Jump to content

Temperatur på kontrollstrålen gammel totakter 4 hk (Yamaha)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Har en gammel totakter Yamaha 4 hk som guttungen kjøpte til sin Pioner 8 mini. Virker som en perfekt kombinasjon. Nå i ferien har vi testet den litt,  og den starter lett og fungerer flott. 

 

Det eneste jeg er litt usikker på er ideell temperaturen i kontrollstrålen. Hva bør den ligge på ved normal hard belastning (voksen + guttunge i jolla), nær maks turtall og noen minutters kjøring? Ca 40 grader?

 

Lenge siden jeg brukte så små motorer. Ver ikke engang om de har termostat på slik småtteri. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Et litt vagt svar kanskje, men da jeg hadde en slik motor for mange år siden, brukte jeg strålen til å varme hendene på etter turer i surt ruskevær. Den kjentes varm ut uten å være i nærheten av å bli ubehagelig varm. Det kan kanskje være en indikasjon på tilstand. Min motor var ny og i orden den gangen. 

Link to post
Share on other sites

Takk! Da stemmer det fint med ca 40 grader :thumbsup: (Litt varmere enn kroppstemp men ikke ubehagelig. )

 

Alt ser bra ut, men husker ikke 30 år tilbake. Planlegger å bytte impeller i vinte, men vil slippe guttungen i gang med båten nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 33 minutter siden:

Et litt vagt svar kanskje, men da jeg hadde en slik motor for mange år siden, brukte jeg strålen til å varme hendene på etter turer i surt ruskevær. Den kjentes varm ut uten å være i nærheten av å bli ubehagelig varm. Det kan kanskje være en indikasjon på tilstand. Min motor var ny og i orden den gangen. 

 

Det er min erfaring også.........du føler att det er varmt men du brenner deg ikke......sånn ca 40gr

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...