Jump to content

Teknisk info om Biam 660, noen som har?

fodfj

Recommended Posts

BIAM 660 DC

Data

• Tillverkare:BIAM
  • Modell:660 DC

• Båttyp:Motorbåt - övrig
  • Årsmodeller:1990 -
  • Längd (m):6,60
  • Bredd (m):2,45
  • Djup (m):0,65
  • Vikt (kg):130

Hentet dette fraven svensk side.

Er det en spesiell spesifikasjon du vil vite mer om? Har inntrykk at de ble levert mest med Yanmar 77 hk, og gjorde 11-14 knop på marsjfart. Stort sett virket de undermaskinerte når jeg har sett dem ligge i halvplan, men jeg har sett noen få som har lagt seg skikkelig opp og må ha holdt 17-20 knop over lenger tid. 

De jeg har snakket med som har hatt dem sier de har vørt billige i forbruk.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Svenskene har nok brukt en skral vekt.

Den er nok tyngre enn 130kg.

1300kg?

Hadde en slik en gang tilbake i 1999.

Lurer på om det var 17kts med en 96hk volvo.

Var det den som var "selvlensende"?

Som hadde plugger bak under benken?

Den søkker ved kai hvis du ikke har pluggene i, og du er en gjeng ombord som sitter og drikker øl...

Beklager har ikke noe mere info.

• 1 år senere...

Du er ikke den eneste som savner brukermanual til Biam 660, - jeg etterlyste en i fjor. Fikk positiv respons, noen vennlige medlemmer svarte, og skulle prøve å finne en som var blitt liggende et sted på loftet. Men den var blitt borte, og det hele rant ut i sanden. 

Vi kan jo gjøre et nytt forsøk på å etterlyse - det må vel finnes noen som har spart på en brukerveiledning til denne båten?? 

Ang. fart: min 660 med standard motor fra 1986, Yanmar 77 hk (66 hk + turbo), gikk med ny-påført bunnstoff 19 knop, som annonsert da jeg kjøpte den for tre år siden. Full tank og to mann ombord. Jeg har ikke vært så nøye med bunnstoff etterpå, og båten ble testet i fjor til maks 17 knop. 

Det er helt greit, skroget er ikke konstruert for høyere fart, den er jo såkalt halvplanende, begynner å skjene ukomfortabelt over 18 knop. Jeg kjører sjelden over 10, - da er både drivstoff forbruk og lydnivået akseptabelt. 

Redigert av Olav Borgen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...