PiperBill Startet 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2018 (redigert) Opplevde det ikke selv men observerte en båt som skulle legge til på torsdag. Det lå en rekke med båten side om side og det var plass til en båt til. Må sies at akkurat der er det en fast gjeng med 5-6 båter som ofte er der. Da båten slapp ut dreggen og gikk inn for å fortøye så hørte jeg fra en på land «Det kommer snart en annen båt der.. bare så du vet det» Hun i båten som skulle legge til sa «Ok da finner vi en annen plass» så flytte de til andre siden av bukta der vi lå (ca. 50 meter unna). men de dro kort tid etterpå da det er mye sjødrag fra båter som kjører forbi. Vi dro derfra 2 timer etterpå men det hadde ikke kommet noe andre båt. Plassen var fortatt ledig. Redigert 28.Juli.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Rallypetter Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Nei!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 I uthavn må det vel være greit å holde av, men da bør det jo komme en båt etterhvert. I gjestehavner synes jeg ikke det skal holdes av, det får havnevert og dockspot ordne.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 I bobilhavna i Lillesand (uten sammenligning forøvrig, men prisnippet) står det skiltet at det ikke er lov å holde av plass hvilket jeg synes er mest riktig. Er det kamp/trangt om plassen/e så må det vel nesten være førstemann til mølla, men vanskelig å være helt konsekvent i en slik sak som uthavn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Code0 skrev 2 minutter siden: I uthavn må det vel være greit å holde av, men da bør det jo komme en båt etterhvert. Enig! Hvis vi ligger ute på en holme og venter besøk av venner ønsker vi at de skal kunne legge seg ved siden av oss. Da er det jo litt kjedelig om en annen båt legger seg der, og så må våre venner legge seg lenger bort. Men vi har også vært vitne til det Piperbill beskriver noen ganger, og da handler det om å holde andre vekk. Ikke ok! Steder vi har opplevd dette er bla Gluppö og Fredagshølet. En gang på Gluppö seg vi inn mot en plass vi så var ledig. Vi ble da kontakt avvist av båten ved siden av, med beskjed om at det skulle komme en båt til. Vi fant ingen andre gode plasser, og endte opp med å legge oss på svai i påvente av at det skulle bli en plass ledig. Det kom ingen flere båter som de sa, og når de selv kastet loss dagen etter gikk vi inn og la oss der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Komodo skrev 8 minutter siden: Men vi har også vært vitne til det Piperbill beskriver noen ganger, og da handler det om å holde andre vekk. Ikke ok Det hender jeg ‘syner bløffen’ , sier jeg flytter meg når de kommer, spør når det er og type båt, og sier at om de ikke er her til avtalt tid så blir jeg liggende. Avtalt tid bør max være et par-tre timer, og hvis de sier de venter en 32 fots Bavaria, så flytter jeg ikke for en Nidelv 27.. men det må være på ‘topp ti’ av uthavnene, limer meg ikke på en båt som ligger i en sprekk i fjellet utenfor Røst...(mulig jeg går glipp av noe der, sikkert hyggelige folk...). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Jeg hadde en motsatt og hyggelig opplevelse i sommer. Lå innerst på en nydelig plass ved Skauerøya i Lillesand, og vi måtte ut en tur for å tømme septik og inn til byen for å handle proviant. Vi har slepejolle og kona og jeg diskuterte om vi skulle legge den igjen for å holde plassen. Vi konkluderte med at det var litt frekt på en så flott dag, i og med at vi regnte med å være borte 2-3 timer, så jeg bant jolla bak som vanlig og startet motoren. Da kom noen av de andre på brygga og lurte på om vi skulle gå. Sa som sant var at vi skulle tømme septik og hente mat. Håpte det var plass når vi kom tilbake. Da tilbød DE seg å holde av plassen til oss, og det endte opp med at vi la jolla der. Plassen var ledig da vi kom tilbake etter ca 2 timer, og vi fortsatte med å storkose oss en dag eller to til. For oss var den plassen den beste opplevelsen i sommer, og de hyggelige folkene (som forøvrig stod i kø for å ta imot oss da vi kom første gang), var en veldig hyggelig opplevelse i sommer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Code0 skrev 15 minutter siden: Det hender jeg ‘syner bløffen’ , sier jeg flytter meg når de kommer, spør når det er og type båt, og sier at om de ikke er her til avtalt tid så blir jeg liggende. Avtalt tid bør max være et par-tre timer, og hvis de sier de venter en 32 fots Bavaria, så flytter jeg ikke for en Nidelv 27.. Bra trix Code0 skrev 15 minutter siden: limer meg ikke på en båt som ligger i en sprekk i fjellet utenfor Røst...(mulig jeg går glipp av noe der, sikkert hyggelige folk...). Da snakker vi om ytterligheter Ps; min far er fra Værøy, så jeg er ikke ukjent på de kanter heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) En grei regel er at friarealer og sjøen er for alle innenfor gjestehavnen bestemmelser eller om det er uthavn er det jo ingen regler. Men hvem (eller om) du skal ha utenpå deg selv kan du fritt bestemme. Så trenger man ikke på en ledig luftig buss sette seg rett ved siden av de få passasjerene som er der heller. Bedre å spre seg litt og holde litt komfortsone av høflighet. Det verste jeg vet er å ligge som sild i tønne med fremmede tilfeldige på en campingmåte med mindre man kjenner båtene ved siden av da selvsagt. Redigert 28.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) @Lingefan enig. å ligge utenpå en som har lagt seg inntil fjellet er ‘in invitation only’. Men der det er anker akter og baug til land er mitt eksempel. Populære uthavner kan jo være forberedt med bolter osv, for allmen benyttelse. Redigert 28.Juli.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) 1 hour ago, Lingefan said: En grei regel er at friarealer og sjøen er for alle innenfor gjestehavnen bestemmelser eller om det er uthavn er det jo ingen regler. Men hvem (eller om) du skal ha utenpå deg selv kan du fritt bestemme. Hvis man fortøyer longside i en uthavn så er jeg enig med deg, men ligger man fortøyd til land og et anker ute så kan man vel ikke nekte noen å legge seg mot en? Redigert 28.Juli.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Holde av for de to båtene som kommer om en time: OK Kjøre ut å fortøye på onsdag ettermiddag og så forlate båten for å ha «reservert plassen for helga»: ikke OK Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Mouche skrev 2 minutter siden: Hvis man fortøyer longside i en uthavn så er jeg enig med deg, men ligger man fortøyd til land og et anker ute så kan man vel ikke nekte noen å legge seg mot en? Utvider temaet litt. Er det greit å sperre av en bukt med tau over til den andre siden? Opplevde det når vi kom hit vi ligger i går. Vi er kjent på stedet, og kjørte inn for å se om det var ledig, da en herre høflig informerte oss om at det lå et tau over sundet. Det lå to små båter der. Kona stod i baugen og spurte om det betyr at vi ikke kommer inn (gjorde seg litt blond og dum), og fikk til svar at "joda, vi må bare ordne litt med tau osv". Han kauket til en av de andre karene at han måtte stramme inn på dreggen, slik at han kunne slakke opp på tauet som sperret sundet. Den andre karen ropte da tilbake at de ikke hadde noen dregg ute. I det hele tatt ble det gitt et inntrykk av at det ikke var bare bare å slippe opp på det tauet. Et forslag til løsning fra oss ble høflig avvist, og etter mye om og men slapp de opp på tauet. Vi kjørte forbi, slapp ankeret, og fortøyde innerst i bukta, tvers over for der de andre lå. Varmt som det var var det bare å få på seg badebuksa og hoppe i vannet. Ved en liten svømmetur under vann så jeg kjapt at begge båtene hadde dregg ut akter. For oss var det tydelig at de ikke ønsket at flere skulle komme og legge seg i den bukta. Dette blir på mange måter det samme som å si at det snart kommer en båt, og så kommer det ingen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Mouche skrev 59 minutter siden: Hvis man fortøyer longside i en uthavn så er jeg enig med deg, men ligger man fortøyd til land og et anker ute så kan man vel ikke nekte noen å legge seg mot en? Det er jo uhøflig (evt påtrengende) å legge seg såpass nær en ukjent båt i en uthavn at man må ut med fendere osv. Det er gjerne en grunn til at man drar i uthavn at man vil være litt privat. På f eks en offentlig badestrand, la oss si HUK, så legger man seg ikke med håndkle sitt like inntil en ukjent nabo? Man holder da litt avstand? Man sørger vel gjerne for at man holder komfortavstand slik at man ikke forstyrrer eller gjør at den andre må bry seg med hva den andre holder på med. Redigert 28.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Code0 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 @Lingefan jeg ser du er bosatt i Bærum, da kjenner du de lokale utfartsstedene Middagsbukta, Borøya og Hjelp f. eks. der er det helt vanlig å ligge med anker ute og baugen i land, fender til fender. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Code0 skrev 5 minutter siden: @Lingefan jeg ser du er bosatt i Bærum, da kjenner du de lokale utfartsstedene Middagsbukta, Borøya og Hjelp f. eks. der er det helt vanlig å ligge med anker ute og baugen i land, fender til fender. Slike steder ligger aldri jeg på slik sild i tønne-camping-måte inn til land med kanskje noen få unntak om det er noen jeg kjenner godt. Slike steder ligger jeg på svai eller noe mer privat. Så jeg kjenner nok ikke «reglene», men synes det er påtrengende om noen fremmede hadde lagt seg til meg mens jeg lå med anker til land. Selv i Middagsbukten eller slike steder. Redigert 28.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
komfort Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Komodo skrev 59 minutter siden: Utvider temaet litt. Er det greit å sperre av en bukt med tau over til den andre siden? Opplevde det når vi kom hit vi ligger i går. Vi er kjent på stedet, og kjørte inn for å se om det var ledig, da en herre høflig informerte oss om at det lå et tau over sundet. Det lå to små båter der. Kona stod i baugen og spurte om det betyr at vi ikke kommer inn (gjorde seg litt blond og dum), og fikk til svar at "joda, vi må bare ordne litt med tau osv". Han kauket til en av de andre karene at han måtte stramme inn på dreggen, slik at han kunne slakke opp på tauet som sperret sundet. Den andre karen ropte da tilbake at de ikke hadde noen dregg ute. I det hele tatt ble det gitt et inntrykk av at det ikke var bare bare å slippe opp på det tauet. Et forslag til løsning fra oss ble høflig avvist, og etter mye om og men slapp de opp på tauet. Vi kjørte forbi, slapp ankeret, og fortøyde innerst i bukta, tvers over for der de andre lå. Varmt som det var var det bare å få på seg badebuksa og hoppe i vannet. Ved en liten svømmetur under vann så jeg kjapt at begge båtene hadde dregg ut akter. For oss var det tydelig at de ikke ønsket at flere skulle komme og legge seg i den bukta. Dette blir på mange måter det samme som å si at det snart kommer en båt, og så kommer det ingen... For en frekkhet!! Hadde tømt septikken og dratt ? Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Dårlig skikk dette, eller uskikk kanskje. En uthavn er til almen benyttelse og ingen har vel rett ti å "reservere" noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Min mening: første mann til mølla gjelder. Dvs ingen holder av til noen som ikke er der. De som legger båten der dagen før, vel de var der først og jeg får ikke høyt blodtrykk av det. Holde av er en u-ting. Vil man ha den gode plassen ved siden en eller annen må man møte opp tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 1 hour ago, Lingefan said: Det er jo uhøflig (evt påtrengende) å legge seg såpass nær en ukjent båt i en uthavn at man må ut med fendere osv. Det er gjerne en grunn til at man drar i uthavn at man vil være litt privat. Er det slik det fungerer (også) i Hestholmsbukta utenfor Lillesand? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Mouche skrev 14 minutter siden: Er det slik det fungerer (også) i Hestholmsbukta utenfor Lillesand? Aner ikke da jeg aldri har ligget der. Kan du forklare hvordan den bukten er? Jeg mener man bør følge normal komfortsone og folkeskikk også på sjøen. Det bør ikke være ulikt badestrand eller telt, eller hytter for den saks skyld. Har man en plass i uthavn skal man kunne være relativt privat om ønskelig eller sosial om ønskelig. Ikke spesielt vanskelig dette. Og personlig har jeg aldri opplevd problemer med det heller. Redigert 28.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 I indre oslofjord (og sikkert mange andre steder også) er det noen uthavner hvor slik privat sone er fullstendig utelukket. Men det vet man om, og kan velge annerledes om man ønsker seg litt vekk fra fendergnikk. I de populære uthavnene legger jeg meg tett på andre, og forventer at andre gjør det samme. Når kvelden kommer er det jo sild i tønne. Men det er selv valgt, man vet som oftest hvor det blir slik. Svai-livet er et befriende alternativ, men ikke like sosialt. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 (redigert) Lingefan skrev for 1 time siden: Det er jo uhøflig (evt påtrengende) å legge seg såpass nær en ukjent båt i en uthavn at man må ut med fendere osv. Det er gjerne en grunn til at man drar i uthavn at man vil være litt privat. Nei da er vi uenige. Mange steder så ligger det fortøyningsbolter på en lang rekke. Da er det naturlig at båtene ligger tett i tett etter hvert som plassene fylles opp. Har møtt mange hyggelige mennesker under slike forhold men den dagen vi skulle dra fra Jutholmen ved Koster så kom det to partybåter inn ved siden av oss. Men da skulle vi dra videre likevel. :-) Redigert 28.Juli.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Hvis det er fortøyningsbolter montert av kommunen på rekke og rad har jeg absolutt ingen problemer med å legge meg inntil en annen båt, godt fendret selvfølgelig. Spesielt dersom det er ett av få steder det er le for vinden eller badestrand. Trenger det til minstejenta. Slik som i Hampholmsundet i Grimstad. Hvis jeg ligger slik selv så følger jeg gjerne med på andre båter som er innom. Hvis de for tegn til å ville legge seg til ved siden av meg så løper jeg ut for å ta imot dem hvis jeg kan. Men er det sted der det brukes egne kiler så spør jeg evt før jeg legger meg til. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Man har ingen rett til å holde av en plass enten det gjelder uthavn eller gjestehavn. Man kan anmode men det forutsetter at det er andre ledige plasser som er minst like bra i umiddelbar nærhet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.