Jump to content

Er det dårlig skikk å holde av plass i uthavn?

PiperBill

Recommended Posts

Lingefan skrev for 3 timer siden:

Det er jo uhøflig (evt påtrengende) å legge seg såpass nær en ukjent båt i en uthavn at man må ut med fendere osv. Det er gjerne en grunn til at man drar i uthavn at man vil være litt privat. 

Helt avhengig av hvor man legger seg, hva slags uthavn, og i hvilken sesong. De mest dyrebare uthavns plassene kan man se på som gjesteuthavner.

Hadde en merkelig opplevelse for 15 år siden i en uthavn på sørlandet. Vi kjørte ut ankeret for å legge oss mot land ca. 50 meter i fra en annen båt. Kona i denne båten så hvor vi var på vei, tok med en campingstol, og satt seg på plassen der vi kom i land.  Selvfølgelig overså vi henne. Hun sa ikke ett ord, og kapitulerte etter 10 minutters tid.  For oss ble dette mest bare merkelig. Avstanden mellom vår og deres båt var stor nok til at dette ikke påvirket helgen, men det ble en tankevekker i forhold til hvor enkelte setter grensene. For oss var 50 meter en akseptabel avstand, men det var vi tydeligvis uenige om. 

Code0 skrev for 11 timer siden:

men det må være på ‘topp ti’ av uthavnene, limer meg ikke på en båt som ligger i en sprekk i fjellet utenfor Røst...(mulig jeg går glipp av noe der, sikkert hyggelige folk...).

Ingen ligger inn til fjellet der oppe...Det er nesten 3 meter tidevann...

Men uthavn...? Da tenker jeg for anker, eller inn til en fjellvegg... utenkelig å legge seg innpå noen som ligger slik i min verden...  på en  brygge er noe annet...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg synes å holde av plass er en uting, men at det frister om man bare må handle og tømme septik, jo selvsagt. De fleste stedene vi ligger ofte er det så mange båter at vi må ligge tett. Borøya, Dragsund og Middagsbukta. Skulle alle fått "personal space" ville det ikke blitt plass til alle. En gang var det så tett i Labukta på Borøya at jeg nesten ikke turte ta inn fenderne før jeg var utenfor Furuholmen ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

14 hours ago, Lingefan said:

Aner ikke da jeg aldri har ligget der. Kan du forklare hvordan den bukten er?

I all enkelhet kan man vel si at den er smekk full og at båtene ligger tett i tett.

I uthavner hvor det finnes en grad av infrastruktur (hva er din definisjon av uthavn) med fortøyningsringer så ligger jo disse slik at hvis man benytter disse så blir man liggende ved siden av ande båter, eller? Har jeg funnet meg en plass uten noen form for infrastruktur så forventer jeg (også) at andre holder en viss avstand. Nå er det jo (min påstand)ikke så vanskelig å finne slike steder de fleste (ikke alle) steder/områder selv om det ikke virker sånn av en eller annen grunn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

22 hours ago, Komodo said:

(...) Men vi har også vært vitne til det Piperbill beskriver noen ganger, og da handler det om å holde andre vekk. Ikke ok! Steder vi har opplevd dette er bla Gluppö og Fredagshølet. 

Fredagshølet for 4 dager siden:

74036B07-D8AE-4F4D-BE7C-5221B8138653.jpeg.b29e637dcb65a9694d79ad46a802a03c.jpeg

Den maskerte båten har spent ut et langt tau, merket med hvitt for at det skal være synlig. Det er festet midtskips, og det har ingen funksjon rent fortøyningsmessig.

Jeg er ikke lokalkjent, så det kan være en god grunn til at de har et langt og merket tau akkurat der. Det kom ikke noen andre båter og la seg der.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Fredagshølet for 4 dager siden:

74036B07-D8AE-4F4D-BE7C-5221B8138653.jpeg.b29e637dcb65a9694d79ad46a802a03c.jpeg

Den maskerte båten har spent ut et langt tau, merket med hvitt for at det skal være synlig. Det er festet midtskips, og det har ingen funksjon rent fortøyningsmessig.

Jeg er ikke lokalkjent, så det kan være en god grunn til at de har et langt og merket tau akkurat der. Det kom ikke noen andre båter og la seg der.

Jeg må ofte legge spring til land, fra midskips, om vinden kommer fra siden. Det stopper sidedrag, som lett dregger ankeret. Men om det kommer en båt til, så er ikke springet så nødvendig,  da vi støer hverandre. Vi kan da også legge ankeret med litt visning! Andre båtfolk er jo også ofte hyggelige.

Aileen ll

1 minute ago, aileenll said:

Jeg må ofte legge spring til land, fra midskips, om vinden kommer fra siden. Det stopper sidedrag, som lett dregger ankeret. Men om det kommer en båt til, så er ikke springet så nødvendig,  da vi støer hverandre. Vi kan da også legge ankeret med litt visning! Andre båtfolk er jo også ofte hyggelige.

I dette tilfeller kommer vinden fra babord, så tauet som er lagt ut har ingen funksjon for fortøyningen. Båten har også to ankere ute, i V. Den burde derfor være godt sikret selv om tauet fjernes.

bliss X skrev On Saturday, July 28, 2018 at 20.13:

Man har ingen rett til å holde av en plass enten det gjelder uthavn eller gjestehavn. Man kan anmode men det forutsetter at det er andre ledige plasser som er minst like bra i umiddelbar nærhet.

Kunne ikke det vært et godt alternativ til Dockspot hvor havnevertene holder av plasser I gjestehavnene  til de godt etablerte båteierene med de største båtene.

Man simpelt hen ringer til en god venn som legger ut jolla og reserverer plass i uthavna. Man slipper og uroe seg for ikke å få plass .

50 minutes ago, bliss X said:

Vinden kan jo ha dreid etter at han la ut tauet? 

Hans styrbord side vender mot øst-nordøst, og «hølet» er veldig godt skjermet for vind fra denne (og alle andre) retninger. Det er kun et fåtall andre plasser i «hølet» som om mulig er bedre skjermer enn den plassen de har lagt seg på.

bliss X skrev On 28.7.2018 at 20.13:

Man har ingen rett til å holde av en plass enten det gjelder uthavn eller gjestehavn. Man kan anmode men det forutsetter at det er andre ledige plasser som er minst like bra i umiddelbar nærhet.

Helt enig! Men er dette et fenomen spes. sør- og sørøstlandet? Har inntrykk av at jovialitet og gjestfrihet er bedre jo lengre nordove langs kysten du kommer :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev for 3 timer siden:

Helt enig! Men er dette et fenomen spes. sør- og sørøstlandet? Har inntrykk av at jovialitet og gjestfrihet er bedre jo lengre nordove langs kysten du kommer :-)

Det har med påtrykket av båter å gjøre..

Merker det samme i gjestehavner i nærheten av Bergen fine sommerdager..

Men i uthavn, for anker, eller longside inn til fjellet ligget en alltid for seg selv her vest. Helt utenkelig å legge seg innpå andre som har ankret eller lagt seg inntil for natten.

Lengre nord er vel ikke dette et problem etter som tidevannet hindrer dere slikt båtliv/fortøyning....

Å ha spisse albuer i1990 og å holde av  plasser i uthavn var en dårlig skikk på den tiden og uvanlig. I dag er det nok ikke en så dårlig skikk lenger.

På land har hytteeierene holdt av parkeringsplasser , stengt veier med bommer og kommunene/private har tjent seg søkkrike på parkeringsavgifter.

Trenden/praksisen forflytter seg fort ut I uthavnene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...