Jump to content

Temperatur på kontrollstrålen gammel totakter 4 hk (Yamaha)

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har en gammel totakter Yamaha 4 hk som guttungen kjøpte til sin Pioner 8 mini. Virker som en perfekt kombinasjon. Nå i ferien har vi testet den litt,  og den starter lett og fungerer flott. 

Det eneste jeg er litt usikker på er ideell temperaturen i kontrollstrålen. Hva bør den ligge på ved normal hard belastning (voksen + guttunge i jolla), nær maks turtall og noen minutters kjøring? Ca 40 grader?

Lenge siden jeg brukte så små motorer. Ver ikke engang om de har termostat på slik småtteri. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk! Da stemmer det fint med ca 40 grader :thumbsup: (Litt varmere enn kroppstemp men ikke ubehagelig. )

Alt ser bra ut, men husker ikke 30 år tilbake. Planlegger å bytte impeller i vinte, men vil slippe guttungen i gang med båten nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Korsfjord skrev 33 minutter siden:

Et litt vagt svar kanskje, men da jeg hadde en slik motor for mange år siden, brukte jeg strålen til å varme hendene på etter turer i surt ruskevær. Den kjentes varm ut uten å være i nærheten av å bli ubehagelig varm. Det kan kanskje være en indikasjon på tilstand. Min motor var ny og i orden den gangen. 

Det er min erfaring også.........du føler att det er varmt men du brenner deg ikke......sånn ca 40gr

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...