Lars H. Startet 19.Mai.2003 Del på Facebook Startet 19.Mai.2003 Hei. Vindusviskerne i Trudelutt både visker dårlig og er bråkete. Motorene er av den mindre kompaktmodellen, (ikke Bosh typen), og armene er spinkle og smale (4mm) med hull for ganske tynn aksling. Se bildet under. Selve pusserbladet (som jeg ikke har bilde av) er den rette typen uten fjæring, slik som det imidlertid er på bilviskerblader (se bildet under). Tenkte derfor jeg kunne bruke viskerblad fra bil, burde kunne finne rett lengde, men finner ingen som passer. Åpningen der armen skal inn er 6mm, og jeg finner heller ingen adapter som passer. Er det noen som har vært borti poblemet og har en løsning? Vil helst slippe å kjøpe 3 nye dyre Boshmotorer med armer og blader. Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mini Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Hvis jeg var deg, ville jeg forespurt nærmeste Mekonomen forretning, de burde kunne hjelpe deg. Nevnte forretning i Sandvika har hvertfall kjempeservice. Lykke til.................... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Al-Tec Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Hei. Vindusviskerne i Trudelutt både visker dårlig og er bråkete. Motorene er av den mindre kompaktmodellen, (ikke Bosh typen), og armene er spinkle og smale (4mm) med hull for ganske tynn aksling. Se bildet under. Selve pusserbladet (som jeg ikke har bilde av) er den rette typen uten fjæring, slik som det imidlertid er på bilviskerblader (se bildet under). Tenkte derfor jeg kunne bruke viskerblad fra bil, burde kunne finne rett lengde, men finner ingen som passer. Åpningen der armen skal inn er 6mm, og jeg finner heller ingen adapter som passer. Er det noen som har vært borti poblemet og har en løsning? Vil helst slippe å kjøpe 3 nye dyre Boshmotorer med armer og blader. Lars H Jeg modifiserte festene mellom arm og blad. Kjøpte tre nye viskere i dag på 40 cm hos Thosrov Bilrekvisita til den nette sum av 79,- / stk. Får ikke tatt bilde av dette nå, men bruker rett og slett en liten gjenomgående bolt , mutter og skiver. Funker fint, bortsett fra at tidligere kjøpte viskerblader til kr 25,- i en herværende båtutstyrsbutikk var bare dr...! Bare filler etter et par uker. Man får det man betaler for! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Lars, Har du kikket innenfor veteranbilverdenen? Man skal nemlig ikke så langt tilbake før frontvinduene på bilene var flate, eller bare krummet en vei..... Viskerbladene til min 63 mod Rover 95 kunne nok passe både i størrelse og kanskje også i feste, men der finnes sikkert mange - også med rustfrie metalldetaljer - som kunne gjøre jobben. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Vet ikke hvor mange av dere som bruker dette middelet, men det gjør i hvertfall underverker. Middelet heter Rain-x, er på en gul flaske, ca 500ml og selges på mange bilrekvisita forretninger og bensinstasjoner. Middelet påføres myvaskede vinduer og poleres vekk etter tørk. Påfør 2 ganger for optimalt resultat. for å få bort rester skyll med ferskvann. Fra og med nå blir alt vann skylt bort, og man slipper til og med hvite vinduer etter en sjøsprøyt. Flaska koster en snau hundrelapp, men varer til mange behandlinger som igjen varer optil et par måneder. Anbefales på det sterkeste!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Hadde samme problem på tidligere båt og fant ingen løsning som funket brukbart før jeg begynte å bruke Rain X. Støtter over nevnte og anbefaler det på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Hei. Tror faktisk jeg skal forsøke Rain-x. Prøvte noe lignende en gang, og det var slettes ikke så ille. Men på bil var det ikke like bra. I mørke med billys imot fikk jeg skinn i glasset. Den jobben å få det vekk. Har noen forsøkt rain-x på bilvinduet? Vinduene i Saga27'en er helt plane, så egentlig skulle originalbladene være OK hadde de bare vært av god kvalitet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Jeg har prøvd Rain-X (eller i alle fall noe lignende) på bilen med godt resultat. Kjørte en gang i mørke i skikkelig styrtregn og bare for å prøve slo jeg av viskerene og så like godt. Hørte regnet slo i vinduet men så det ikke!!!! Virker best i stor fart da vannet perler seg og vinden blåser det bort. I båt har jeg hatt bra suksess med vanlig bil/båt bonevoks. Båtviskere har jo lett for å virke rimelig dårlig og perleeffekten i bonevoks hjelper ganske bra. Når jeg kommer på det tar jeg gjerne en bonurunde på frontvinduene før jeg skal over litt ruskete strekk der jeg kan regne med overvann/sprut. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
carmina Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Det ser ut som viskarane dine er same som på VW boble frå 60-70 talet. Dei hadde flat frontrute. Eg brukar denne typen i båten og dei funkar greit. Dei er ikkje rustfrie, så eg må på jakt av og til. Med litt flaks har eg funne "nye" brukte hos bilhoggaren, men det blir nok vanskeleg etter kvart. Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Kan tenke meg at en traktorforhandler har passende pusserblader for plan rute, men neppe rustfrie. Økonomideler (traktor) kanskje. Rodin & Co kan også være en mulighet. http://www.okonomi-deler.no http://www.rodin.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Bruker noe som heter Rain Repeller. Flasken ligner mye på Rain-X. Er kjempefornøyd. Selv med noe slitte pusserblader klarer pusserne å dra vekk de dråpene som ikke rennert bort av seg selv. Puss vinduene godt på forhånd og foreta 2 behandlinger. Det er så effektivt at det virker nesten magisk. Prøvde også på bilen, men syntes jeg fikk litt trafikkfilm som var generende ved kjøring i mørket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Vet ikke hvor mange av dere som bruker dette middelet, men det gjør i hvertfall underverker. Middelet heter Rain-x, er på en gul flaske, ca 500ml og selges på mange bilrekvisita forretninger og bensinstasjoner. Også Redningsselskapet bruker visstnok Rain-X med godt resultat. På Fritidsbåtskipper-kurset jeg går har vi bl.a. hatt en fordragsholder som til daglig jobber på Redningsskøyte. Han fortalte at de brukte dette midlet, og ga det varme anbefalinger. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Hei, og takk for gode råd. Da blir det å få tak i stoffet. Blir hjemme kommende helg, men til himmelspretten skal det være klart. Kanskje det blir stillere også på en "glatt" rute? Neste jobb blir å åpne pussermotorene og se om det kan hjelpe med litt mer fett for å dempe skrikingen og hviningen derfra! Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Har benyttet tilsvarende stoff på bilen, anbefales ikke. I området utenfor viskerne var det bortimot umuligt å få rutene rene etter et par måneder. Derimot på båten er det absolutt å anbefale. MEN for all del ikke prøv stoffet på innsiden for å holde duggen vekke, blir hundre ganger verre................ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Takk for tipset bmo. Mitt neste trekk skulle være å prøve på innsiden etter vellykket bruk på utsiden i over en sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Har benyttet tilsvarende stoff på bilen, anbefales ikke. I området utenfor viskerne var det bortimot umuligt å få rutene rene etter et par måneder. Derimot på båten er det absolutt å anbefale. MEN for all del ikke prøv stoffet på innsiden for å holde duggen vekke, blir hundre ganger verre................ Takk vor begge rådene. For å hindre dugg på innsiden av bilrutene fantes det tidligere (finnes fremdeles) noe som het "duggklut". Det var en myk klut som var innsatt med et eller annet såpestoff. Når det var kommet litt dugg, var det bare å gni over og duggen var borte. Kluten min ble en gang så møkkete (røyker i bilen så det blir gult belegg på vinduer og over alt) at jeg vasket den. Den virket selvfølgelig ikke da, ikke før jeg satte den inn med "båtfolkets venn", Zalo. Bingo! Har ikke fått tak i (laget) slik klut til båten, men der tar jeg bare noen dråper Zalo på fingertuppene og gnir over vinduene i duggen. Så jevner jeg bare ut med en nesten tørr oppvaskklut, og dermed nix mer dugg på den overfarten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Jeg løste viskerproblemet engang ved å demontere hele visker mekanismen til en Audi. Her tok jeg motoren og plasserte den i en pen kasse i det ene hjørne, og ut fra denne gikk det en alu stang som først gikk bort til den ene akselgjennomføringen, og så med en ny stang bort til den andre akselen. På utsiden kunne jeg da velge og vrake i passende bil armer. Resultatet var viskere med 2 hastigheter, jevn, lik bevegelse som på biler, justerbart viskerfelt, nesten lydløs og med perfekt selvparkering. Helt som på bil. Det funker sikkert ennå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Husk å smøre viskearmsakslingen med kjedeolje. Mye av hylingen kommer ofte fra denne. Pers forslag om å demontere et viskeranlegg fra en bil, er glitrende. Som han sier, du kan velge å vrake i alle typer viskerblader. Og selve viskermotoren tåler høyst sannsynlig mer enn tilsvarende for båt. Eventuellt kan du bruke den typen som sitter på bakvinduet. Jeg bruker forresten brille nul-dug både på innsiden av frontvinduene og på visiret til hjelmen. Fungerer utmerket begge steder. Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Piruto Svart 20.Mai.2003 Del på Facebook Svart 20.Mai.2003 Kan Rain Ex virke like bra som substitutt for vindusvisker på sotede plexiglassruter mon tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen Svart 21.Mai.2003 Del på Facebook Svart 21.Mai.2003 Kan Rain Ex virke like bra som substitutt for vindusvisker på sotede plexiglassruter mon tro? Vær forsiktig med Rain-X på Plexiglass!!!! I så fall bør du teste ut på et lite områdeførst. Men jeg vet Rain-X har stoff som er beregnet på PlexiGlass også, men det gjelder bare å få tak i det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Mai.2003 Del på Facebook Svart 21.Mai.2003 Men jeg vet Rain-X har stoff som er beregnet på PlexiGlass ogsåStår en link nederst her.Ang viskere så er mine 23år gamle American Bosch blader tilsynelatende fortsatt som nye. Til tross for at båten ligger på vannet hele året med baugen mot syd. Armen er også svært solid sammenlignet med dagens Taiwan varianter. Selv om disse er betydlig dyrere spørs det om ikke det allikevel lønner seg. Am. Bosch viskermotorene var dog ikke noe spes. å skryte av og er for lengst byttet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eos Svart 21.Mai.2003 Del på Facebook Svart 21.Mai.2003 Følgende info fant jeg på http://www.rainx.com/frame_marine_new.htm Rain-X® Marine Windshield Treatment Formulated for marine conditions to reduce the loss of visibility due to spray, waves and rain. The non-stick, invisible barrier repels water improving visibility, safety and driving comfort for every boater. Safe for glass and PlexiglasTM applications Safe for PlexiglasTM & glass Repels water spray and rain on contact Increases visibility and safety New opaque liquid allows for easy application Easy to buff off, very little rubbing necessary Available Size: 3.5 fl. oz Stock Number: RX08535D Da er det bare å finne forhandler i Norge av marine produktene til Rain-X Fant ikke noen e-post adresse på deres hjemmeside men prøve å få kontakt ang en forhandler i Norge. Så snrt jeg får et svar skal jeg poste det :diving MVH Eos Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Mai.2003 Del på Facebook Svart 21.Mai.2003 De fleste bensinstasjoner har et "Rain-X" lignende stoff i hyllene..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 21.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2003 Hei. Søkte litt på nettet og fant at representanten for rain-x er AutoCare på Frogner. En rask telefon dit fortalte meg at Torshov Bilrekvisita skulle ha produktet. Så da blir det en tur via Strømmen på hjemveien i dag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.