danielo Startet 27.Juli.2018 Del på Facebook Startet 27.Juli.2018 Hei. Noen som vet hva som skal kobles inn i uttaket merket «Load» ? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Forbrukerkursene. Men du trenger ikke gjøre det. I et komplett solcelleanlegg vil regulator regulere lading av batteriet og kunne regulere at du ikke tapper for mye ut av batteriet. Dette ser ut som å være en rimelig enkrl regulator. Da er det liten vits å koble forbrukskurs via regulator av flere grunner: 1. Du øker antall potensielle feilkilder 2. En slik billig enkel regulator kan kun belastes med noen få ampere på forbruk. Det er ikke hensiktsmessig i båt. Sitér dette innlegget Link to post
danielo Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Denne skal kun brukes til en liten avtrekksvifte. Vet ikke om den duger til det ? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Det skjønte jeg ikke. En regulator kobles mellom et solcellepanel og batteri for å sikre riktig lading av batteriet. En avtrekksvifte kobler du til batteriet. Men, hvis du kun har et lite 12v batteri som har som eneste oppgave å drive en avtrekksvifte når batteriet er tilstrekkelig ladet, og du skal lade batteriet med et solcellepanel, så kobler du avtrekksviften til load på regulatoren. Da vil viften gå til spenningen når ca 11V. Ved lavere batterispenning vil regulstoren du viser til koble ut og batteriet blir ikke utladet. Sitér dette innlegget Link to post
danielo Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) Jeg har solcellepanel, regulator og et lite 12v batteri. Dette skal drive en liten avtrekksvifte i korte perioder. Kommer til å lade batteriet med lader innimellom, ca 1 gang pr uke. Redigert 27.Juli.2018 av danielo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
danielo Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Tror vifta er på 6 amp Sitér dette innlegget Link to post
UngeWiig Svart 8.April.2019 Del på Facebook Svart 8.April.2019 Låner denne tråden til et spørsmål, MÅ jeg dra kabel fra solcelleregulator 100w/10a til batteri eller kan jeg koble pluss/minus fra regulator på pluss/minus skinne som kobler batteri og forbruksenheter sammen ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Ha skjer når du skrur av hovedstrømsbryteren? Eller er det paneler som bare er fremme når bryteren er på? Sitér dette innlegget Link to post
UngeWiig Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Når jeg skrur av hovedstrømmen brytes strømmen til regulatoren så alt blir mørkt. Men etter litt tenking så trur jeg det er best å dra kabel til batteri uansett, da kan jeg jo komme til fulladet batterier når jeg skal bruke båten ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Slik har jeg gjort det hos meg også. Husk å koble fra regulatoren under opplag dersom den har egen-forbruk av strøm (det har min mppt regulator. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.April.2019 Del på Facebook Svart 9.April.2019 Men du kan jo koble til inn-siden på hovedbryteren hvis det sparer deg for litt kabelstrekk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.