere så er mine 23år gamle American Bosch blader tilsynelatende fortsatt som nye. Til tross for at båten ligger på vannet hele året med baugen mot syd.

Armen er også svært solid sammenlignet med dagens Taiwan varianter.

Selv om disse er betydlig dyrere spørs det om ikke det allikevel lønner seg. :smiley:

Am. Bosch viskermotorene var dog ikke noe spes. å skryte av og er for lengst byttet ut.

Link to post
Share on other sites

Følgende info fant jeg på http://www.rainx.com/frame_marine_new.htm

 

Rain-X® Marine Windshield Treatment

Formulated for marine conditions to reduce the loss of visibility due to spray, waves and rain. The non-stick, invisible barrier repels water improving visibility, safety and driving comfort for every boater. Safe for glass and PlexiglasTM applications

Safe for PlexiglasTM & glass

Repels water spray and rain on contact

Increases visibility and safety

New opaque liquid allows for easy application

Easy to buff off, very little rubbing necessary

 

 

Available Size: 3.5 fl. oz Stock Number: RX08535D

 

Da er det bare å finne forhandler i Norge av marine produktene til Rain-X

 

Fant ikke noen e-post adresse på deres hjemmeside men prøve å få kontakt ang en forhandler i Norge.

Så snrt jeg får et svar skal jeg poste det

:diving

 

MVH

Eos

Link to post
Share on other sites

De fleste bensinstasjoner har et "Rain-X" lignende stoff i hyllene.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Søkte litt på nettet og fant at representanten for rain-x er AutoCare på Frogner. En rask telefon dit fortalte meg at Torshov Bilrekvisita skulle ha produktet. Så da blir det en tur via Strømmen på hjemveien i dag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...