Jump to content

Volvo Penta D3 190 med DPS-A drev vibrerer mer enn vanlig på lav fart

arosnes

Recommended Posts

Kom akkurat fra båttur.

Normalt, når man kobler til og tøffer ut og inn av havna på tomgang  så går motoren litt tungt og det rister litt, og så går den  fint så snart man er forbi moloen og får gitt på fra tomgang 800 rpm til f.eks 1000 rpm, da går det fint og uten vibrasjoner.

Men i dag når vi kom til land etter 2 timer ute på fjorden med ikke noe mer enn 1500 rpm og 7 knop, så gikk motoren så tungt på tomgang

at jeg måtte tilte opp drevet og kjenne på propellen om den gikk rundt som den skal (det gjorde den selvsagt)

Har jeg sota ned motoren? Eller er det noe annet og mer seriøst som er galt? Trodde motoren skulle stoppe for meg de siste

meterne frem til båsen jo...

Vanligvis når noe vibrerer er det ubalanse i roterende komponenter. Dette forsterkes når turtall økes. Vibrerer motoren slik du beskriver kan årsak ligge i feil på opplagring som endrer egensvingefrekvens. Mest sannsynlig er at i og med du er så heldig å ha en common rail motor er at dysene gir ulik mengde på lav belastning. Ujevn effekt fra sylindrene gir ofte egensvingninger. Det betyr at du må få dysene sjekket. Slik dorgekjøring er uheldig for motoren pga turbo kan bli skadet ved at reguleringsmekanisme for turbotrykk setter seg fast men dette gir ikke vibrasjoner.

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...