arosnes Startet 27.Juli.2018 Del på Facebook Startet 27.Juli.2018 Kom akkurat fra båttur. Normalt, når man kobler til og tøffer ut og inn av havna på tomgang så går motoren litt tungt og det rister litt, og så går den fint så snart man er forbi moloen og får gitt på fra tomgang 800 rpm til f.eks 1000 rpm, da går det fint og uten vibrasjoner. Men i dag når vi kom til land etter 2 timer ute på fjorden med ikke noe mer enn 1500 rpm og 7 knop, så gikk motoren så tungt på tomgang at jeg måtte tilte opp drevet og kjenne på propellen om den gikk rundt som den skal (det gjorde den selvsagt) Har jeg sota ned motoren? Eller er det noe annet og mer seriøst som er galt? Trodde motoren skulle stoppe for meg de siste meterne frem til båsen jo... Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Vanligvis når noe vibrerer er det ubalanse i roterende komponenter. Dette forsterkes når turtall økes. Vibrerer motoren slik du beskriver kan årsak ligge i feil på opplagring som endrer egensvingefrekvens. Mest sannsynlig er at i og med du er så heldig å ha en common rail motor er at dysene gir ulik mengde på lav belastning. Ujevn effekt fra sylindrene gir ofte egensvingninger. Det betyr at du må få dysene sjekket. Slik dorgekjøring er uheldig for motoren pga turbo kan bli skadet ved at reguleringsmekanisme for turbotrykk setter seg fast men dette gir ikke vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Takk for info. Skal ut en tur i dag, og får kjøre i andre enden av hastighetsregisteret og blåse den ren. Kanskje det hjelper. Trodde kanskje jeg hadde oversett noe viktig service i forhold til girkasse og slikt, men finner ikke noe slikt heller. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 En del poster snakker om vibrasjonsdempere og motor oppheng. Kan det ha noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Nårt jeg fyrte opp i ettermiddag så var det tydelig at den ikke gikk skikkelig på en sylinder (av 5, er det ikke?) Kjørte rundt i 30 knop ei stund og nå er det bra i gjen. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 21.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2019 Oppfølging. Jeg har muligens funnet ut at det har vært lite olje på styreservoen, og at det er dette som har gitt luft i systemet og at det er servoen som har blitt ustabil og ristet drevet i takt med motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.